פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר גדול גילה: שומן רווי לא מזיק כמו שחשבנו

      חוקרים מקנדה מבקשים לשנות את כל מה שחשבנו על שומן רווי. מתברר שלא מדובר באויב התזונה מספר אחת, ולא נמצא קשר בינו לבין מחלות לב, שבץ או סוכרת. ובכל זאת, תירגעו עם החמאה

      פאדג' שוקולד (ShutterStock)
      שוקולד, שמנת וחמאה? למה לא (אילוסטרציה: shutterstock)

      שומן רווי לא מזיק לבריאות כפי שנהוג היה לחשוב, כך עולה ממחקר חדש ומקיף שנערך בקנדה. במחקר, שבדק את ההשפעות של דיאטה רבת שומן רווי, לא נמצא קשר בין אכילה של מזונות כמו שוקולד, חמאה, שמנת וביצים לבין הסיכון למות ממחלות לב, שבץ או סוכרת. למרות התוצאות המפתיעות המדענים שביצעו את המחקר מזהירים כי לא כדי לרוץ למקרר ולאכול חמאה ללא הגבלה.

      בניגוד לתוצאות המעודדות בדבר שומנים רווים, החוקרים מצאו כי שומן טראנס, סוג השומן שנוצר על ידי תעשיית המזון ונמצא במאכלים כמו מרגרינה, עוגות מוכנות וחטיפים מטוגנים, אכן מגביר את הסיכון ללקות בהתקפי לב ואף למוות כתוצאה ממחלות לב. הסכנות בשומן טראנס ידועות זה מכבר, ולאחרונה אף הודיע ה-FDA כי השומן המלאכותי יוסר מהמדפים בתוך שלוש שנים. בישראל עדיין לא עבר חוק האוסר שימוש במוצר, אולם בשנים האחרונות כמות שומן הטראנס באוכחלשלנו ירדה.

      חמאה אפשרית, מרגרינה – ממש לא

      הממצאים החדשים, תוצאה של מחקר שנערך באוניברסיטת מקמסטר באונטאריו על ידי צוות בראשותו של ראסל דה סוזה, פורסמו בכתב העת British Medical Journal. הם מאוששים את הקולות הנשמעים לאחרונה, לפיהם ההנחיות הרווחות בחצי המאה האחרונה כי יש להימנע ממזונות המכילים שומן רווי – אינן מדויקות.

      "במשך שנים, מומחי תזונה המליצו להימנע לחלוטין מאכילת שומנים", מסביר פרופסור דה ראסל. "לשומן טראנס אין כל ערך תזונתי והוא ידוע בקשר שלו למחלות לב, אולם לגבי שומן רווי, הממצאים לא היו ברורים". החוקרים לא מצאו קשר בין אכילת שומן רווי לבין כל סוג של מוות, לרבות ממחלות לב, שבץ או סוגים של סוכרת. לעומת זאת הם מצאו כי צריכה של שומן טראנס תעשייתי מעלה ב-34 אחוז את הסיכון למוות באופן כללי וב-28 אחוז את הסיכוי למוות כתוצאה ממחלת לב כלילית. אכילת שומן טראנס הגדילה ב-21 אחוז את הסיכוי ללקות במחלת לב כלשהי.

      פרופסור דה ראסל ביקש להדגיש כי "עם זאת, איננו תומכים בהכנסת המלצה לצרוך שומן רווי בהנחיות לאכילה בריאה, מכיוון שאנחנו לא רואים עדויות לכך שצריכה מוגברת של שומן רווי תורמת בצורה כלשהי לבריאות".

      חמאה (ShutterStock)
      לא ממליצים לכם לאכול הרבה חמאה, רק לא לפחד ממנה (צילום: ShutterStock)

      ממצאי המחקר אינם מפתיעים את העוסקים בתחום. לדברי ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשרותי בריאות כללית, היא נוהגת להמליץ למטופליה על אכילה מבוקרת של מוצרים המכילים שומן רווי. לדבריה, "אני ממליצה על שומן רווי, כמו חמאה, במידה מוגבלת, היות ושומן רווי לא מתפרק לרדיקלים חופשיים ולחומצות שומן טראנס, כמו שומנים מהצומח שעברו חימום או עיבוד תעשייתי". ד"ר אבל מסבירה כי "השמן הרווי מכיל קשרים בודדים בין הפחמנים ולכן בחום אינו מתפרק ואינו מזיק כמו שומנים עם קשרים כפולים מרובים, שמנים צמחיים, שבעת החימום התעשייתי או הטיגון, הקשרים הללו מתפרקים והופכים לשומן טראנס – שהוא מזיק מאד לבריאות".