וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעבדה: שש דרכים מדעיות שיעזרו לכם לסרב לפיתויים של אוכל

24.11.2015 / 8:00

עוגת יום הולדת במשרד, פיתוי בסופרמרקט ונשנושי לילה - המעבדה מציגה את השיטות הכי בדוקות להמנע מהם. והשבוע אורח מיוחד במדור - פרופסור דן אריאלי, כלכלן ההתנהגותי מאוניברסיטת דיוק בארה"ב

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מאיה בן ניסן

צפו: איזה אוכל רחוב אוכלים הכי הרבה בישראל וכמה זה משמין?

"בעתיד כולנו נתעמל, נעשה דיאטה ונחסוך כסף", אומר פרופ' דן אריאלי, כלכלן ההתנהגותי מאוניברסיטת דיוק בארה"ב. "הבעיה היא שאנו לעולם לא זוכים לחיות בעתיד הזה, אלא אנחנו חיים ברגע, ואז מתפתים לדבר זה או אחר פעם אחר פעם אחר פעם".

"לפני 100 שנה, רק 10% ממקרי המוות התרחשו בגלל החלטות גרועות", הוא מוסיף, "ואילו כיום מדובר על משהו כמו 40%. איך זה קורה? אנחנו לא מפסיקים למצוא דרכים חדשות להרוג את עצמנו: חשבי על השמנת יתר, סוכרת, עישון, הסתמסות תוך כדי נהיגה. מדובר בשרשרת של החלטות גרועות שיכולות לגרום לכך שנהרוג את עצמנו".

אז כיצד ניתן להיחלץ מהמלכוד הזה? אריאלי מדבר על עיצוב הסביבה באופן כזה, שיאפשר לנו להיחשף לכמה שפחות פיתויים וכך לקבל החלטות טובות ומיטיבות יותר. למשל: סגרו את הממתקים במגירה במקרר, במקום להניחם על המדף, או טוב מכך – פשוט הימנעו מלהביא ממתקים הביתה. את הירקות מקמו (במקום במגירה) במקום בולט במקרר. "כשהשוקולד נמצא ממש מתחת לאף, קשה הרבה יותר לחשוב על ההשלכות בעתיד", אומר אריאלי. כך הנה עוד כמה טיפים שמספק אריאלי, כמו גם חוקרים נוספים, שעשויים לעזור לכם להתרחק ממאכלים מפתים ומזיקים.

אנרגיה נמוכה. ShutterStock
תשמרו על אנרגיה גבוהה, תצטרכו אותה כדי להימנע/ShutterStock

1. כוח רצון הוא מיומנות נרכשת – אז למדו לתרגל אותו

כוח רצון הוא משאב מוגבל, מצאו חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם, בריטניה. המשמעות: ברגע שהצלחתם להתגבר על פיתוי אחד – למשל, אמרתם יפה "לא" לעוגת שוקולד שהוצעה לכם במסיבה – תתקשו מאוד לעמוד בפיתוי הבא אחריו. אופיו המתכלה של כוח הרצון מכונה בידי פסיכולוגים "הידלדלות אגו" (Ego Depletion).

אז מה עושים? מאמנים את השריר. החוקרים שביצעו מטה-אנליזה של 83 מחקרים על הידלדלות אגו מצאו כי כוח רצון הוא מיומנות שניתן לתרגל. במילים אחרות: ככל שתתאמנו יותר באיפוק, כך יהיה לכם קל יותר להתאפק.

עוד כמה טיפים שמצאו החוקרים: התמקדו במטרות שלכם, למשל ירידה במשקל או שמירה על בריאות טובה; ותגמלו את עצמכם על התנהגות טובה, למשל באמצעות פעילות חביבה עליכם, המלווה את אקט האיפוק. ועוד דבר חשוב: השתדלו לישון היטב בלילה ולשמור על מוראל גבוה. מתברר שהיכולת להימנע מפיתויים דורשת אנרגיה. לכן אם אתם סובלים מעייפות או ממצב נפשי ירוד, תתקשו לגייס די כוחות בכדי להימנע ממיני פיתויים זדוניים (ושוקולד, הרי, תמיד מפתה במיוחד במצבים של עייפות, שלא לדבר על דכדוך).

קניות בסופר. ShutterStock
איך עושים בחירות נכונות?/ShutterStock

2. לעסו מסטיק בזמן קניות בסופר

הדרך הבטוחה להתרחק מפיתויים היא להרחיק אותם מהבית. לכן חשוב מאוד לשים לב לדברים שאתם מעמיסים לעגלת הסופרמרקט. טיפ פשוט למדי ליישום בהקשר זה הוא ללעוס מסטיק נטול סוכר בזמן שאתם עורכים קניות. הפסיכולוג התזונתי מאוניברסיטת קורנל, בריאן וונסינק, מצא שאצל חלק מהאנשים שלעסו מסטיק בזמן שבילו בסופר, ראו ירידה של 90% במספר החטיפים שקנו. זה קרה מכיוון שהמסטיק הפחית את תחושת הרעב.

"אנשים צריכים לצרוך מסטיק מסוג מסוים, ובוודאי שלא מסטיק עם סוכר שרק מגביר רעב", מסביר וונסינק. "גם מסטיק בטעם מתוק אינו טוב. המסטיק המומלץ ביותר הוא ללא סוכר ובטעם מנטה".

עוד באותו נושא

8 מוצרי מזון שכדאי להעיף מהמטבח

לכתבה המלאה
עוגיות ארוזות. ShutterStock
אוייבות לא מכניסים הביתה/ShutterStock

3. התרחקו מפיתויים במשרד

המשרד, כידוע לכם, הוא מקום רב-פיתויים – שלא לדבר על חברות היי-טק שנוטות למקם במטבחיהן שלל חטיפים וממתקים לרווחת העובדים. בחברת גוגל שמו לב שהעובדים מחסלים את סוכריות ה-M&M's המחולקות להם, והחליטו לערוך ניסוי. במסגרת הניסוי, מספר פרופ' דן אריאלי, גוגל עשו דבר פשוט: הם העבירו את הסוכריות מקערות פתוחות לצנצנות סגורות. "אמנם זה לא כל כך קשה לפתוח את הצנצנת, אבל הקושי הקטן הזה הספיק בכדי לצמצם את מספר הסוכריות שהעובדים צרכו בחודש בכ-3 מיליון".

אבל גם אם לא עלה בידכם לעבוד בגוגל – יש מה לעשות. למשל: הקפידו לאכול היטב במהלך היום, במקום "לשמור מקום לעוגה או לחטיף". ככל שאתם שבעים יותר, כך יש סיכוי טוב יותר שתצליחו לחמוק (באלגנטיות) מהעוגה הנלווית להרמת הכוסית או מהקולגה שמציעה לכם לטעום מהעוגיות הביתיות שהכינה.

רופאים מצאו תולעת במוח של חולה- סיפור בדקה. מערכת וואלה!
דברו אל המוח שלכם/מערכת וואלה!

4. דברו לעצמכם

הפסיכיאטרית האמריקאית ומחברת הספר "אתה לא המוח שלך" (You are not your brain), כותבת כי בכל פעם שהיא עומדת בפני פיתוי, היא עוצרת לרגע בכדי לדבר לעצמה. "אני שואלת את עצמי מה אני עומדת לעשות ולמה", היא אומרת. "האם אכילת הדבר שלפניי באמת תשרת אותי, או רק תגרום לי להתחרט על זה?" ועוד היא אומרת – "אני מזכירה לעצמי שבכל פעם שאני אוכלת שוקולד, אני רק מחזקת את המעגלים במוח המאותתים על כך שהם רוצים את השוקולד הזה. התוצאה היא שבעתיד אתקשה עוד יותר לעמוד בפיתוי".

שלומית מלכה. אינסטגרם, צילום מסך
תבאסו את עצמכם, אבל עד הסוף/צילום מסך, אינסטגרם

5. העצימו את האיום

מכירים אנשים התולים תצלומים של דוגמנים חטובים (ואף של עצמם, אם הם עומדים בהגדרה) על המקרר? מתברר שהם יודעים מה הם עושים. מחקר מ-2009 שנעשה באוניברסיטת טקסס, אוסטין, מצא שנשים שנחשפו לפוסטרים שהציגו נשים חטובות, שתו פחות ממשקה מתוק שהונח לפניהן, בהשוואה לנשים שנחשפו לתצלומי נוף. החוקרים מצאו שנשים אלה העצימו את כמות הקלורית המצויה במשקה, וכתוצאה מכך שתו פחות ממנו.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא קל- אבל יעזור לכם עם הדיאטה/ShutterStock

6. התרחקו מאלכוהול ובילויים מאוחרים

הטיפ האחרון קשה ליישום, וגם אינו במיוחד מומלץ לאורך זמן, אבל מי מכם שמעוניין לרדת במשקל – כדאי שישקול לראות את חבריו בבקרים, יותר מאשר בלילות. הסיבה: רובנו רגישים מאוד ללחץ חברתי, וככל שהוא מגיע בשעה מאוחרת יותר בלילה (במיוחד אם הוא מלווה באלכוהול) – כך קשה יותר לעמוד בפיתוי (ראו התייחסות לעייפות בסעיף 1).

חוקרים מאוניברסיטת ברמינגהם, למשל, עקבו במשך שבוע אחר 80 אנשים שביקשו לרדת במשקל. הם ביקשו מהם לדווח על כל הפיתויים שנקרו בדרכם ועל הסיטואציות שגרמו להם להיכנע לפיתוי. החוקרים גילו כי המשתתפים נטו להיכנע לפיתוי בעיקר בשעות הלילה וכאשר היו מלווים על ידי אנשים אחרים. הם גם נטו יותר להיכנע למשקאות אלכוהוליים, בהשוואה למאכלים מתוקים. דבר שחיזק את כוח הרצון של המשתתפים הוא העובדה שדיווחו על התזונה שלהם ב"יומני אוכל" אלקטרוניים.

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully