וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מטריד: חשיבה מעודדת צמיחה של גידולים סרטניים בראש

28.4.2015 / 11:40

מחקר חדש של אוניברסיטת סטנפורד מצא כי גידולים שנמצאים באזורים במוח הקשורים למחשבה ותפיסת המציאות, מושפעים מהמחשבות שלנו. האם זה אומר שכולנו צריכים כדורי הרגעה?

מוח אנושי. ShutterStock
הכל בראש. תמיד/ShutterStock

גם אתם שייכים לאלה שכל היום חושבים? חוץ מהעובדה שזה לא מאוד בריא לנפש, כעת מתברר שזה לא גם בריא לגוף. מחקר חדש ומפתיע מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד מצא כי חשיבה מעודדת צמיחה של גידולי מוח קטלניים.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Cell, מצא כי גידולים משתמשים בפעילות העצבית בקליפת המוח - כלומר, בחשיבה שלנו - כדי לקדם את צמיחתם. החוקרים בחנו גליומות בדרגה גבוהה, שהם גידולים סרטניים המתפתחים במוח או בחוט השדרה, ומהווים בערך כ-80 אחוזים מהגידולים הממאירים במוח. נכון להיום, אפשרויות הטיפול בגליומות בדרגה גבוהה מאוד מוגבלות, זאת על אף שבעשורים האחרונים סיכויי ההישרדות נמצאים בעלייה.

תאי גליומה. יוטיוב, צילום מסך
תאי גליומה/צילום מסך, יוטיוב

המחקר, שנערך על עכברים, הוא הראשון שמראה כי פעילות המוח יכול לעודד את הצמיחה של גידולים במוח. הנתון הזה מפתיע בהתחשב בכך שפעילות של איברים אחרים לא נצפתה בעבר כמעודדת את צמיחת הגידולים באזור המשפיע עליהם . "זה נדיר שהתפקיד העיקרי של האיבר יעודד את הצמיחה של גידולים בתוכו", אמרה פרופסור מישל מונג'ה, מחברת המחקר מבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד. "אנחנו לא חושבים על ייצור מיצי מרה כמקדם של צמיחת סרטן הכבד, או על נשימה כמקדמת את הצמיחה של סרטן הריאות", הוסיפה.

עוד באותו נושא

תוספת סיכון: עודף תוספי תזונה עלול לגרום לסרטן

לכתבה המלאה
תאי גליומה. יוטיוב, צילום מסך
תאי גליומה/צילום מסך, יוטיוב

"כמו להילחם בשריפת יער"

גליומות בדרגה גבוהה היא הגורם המוביל למוות מגידולים במוח בילדים ומבוגרים. "מבחינה קלינית, מלחמה בגליומות בדרגה גבוהה היא כמו מלחמה בשריפת יער", אמרה מונג'ה, שהיא גם נוירו-אונקולוגית ילדים בבית החולים סטנפורד, שבו היא מטפלת בחולים עם גידולים אלה.

החוקרים זיהו חלבון במוח, neuroligin-3, שבמוח בריא מעורב בצמיחה של סינפסות (מבנים מוחיים המשמשים לתקשורת בין תאי עצב) חדשות ויכולתו של המוח לחווט את עצמו. באמצעות שימוש בשיטה שנקראת Optogenetics (שימוש באור כדי לשלוט בנוירונים שרגישים מבחינה גנטית לאור) הצליחו החוקרים לראות שהחלבון מעודד את צמיחת הגידול הסרטני.

האם זה אומר שהטיפול האפשרי בגידולים אלה הוא פשוט לחשוב פחות? ככל הנראה לא. חשוב לזכור שבשלב זה מדובר בניסוי על עכברים בלבד, וכי הרדמה או הרגעה של אנשים כדי להפחית את הסיכון לסרטן מוחי היא בעייתית ולא אתית. כעת עלינו להמתין לבחינת הקשר בין חשיבה לגידולי מוח בבני אדם. בכל מקרה, אין ספק שתוצאות הניסוי הזה עשויות לספק לרופאים ומדענים כיווני מחקר חדשים, ואולי בעתיד גם אפשרויות ריפוי חדשניות.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully