פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      על הדיאטה שכוללת שוקולד ויין אדום כבר שמעתם?

      דיאטת הסירטפוד, הכוללת יין אדום ושוקולד מריר, מסומנת כדבר החם לשנת 2016. עם הבטחות לשיפור במצב הבריאותי ועזרה בתהליך הירידה במשקל, האם היא עומדת במילה שלה?

      על הדיאטה שכוללת שוקולד ויין אדום כבר שמעתם?
      צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

      בווידיאו: וככה נראות 100 קלוריות

      כבר עשור שמדברים על הסירטואינים - חלבונים שרמות גבוהות שלהם נמצאו כתורמות לאריכות חיים ולשיפור בבריאות בבעלי חיים שונים - בשילוב עם תפריט מוגבל בקלוריות. דיאטת הסירטפוד (Sirtfood‬), הכוללת יין אדום ושוקולד מריר, מבוססת על מאכלים שמעוררים סירטואין, ומגבירים את חילוף החומרים בגוף. ההשערה היא כי שילוב מזונות סירטפוד באופן יומיומי, כחלק מתפריט מגוון, מוביל לירידה במשקל, תוך ירידה במסת השומן ועלייה ברקמת השריר בגופנו.

      אז מה היא כוללת? בדיאטה תוכלו למצוא מאכלים כמו ברוקולי, קייל, זיתים, בצל, קקאו ומוצריו (כגון שוקולד מריר המכיל אחוזי קקאו גבוהים), יין אדום, רימון, שמן זית, שמן דגים, מרק מיסו, אוכמניות, דגים העשירים באומגה 3 כגון הרינג וסלמון, סויה ומוצרי טופו, פירות הדר, תה ירוק, פטרוזיליה, תפוחים ועוד. על פי השיטה, מומלץ לשלב בכל ארוחה לפחות שניים מהמאכלים הללו ולשתות תה ירוק כשלוש פעמים ביום.

      היתרון הבריאותי המשותף למאכלים אלו הוא נוכחותם של מרכיבים פעילים המתפקדים כנוגדי חמצון. דוגמאות לכך: קטקינים הנמצאים בתה ירוק, רזברטרול הנמצא בין היתר באוכמניות ובענבים אדומים מהם מכינים את היין האדום, אפיקטקינים באבקת הקקאו, ועוד. בנוסף, על פי עקרונות הדיאטה, למאכלים אלו יש יתרון בריאותי נוסף - הם מכילים מרכיבים המפעילים את יצירת החלבון סירטואין.

      שוקולד ויין (ShutterStock)
      גם יין וגם שוקולד? איפה חותמים? (אילוסטרציה: shutterstock)

      סירטואינים הם חלבונים שנמצאו במחקרים שונים כמעורבים בהשפעה על מגוון רחב של תהליכים תאיים כמו עיכוב הזדקנות, וגם עיכוב מחלות הקשורות אליה כגון אלצהיימר, סוכרת, דלקות ועוד. בנוסף נמצא כי הימצאות חלבונים אלו יכולה להגביר את יעילות ניצול האנרגיה בתאים וכך לגרום לירידה במשקל.

      על פי מחקר שנערך באוניברסיטת יורק בקנדה בשנת 2013 נמצא כי לחלבון סירטואין יש תפקיד חשוב באיזון חילוף החומרים בגוף. כאשר החלבון הזה נמצא בחסר, תפקוד המיטוכונדריה - איברון בתאי הגוף האחראי להפקת אנרגיה, עלול להיפגע וכך גם וויסות חילוף החומרים של הפחמימות בגוף. מצב זה עלול להוביל לעמידות לאינסולין, להשמנת יתר ולמחלות נוספות.

      איך מתבצעת השיטה?

      בימיה הראשונים של הדיאטה, היא כוללת מספר נמוך מדי של קלוריות (כ-1,000 קלוריות בלבד) וכוללת משקאות ירוקים וארוחה מאוזנת אחת בלבד. דוגמה לארוחה בדיאטה זו כוללת דג סלמון אפוי, ברוקולי מאודה, סלט קייל בתוספת שמן זית, שייק ירוק הכולל תפוח, פטרוזיליה ופירות הדר. לאחר מכן כמות הקלוריות עולה לכ-1,500 קלוריות והיא כוללת שני משקאות ירוקים ושתי ארוחות מאוזנות. ההסבר הניתן להפחתה הדרסטית בצריכת הקלוריות בימים הראשונים, הוא הכנסת הגוף למצב מצוקה, הגורם להפעלת מנגנון של הפרשת הסירטואין.

      בנוסף, חשוב לציין כי עקרונות הדיאטה מחייבים פעילות גופנית אירובית מתונה כגון שחייה, ריצה או רכיבה על אופניים במשך כשלושים דקות בתדירות הנעה בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע.

      סלמון וברוקולי (ShutterStock)
      הכוכבים של רוב הדיאטות. סלמון וברוקולי (צילום: shutterstock)

      תוצאות הדיאטה: ירידה ממוצעת של כ-3 ק"ג בשבוע, עלייה במסת השריר ושיפור במדדי הגלוקוז (סוכר), השומן והכולסטרול בדם.

      אך כמו לכל שיטה ודיאטה, גם לדיאטת הסירטפוד יש יתרונות לצד חסרונות.

      יתרונות: המזונות הכלולים בדיאטה הינם מזונות עשירים בוויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ורכיבים רבים אחרים הידועים בחשיבותם ובתרומתם לתזונה מאוזנת ובריאה. שילובם של מזונות אלו באופן יומיומי לצד פעילות גופנית, מהווה יתרון בריאותי משמעותי לאורך זמן.

      חסרונות: הדיאטה נפתחת במספר ימים הכוללים קצובת קלוריות נמוכה מדי. הגבלה קלורית עלולה להוביל לחסר תזונתי ולירידה לא מבוקרת במשקל וכך לגרום לנזק בריאותי ולכן חשוב שבניית התפריט תתבצע על ידי גורם המוסמך לכך. בנוסף, הדיאטה חדשה יחסית ולכן עדיין דרושים מחקרים נוספים ומעקב ממושך כדי לאשש את התיאוריה עליה היא מתבססת.

      טל ניר אוחיון היא דיאטנית קלינית