וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שואלים: מה עושים כשהילד מתעורר בבכי בלילה?

29.10.2015 / 9:30

למה ילדים קטנים לא ישנים רצוף במהלך הלילה? מתי ההתעוררויות הופכות לבעיה? וכיצד יש לפעול כשהילד מתעורר? היועצת המשפחתית שלנו עונה

תינוק ישן. ShutterStock
למה הוא מתעורר?/ShutterStock

במהלך שגרת היומיום שלנו עם הילדים, עשרות שאלות מטרידות אותנו - על מצבם הבריאותי, על ההתפתחות שלהם, על בעיות התנהגות ועל התפקוד שלנו כהורים. עכשיו יש כתובת מקצועית לשאלות שלכם - מדור הורים שואלים. את השאלות ניתן לשלוח אלינו לכתובת המייל הזו או לפרסם בעמוד הפייסבוק של וואלה! בריאות.

שאלה: שני ילדי - בן שנה ו-8 ובן 3.5 חודשים, חולקים חדר. שניהם נרדמים עצמאית וישנים טוב לילה שלם בדרך כלל. בשבועיים האחרונים הגדול התחיל להתעורר בלילה בבכי ולקרוא לנו. האם יתכן שהוא חווה משבר רגשי עקב הולדת אחיו הקטן באיחור של כמה חודשים? איך רצוי להגיב להתקפי הבכי בלילה? מצד אחד, אנחנו לא רוצים לקבע את ההתעוררויות. מצד שני, אם אכן מדובר באיזה קושי רגשי – אנחנו רוצים לחזק אותו ולתמוך בו.

תשובה: לפני שנדבר על מדוע בנך מתעורר, בואי קודם נדבר על מהי שינה. על פי ויקיפדיה שינה היא מצב פיזיולוגי, הפיך ומחזורי, המאופיין בפעילות ותגובה לגירויים בעוצמה הנמוכה מעוצמת התגובה בזמן ערות. השינה לרוב מושפעת מפעילותו של האדם במהלך היום ותופסת קרוב לשליש מחייו.

פעוט בוכה. ShutterStock
ילדים קטנים יכולים להתעורר בגלל סיבות פיזיולוגיות, רגשיות או סביבתיות/ShutterStock

כדאי לדעת כמה דברים על שינה:
* היא רצף של מחזורים ולא משהו סטטי ואחיד.
* מרביתנו מתעוררים בלילה, וילדים מתעוררים יותר ממבוגרים.
* מבוגרים לימדו את עצמם לחזור ולהירדם כשהם מתעוררים בלילה. יש ללמד תינוקות וילדים את
היכולת הזו.

עוד באותו נושא

הורים שואלים: איך להתמודד עם פחדים של הילד?

לכתבה המלאה

מדוע ילדים קטנים אינם ישנים באופן רצוף?

בגיל שנתיים רוב הפעוטות כבר רכשו הרגלים שמאפשרים להם שנת לילה רצופה, ולעתים גם השכבה קלה, אבל אצל ילדים רבים זה משתנה סביב גיל שנה וחצי והילדים מתחילים להתעורר.

אילוסטרציה. ShutterStock
ילדים רבים עשויים לשוב ולהרדם בכוחות עצמם - אם תתנו להם/ShutterStock

ילדים קטנים יכולים להתעורר בגלל סיבות פיזיולוגיות, רגשיות או סביבתיות. הם מתעוררים כשחם להם, קר להם, מגרד להם, כואב להם, מציק להם. כשהם חולים, מנוזלים, הגרון או האוזן שלהם כואבים או כשצומחות להם שיניים. לעתים הם גם חולמים חלומות מבעיתים ומתעוררים בפחד, או שהם התרגלו להירדם כשההורה לידם ולכן בוכים ודורשים את נוכחותו כשהם מתעוררים, או שהם מחפשים תשומת לב. שינויים משמעותיים בסביבתו של הפעוט, כמו מעבר דירה, כניסה לגן, טיול או הולדת אח, עלולים להפריע זמנית לתבנית השינה התקינה. לעיתים התפתחותו הגופנית והרגשית, עצמאותו ודעתנותו הגוברות הן אלו שגורמות לשיבושים בהרגלי השינה.

במקרים רבים ילדים מתעוררים התעוררות חלקית במהלך הלילה ומשמיעים קול בכי או יבבה קצרים. ילדים רבים עשויים לשוב ולהרדם בכוחות עצמם, אולם במקרה שהורים ממהרים להוציא את הילד מהמיטה בשל כל מלמול או בכי הם מעירים אותו לחלוטין ומונעים ממנו לחזור ולהירדם בצורה תקינה.

מתי הופכת ההתעוררות בלילה לבעיה?

התעוררות בלילה הופכת בעייתית כאשר יש לה השפעה רעה על הסביבה וכאשר היא גורמת לעייפות ניכרת אצל הילד במשך היום. גם אם ילד מתעורר שלוש-ארבע פעמים בלילה, אין פירושו של דבר שהוא סובל מבעיות שינה חמורות. הוא יכול להתעורר, לבכות קצת ולשוב לישון אחרי טפיחת עידוד על גבו, וההורים יכולים לחזור לישון בתוך רגעים ספורים, בלי שנוצרת בעיה. ילד אחר עלול להתעורר רק פעם או פעמיים בלילה, אבל כל התעוררות כזאת תהיה מלווה בבכי ובקשיים ניכרים לשוב לישון. במשך הזמן הזה, ההורים מנסים שוב ושוב להרדים את ילדם, וכשהוא כבר נרדם, הם נותרים ערניים לגמרי, ועצבניים.

אישה עייפה שוכבת במיטה. ShutterStock
ההורים מנסים להרדים שוב ושוב, וכשהילד נרדם סוף סוף - הם נותרים ערניים ועצבניים/ShutterStock

אם כך, הסיבות להתעוררותו של ילדך יכולות להיות מגוונות. יתכן שהוא מגיב להולדתו של אחיו אך גם יתכן שהוא סובל מביעותי לילה, שמתחילים סביב גיל שנתיים, או שפשוט קר לו. ואולי הוא רק חווה שינויים בדפוסי השינה, שהם חלק מהתפתחותו התקינה של ילדכם.

מה כדאי לעשות במקרים של התעוררות

בין גיל שנה לשנתיים חשוב להרדים את הילד בעזרת טקס שינה קבוע. טקס כזה יסייע לילדכם לדעת מה צפוי לו בכל ערב ויסייע בשמירה על תחושת שליטה, שחשובה לו ומרגיעה אותו מאוד בגיל זה. לכן, חשוב ביותר לשמור על מסגרת של טקס השינה באדיקות ולא לסטות ממנה אלא כשאין ברירה.

ניתן לתת לילד להוציא מעט אנרגיה בריצה, קפיצה, דגדוגים או במשחק והשתוללות. אך לאחר מכן, יש ליצור אווירה רגועה במסגרת טקס השינה. טקס שינה יכול לכלול אמבטיה מרגיעה ולבישת פיג'מה, הקראת סיפור (ללא אירועים או דמויות מפחידות), עיסוי, שמיעת מוזיקה מרגיעה, תרגול נשימות והרפיה ועוד. הימנעו ממסכים (טאבלט/סלולרי/טלוויזיה) כשעתיים לפני שעת ההשכבה. ניתן לעמעם את האור בבית וליצור אור רך יותר. ערכו עם הפעוט סבב של אמירת לילה טוב לחפצים השונים, לאחיו התינוק, לבובות, לירח ולכוכבים, לשמיים הכהים. אמירת לילה טוב, חיבוק ,נשיקה ואיחולי שינה נעימה וטובה עד הבוקר יעזרו לפעוט לזכור, שהלילה יסתיים בבוקר, ואז תיפגשו שוב.

אבא מקריא סיפור לבתו. ShutterStock
צרו טקס שינה קבוע, ואל תסטו ממנו אלא אם אין ברירה/ShutterStock

אם הפעוט בוכה במהלך שנתו, כדאי מאוד להמתין כמה רגעים ולראות אם הוא חוזר ונרדם לבד או שבכיו מתגבר. אם הבכי מתגבר, כדאי לנסות להרגיעו במגע ובליטוף בעודו במיטה, מבלי להוציא אותו, אולי הדבר יספיק כדי לאפשר לו להירדם מחדש.

אם הוא אינו נרגע מהמגע והליטוף במיטה יש להוציאו, להרגיעו ולהחזירו במהירות האפשרית למיטתו.
כדאי להימנע מכל אינטראקציה מיותרת עם הילד במהלך הלילה. להמעיט לדבר אליו, לא לשחק איתו ובטח לא לבדוק את מצבו הרגשי העדין. לזה יהיה זמן במשך היום. גם אם אתם נשארים לידו, מביאים לו כוס מים או מחבקים אותו - אל תשוחחו איתו, אל תשמיעו לו דברי אהבה ותמיכה, או תנאמו לו דברי תוכחה. מפני שאם תדברו איתו זו תהיה הדרך הבטוחה בה הוא ילמד, שבלילה אפשר גם לשחק, לדבר ולהתווכח ולא רק לישון.

אם אתם חשים שהילד זקוק לנוכחותכם בלילה ואינו מצליח לחזור ולהירדם כדאי להחזיר את הילד למיטתו כל פעם מחדש, כאשר ההורה יושב או שוכב על מזרן קרוב לילד עד שהילד נרדם - כך בכל התעוררות. בהמשך, ההורה יחזיר את הילד למיטתו וישב רחוק יותר מהילד, עד למצב בו הילד נרדם לבדו.

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully