וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטן מדבק בין צדפות. מה עם בני אדם?

23.6.2016 / 11:35

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' אספו דגימות של רכיכות מהים ומצאו כי הן הצליחו להדביק אחת את השניה בתאים סרטניים. האם מדובר בסכנה גם עבור בני האדם שאוכלים אותן?

צילום מסך

נדמה כבר שמענו כל דבר אפשרי בכל מה שנוגע למחקרים על מחלת הסרטן, אבל מחקר חדש שמתפרסם במגזין המדעי הנחשב NATURE, מצליח לערער גם אותנו. על פי המחקר תאי סרטן מצליחים להתפשט בין חיות ומינים שונים בים, מה שמעלה את השאלה האם זה אפשרי שסרטן עשוי להיות מדבק גם אצל בני אדם?

רק לפני כמה חודשים התפרסם שתולעת מעיים נפוצה הדביקה נשא HIV עם מערכת חיסונית חלשה בסרטן, וכעת המחקר החדש טוען כי סרטן עלול להיות מדבק בקרב רכיכות. אין זה אומר כמובן שבני אדם יכולים להדבק מכך, אלא כאמור מעלה שאלות רבות בנוגע להדבקה גם בבני אדם.

עוד בנושא:
כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
אוטופאגיה: המנגנון הטבעי בגוף שיכול להלחם בסרטן
מחקר שני בתוך חצי שנה: אלצהיימר עלול להיות מדבק

צוות החוקרים אסף דגימות של רכיכות, מולים וצדפות, שנאספו מול חופי קנדה וספרד, ושהודבקו בסרטן על ידי גורם שני. "התוצאות מעידות כי העברה של תאים סרטניים מדבקים היא תופעה נרחבת בסביבה הימית", נכתב במחקר. "למעשה, מקרים של הדבקה במחלה, גבוהים יותר במספרם מאשר מחלה ספונטנית, לפחות במינים שחקרנו", הוסיפו.

המערכת החיסונית לא מגיבה

החוקרים סיפרו כי התאים הסרטניים עוברים בין בני אותו מין, אבל הם מצאו לפחות דוגמה אחת של הדבקה בין שני מינים שונים. גידולים אלה מהווים סוכנים של עברת זיהומים והם מוכיחים כי סוגי הסרטן מצליחים לרכוש תכונות גנטיות חדשות שעוזרות להישרדותם. גידולים מכילים לרוב גם רקמות של הגוף, מה שהופך אותם למסוכנים יותר, מפני שהמערכת החיסונית לא מגיבה אליהם. בגלל שהמערכת החיסונית של רכיכות היא פרימיטיבית יחסית, הן חשופות יותר למקרי הידבקויות בגידולים סרטנים כאלה.

צלחת צדפות. ShutterStock
לא מדבקות עבור בני אדם. אויסטרים/ShutterStock
"אין עדויות שתאי הסרטן האלה הדביקו משהו אחר מלבד רכיכות. זאת לא בעיה עבור בני אדם, כי המערכת החיסונית שלנו בהשוואה לשלהן עובדת"

אחד מעורכי המחקר, פרופסור סטפן גוף, מאוניברסיטת קולומביה, סיפר כי תוצאות המחקר גרמו לו לחשוב על העולם התת ימי בצורה אחרת. "קיים כעת סוג של שינוי חשיבה. יש מצב ש'צפים' באוקיינוס תאים מדבקים, שיכולים להשתלט על אורגניזם מארח שרגיש אליהם". פרופסור גוף מדגיש כי למרות תוצאות המחקר אין מניעה מלשחות בים או לאכול צדפות. "זו רק בעיה של רכיכות", אמר והוסיף כי "אין עדויות שתאי הסרטן האלה הדביקו משהו אחר מלבד רכיכות. זאת לא בעיה עבור בני אדם, כי המערכת החיסונית שלנו, בהשוואה לשלהן, עובדת".

"האפשרות שתאי סרטן יהפכו להיות סוכני הדבקה עצמאיים מעלה שאלה על ההשלכות של העברת המחלה בין בני אדם", אמרה ד"ר אליזבת מורצ'יסון, חוקרת גנטיקה מאוניברסיטת קיימברידג'. אחת השאלות המעניינות לדבריה שעולות מהמחקר, היא האם תאי הסרטן המדבקים הללו קיימים פה כבר אלפי שנים, או שמדובר בתופעה חדשה, ואם כן מה גרם להתפתחותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully