פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מבחן המדורה: האם תפוחי אדמה בריאים לכם?

      האם לקרטושקס בוערים וטעימים יש גם ערך תזונתי, האם הם יהרסו לכם את הדיאטה וכמה זמן תפוח האדמה צריך להישאר במדורה כדי שלא יישרף? מדריך אש מיוחד לל"ג בעומר

      מבחן המדורה: האם תפוחי אדמה בריאים לכם?

      בווידיאו: מה קרה לאיש שהחליט לאכול רק תפוחי אדמה?

      היום בערב כל הארץ תתמלא ריח עשן מדורות והמוני ילדים (וגם קצת מבוגרים) ישלפו מהאש קרטושקס טעימים. אמנם בשנים האחרונות התפריט של ל"ג בעומר הורחב גם לנקניקיות ולמרשמלו, אבל אין ספק שתפוחי אדמה האם הכוכבים האמיתיים של החג הזה. נהוג לחשוב שתפוחי האדמה הם ירק משעמם, חסר כל ערך תזונתי ומשמין, אבל תפוחי אדמה על קליפתם הם מזונות שלמים שעשירים בפחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים. יש בהם מרכיבים חיוניים לגוף שלנו כמו אשלגן, ויטמין C נוגדי חמצון ומגנזיום שחשובים מאוד לשמירה על הבריאות.

      עוד על תפוחי אדמה בוואלה! בריאות:
      הטעות המסוכנת שאתם עושים עם תפוחי אדמה
      אכילת תפוחי אדמה מצמצמת את הסיכון לסרטן הקיבה

      תפוח אדמה הוא ירק שעשיר באשלגן. אשלגן לא מיוצר בגוף ולכן אחת הדרכים לצרוך אותו היא באכילת תפוחי אדמה. צריכת אשלגן מונעת מחלות לב, שבץ ומונעת את הידלדלות העצמות (אוסטיאופורוזיס). תפוח האדמה עשיר גם בוויטמין C ו-100 גרם תפוח אדמה מכילים כ-30% מהקצובה המומלצת של ויטמין C ליום. ויטמין C תורם לשיפור ספיגת הברזל והוא ידוע כמונע מחלות.

      ל"ג בעומר בירושלים, מאי 2015 (טלי מאייר )
      פנקו את עצמכם בקרטושקס (צילום: טלי מאייר)

      תפוח האדמה מכיל 30% מהקצובה היומית של ויטמין B6, ויטמין המסייע בחילוף החומרים של החלבון. הוא מכיל גם ברזל החיוני לתפקוד תקין של המוח ומונע עייפות וחולשה, סיבים תזונתיים, התורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול ומגנזיום התורם לחוזק העצם, למניעת מחלות לב, כלי דם וסוכרת. תפוח האדמה עשיר בנוגדי חמצון המונעים סרטן, מחזקים את מערכת החיסון ומנטרלים רעלים.

      משמין או לא משמין – זו השאלה?

      בארצות שונות, כמו אנגליה וארצות הברית, תפוח אדמה משמש כמרכיב מרכזי בדיאטות המכילות בין 1000 ל-1200 קלוריות ביום, מכיוון שהוא אינו מכיל קלוריות רבות אך הוא משביע וגודש את הקיבה.

      תפוחי אדמה (ShutterStock)
      אל תוותרו על הקליפה (צילום: shutterstock)

      תפוח אדמה בינוני, השוקל כ-90 גרם, מכיל רק 75 קלוריות (לעומת פרוסת לחם השוקלת 40 גרם ומכילה 105 קלוריות). תפוח אדמה מבושל בקליפתו הוא בעל ערך גליקמי נמוך יחסית – 65 ולכן מומלץ לאכילה למי שנמצא בדיאטה. אגב, בזכות האשלגן, מצטיין תפוח האדמה בתגובה בסיסית (ושוב, בניגוד ללחם שתגובתו חומצית) ולבעלי מערכת עיכול רגישה – תפוח אדמה הוא פתרון מצוין כמאכל דיאטטי.

      כך תטפלו בתפוחי האדמה שלכם נכון

      תפוח אדמה, כמו שאר הירקות, מאבד חלק מערכיו התזונתיים בשעת הבישול ולכן רצוי לבשל אותו בקליפתו לאחר שנשטף היטב. אם מקלפים את הקליפה לפני הבישול יש לוודא כי הוא מבושל במעט מים והסיר מכוסה היטב.

      את תפוחי האדמה יש לשמור במקום חשוך, מאוורר למדי וקריר, אך לא במקרר וללא מגע עם מים. אין לאחסן תפוחי אדמה בכלים אטומים או בשקיות סגורות ואף לא בסביבה מוארת מכיוון שבחשיפה ממושכת לאור תפוחי האדמה עלולים להוריק ולפתח טעם מריר ואף להירקב.

      כמה טיפים ל"ג בעומר:
      1. הזמן המקסימלי לשהות של תפוחי האדמה במדורה הוא 45 דקות עד שעה כדי שהם לא יישרפו.

      2. מומלץ לבחור תפוחי אדמה בגודל אחיד כדי שכל המשתתפים יוכלו לאכול ביחד ואף אחד לא יצטרך להמתין עד שכל תפוחי אדמה יתרככו.

      3. הגעתם לסופר לקנות תפוחי אדמה למדורה? חפשו את הזנים רוזנה, רודאו, לאורה ודזירה - זנים אלו הם המתאימים ביותר לצלייה על האש.

      אורי זיג הוא אגרונום יח"מ (יישובי חבל מעון) - קואופרטיב כלכלי המשווק ומייצא תוצרת חקלאית מעשרה קיבוצים בעוטף עזה