פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך שומרים על המשקל בחורף?

      אם עוד לא הרגשתם את הג'ינס מתחיל ללחוץ, אתם ככל הנראה בני מזל. החורף כאן ואיתו מגיעים גם הקילוגרמים המיותרים. כמה מהם נעלה בממוצע העונה, מהי הסיבה לעליה ואיך נצליח לשמור על משקל תקין? התזונאית שלנו עונה

      איך שומרים על המשקל בחורף?
      צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

      בווידיאו: רק שתדעו, כך נראות 100 קלוריות

      עבור רבים מאיתנו, עליה במשקל היא חלק מעסקת החבילה שבאה עם עונת החורף. למעשה, מחקרים שונים הראו כי העלייה הממוצעת במשקל בעונת זו נעה בין 0.5 ק"ג ל-4 ק"ג. אומנם לא מדובר על עלייה גדולה במיוחד, אך היא נעשית משמעותית כשהמשקל העודף מתווסף לעליה נוספת במשך השנה - מה שמקשה על החזרה למשקל תקין.

      ירידה בפעילות גופנית, צריכה של מספר רב יותר של קלוריות ריקות ומצב המכונה דכדוך עונתי הם שגורמים בדרך כלל לעליה במשקל בתקופת החורף.

      באופן טבעי, אנשים פעילים יותר במהלך חודשי האביב והקיץ ופעילויות שונות כגון הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים או שחייה גורמות לנו להישאר בתנועה. כשעונת החורף מגיעה, מזג האוויר הסגרירי יכול לגרום לירידה בשגרת הפעילות הגופנית ורבים מאיתנו מוותרים על התענוג וכך גם מוותרים על שריפת הקלוריות ושמירה על כושר.

      בנוסף לכך, בעונת החורף רבים מאיתנו אוכלים מאכלים המכילים "קלוריות ריקות" - מושג המתייחס למאכלים המספקים קלוריות אך לא מספקים ערך תזונתי כמו עוגיות ומאפים. מאכלים אלו מצטיירים בעיננו כמנחמים ומפנקים אך הם אחד מהגורמים שעלולים להוביל לחריגה מסך הקלוריות היומי ולחוסר תזונתי כללי.

      פעילות גולשים חורף (ShutterStock)
      למי מתחשק לצאת מהבית (צילום: shutterstock)

      ולבסוף, בחודשי החורף כשמחשיך מוקדם יותר ושעות היום מתקצרות, חלקנו סובלים ממצב רוח שנקרא 'דיכאון עונתי'. הסיבה לשינוי במצב הרוח בעונה זו עשויה לנבוע בחלקה מירידה בסרטונין שהוא מוליך עצבי המופק מחומצת האמינו טריפטופן והוא קשור בין היתר לוויסות מצב הרוח. רבים מאיתנו נוטים לאכול יותר, בעיקר מאכלים מתוקים ועמילניים, שיגרמו לעליה מהירה בסרטונין ולשיפור במצב הרוח, אך לאחר מכן תבוא גם ירידה מהירה ברמת הסרטונין וההרגשה הכללית לא תשתפר.

      מה אפשר לעשות?

      1. היו חכמים עכשיו – אל תחכו לאביב
      כשאנו לובשים בגדים חמים ורחבים, קל לשכוח שאנו זקוקים לשינוי. כשעונת החורף תסתיים והטמפרטורות יעלו שוב, הצורך בלבוש קל יחזור, ואיתו גם הצורך בירידה במשקל. אל תחכו לרגע האחרון, התחילו עכשיו בתהליך הירידה במשקל. זכרו, כדאי להתחיל בצעדים קטנים. כל צעד קטן יוביל אתכם למטרה.

      2. מרקים חמים וממלאים
      בחורף אנו זקוקים למאכלים חמים ואין כמו מרק - מחמם וגם משביע. מרק העשוי מירקות שונים יתרום לגופכם כמות גדולה של סיבים תזונתיים שיאריכו את תחושת השובע במשך היום, מבלי להוסיף קלוריות רבות לארוחה.

      דייסת סולת של פיליס גלזר (נמרוד סונדרס)
      הרבה סיבים על הבוקר (צילום: נמרוד סונדרס)

      3. לא לפסוח על ארוחת בוקר מזינה
      ארוחת בוקר שכוללת סיבים ומכילה פחמימות מורכבות, העשירות בסיבים תזונתיים היא התחלה מצויינת לבוקר. דוגמה לכך היא דייסת בוקר עשויה משיבולת שועל (קוואקר) על בסיס מים או חלב. ניתן גם לשלב פרי כמו תפוח או תפוז, וכך יתקבלו גם ויטמינים ומינרלים בארוחה.

      4. התמידו בפעילות גופנית
      למרות הקור ולמרות הקושי לצאת מהבית כשקר, חשוב לא לוותר ולבצע פעילות גופנית. פעילות גופנית מגדילה את ההוצאה הקלורית, מגבירה את הערנות, משפרת את מצב הרוח ויכולה למנוע עלייה במשקל. ארגוני הבריאות בעולם ממליצים על 150 דקות לפחות בשבוע של פעילות גופנית מתונה.

      5. הימנעו ממאכלים מעובדים
      במאכלים מעובדים כגון רטבים וסלטים מוכנים, חטיפים, פיצות ועוד מסתתרת כמות גדולה של קלוריות, שיכולות להפר את המאזן הקלורי היומי. מלבד הקלוריות, במזון מעובד יש גם כמות גדולה של סוכר ונתרן, שיכולים לגרום לעלייה בלחץ דם ולתופעות אחרות שעלולות לגרום לתחלואה רבה.

      6. שתו הרבה מים
      אם חשבתם שבימים קרים גופנו אינו זקוק לנוזלים, אתם טועים. בחורף, אנו נמצאים זמן רב במקומות שמחוממים בעזרת אויר חם ויבש ולמרות שלא תמיד אנו מרגישים את תחושת הצמא, עדיין חשוב לשתות כמות גדולה של נוזלים. כדי לשמור על משקל תקין, הקפידו כי השתייה לא תבוא ממקור המכיל סוכרים פשוטים כמו מיץ או תה ממותק. הרבו בשתיית מים, חליטות צמחים ועוד. זכרו כי מומלץ לשתות כ-10 כוסות מים ביום.