וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשה פעילה: איך להכין את הילד לכיתה א' במהלך החופש?

מיכל גולן, מאמר אורח

27.6.2016 / 7:12

כשאומרים שילד הוא 'בשל' לעלות לכיתה א' – למה מתכוונים בעצם? וכיצד ניתן לנצל את חופשת הקיץ כדי לשפר מיומנויות נחוצות, דרך משחק, ציור והנאה? מומחית מסבירה

יום הכנה לתלמידי כיתה א',בית ספר ס זלמן ארן בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
חופשת הקיץ היא הזדמנות טובה לתכנן יחד עם בוגרי הגן את ההתחלה החדשה בכיתה א'/נועם מושקוביץ

חופשת הקיץ היא הזדמנות לסכם שנה, להנות מפעילות משפחתית ולשחק. ועבור ההורים, החופשה גם מייצרת הזדמנות טובה לתכנן יחד עם בוגרי הגן בני השש, את ההתחלה החדשה בכיתה א'. ישנם כיום טרנדים שונים בתחום ההכנה לכיתה א' והורים רבים עסוקים כבר במהלך שנת הגן האחרונה בהכנת ילדיהם ללמודים בבית הספר. אולם, ישנן פעילויות רבות שניתן לעשות בכיף עם הילדים, ללא לחץ, ואפילו תוך כדי משחק והנאה - בבית ובחוץ - שיכולות לקדם את הילד לקראת השלב הבא בחייו.

מהי בשלות לכיתה א'?
רבים מדברים במונחים של 'בשלות', בעיקר כאשר מדובר בילד שהוא גבולי מבחינת הגיל, והכוונה היא לבגרות שלו, המוכנות הרגשית והקוגניטיבית.

בשלות הינה מוכנות למצבי חיים שונים. זהו תהליך טבעי, של הבשלת מערכת העצבים המרכזית והוא משפיע על התפקוד בתחומים השונים. ההנחה היא, שכל הילדים הבריאים רוכשים את כל אבני הדרך ושלבי ההתפתחות, אך קצב ההבשלה עשוי להיות שונה מאחד לשני, ממש כפי שפירות הנמצאים על אותו העץ אינם מבשילים כולם בו זמנית.

עוד בנושא:
איך להכין את הילד למעבר מהגן לכיתה א'?
כך תדעו אם לילד שלכם טוב בגן
איך יודעים אם הילד מוכן לגן עירייה?

ילד בגן ילדים. ShutterStock
קצב ההבשלה עשוי להשתנות מילד לילד/ShutterStock

הבשלות מתחלקת למספר תחומים:

1. בשלות פיזיולוגית – נוירולוגית
ראשית, מומלץ לבצע בדיקות ראיה ושמיעה לפני הכניסה לכיתה א'. מדובר בהבשלה של מספר תפקודים מוחיים הרלבנטיים למשימות של כיתה א':

תפיסה חזותית: תפיסת צורות וכיוונים, הבחנה בין דומה לשונה, התמצאות במרחב וכו'.
מוטוריקה גסה: יכולות תנועה במרחב, כגון: שמירה על שיווי משקל, קפיצות, נדנוד, טיפוס לגובה, רכיבה על אופניים.
מוטוריקה עדינה: רמת השליטה בפעולות השרירים הקטנים. בתחום זה מדובר על רכישת דומיננטיות ידנית, מיומנויות ציור, גזירה.
גרפו–מוטוריקה: יכולות השליטה על כלי הכתיבה, המהוות בסיס לרכישת הכתיבה.
תפיסה שמיעתית ומודעות פונולוגית: היכולת לזהות צלילים של פונמות, חלקי מילים, זיהוי צליל פותח וסוגר במילה. אלו הכרחיים לרכישת תהליכי קריאה וכתיבה, ולכן מרבים בגן בתרגול זיהוי צלילים וחריזת חרוזים.

2. בשלות קוגניטיבית
מרכיבים הקשורים לחשיבה, לרכישת ידע ולשמירתו, לזיכרון, יכולת לנתח מצבים, להבין וללמוד מהם. כמו כן, חשובה ההתייחסות לטווחי ריכוז, המאפשרים למידה ברצף של פעילויות הכיתה, איכות הקשב, שהינה היכולת למקד קשב ולהתעלם ממסיחים, והיכולת לפצל את הקשב בין גירויים שונים בו זמנית.

3. בשלות רגשית
היא הדלק למימוש הפוטנציאל. כאן יש חשיבות רבה למרכיבים הבאים: ביטחון עצמי, עצמאות, סקרנות והעזה, פתיחות לעולם ויכולת להתמודד עם תסכולים ולנהל כעסים, לחצים וחרדה.

4. בשלות חברתית בינאישית
ההתייחסות הנה ליחסים הבינאישיים הנדרשים מילד בכניסה לכיתה א' עם המורים והחברים שאיתו בכיתה ובבית הספר. חשוב להתייחס ליכולותיו של הילד ליצור קשרים חברתיים, לשתף פעולה בקבוצה, לציית לחוקים ולכבד סמכות.
חשוב לדעת שגם ילדים בשלים עלולים לחוות נסיגה מסוימת בשבועות הראשונים של בית הספר. הכל חדש, שונה. יש דרישות שיכולות להיתפס כמאיימות וילדים עלולים לסגת לתקופה זמנית בתפקודם, ולאחר זמן הסתגלות לחזור "ולעלות על הגל". ההבדל בין נסיגה טבעית לבעייתית הוא משך הזמן וגם העוצמה.

לפני העלייה לכיתה א' ישנה חשיבות רבה בהתייעצות ההורים עם הצוות החינוכי בגן, לשם קבלת תמונה תפקודית מלאה של הילד, וזאת במטרה לאתר קשיים בזמן ולאפשר מענה אופטימלי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ילדה מציירת ציור. ShutterStock
יכולת השליטה בכלי הכתיבה היא הבסיס לרכישת מיומנויות כתיבה/ShutterStock

להלן רעיונות לביסוס ופיתוח הבשלות הנדרשת לקראת העלייה לכיתה א' במסגרת הבית, במהלך חופשת הקיץ:

מומלץ להרבות בהתנסויות ובמשחקים שונים במרחב, כגון: הליכה לגני שעשועים, התנסות במשחקי כדור, תופסת, רכיבה על אופניים, קליעה למטרה, באולינג, וכן, שחייה בבריכה ובים.
בתחום המיומנויות העדינות כדאי להתנסות בחומרים שונים, כגון: פלסטלינה, גבס, פימו, חימר. בנוסף, פעילויות המשלבות שימוש באחיזות עדינות כגון השחלת חרוזים, מטבעות לקופה, משחק בדוקים, גזירה, צביעה, ציור חופשי, משחקים המשלבים העתקת צורות, מספרים ואותיות.

בתחומי התפיסה והלמידה: הרכבות פאזלים, משחקי מסלול ("חפש את המטמון", "ים יבשה"), בניית דגמים, משחק "חם- קר" ללימוד כיוונים וכדומה.

בתחום המודעות הפונולוגית: משחקי חריזה, זיהוי צליל פותח וסוגר במילה, הקראת סיפורים.

לפיתוח החשיבה החשבונית ניתן לשחק בקלפים (מלחמה), סולמות וחבלים, לספור קדימה ואחורה, לערוך שולחן לפי מספר הסועדים, ולתרגל פעילויות של חיבור וחיסור הלקוחות ממציאות חיינו.

ילדות רוכבות על אופניים. ShutterStock
לא רק למידה פורמלית/ShutterStock

מומלץ לחשוף את הילדים לכמה שיותר גירויים, ולא רק בלמידה פורמלית (טיולים משפחתיים, סרטים, הקראת סיפורים, הצגות). ניתן להעשיר את הידע והשפה בתקשורת היומיומית, ולתרגל תוך כדי משימות המצריכות ריכוז וקשב.

כמו כן, חשוב לעודד התנסויות עצמאיות ולהעלות תחושת ביטחון: להתלבש לבד, לסדר את החדר, למרוח פרוסה, לעודד ביטוי עצמי, להיות סובלני כלפי דעות האחר ולכבד גם את רגשותיו, לעודד את הילד להיפגש ולשחק עם בני גילו, לקבל חוקי משחקים (לנצח ולהפסיד) וכדומה.

אל תשכחו שכל ילד הוא עולם בפני עצמו, עם קצב, יכולות, מחשבות ורגשות משלו. חשוב שההורים תמיד יחזקו ויעודדו את הילד, יכילו את קשייו ויאהבו אותו, כפי שהוא.


הכותבת היא מרפאה בעיסוק בשירותי בריאות כללית – מחוז שרון שומרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully