וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאטת אלקליין: טרנד או מתכון בטוח להרזייה?

7.9.2015 / 6:47

דיאטת אלקליין אומנם סחפה אחריה לא מעט אוהדים, חלקם מאוד מפורסמים, אבל בפועל היא לא שונה מהרבה דיאטות אחרות שכבר קיימות. האם התיאוריה עליה הולבשה עומדת במבחן המציאות או שמדובר בעוד טרנד שעתידו לחלוף?

ויקטוריה בקהאם במשחקי ווימבלדון. GettyImages
נראה שזה דווקא עובד/GettyImages

לא מעט כוכבי הוליווד נתפסו בדיאטת האלקליין (alkaline) בהתלהבות רבה והחסידים שלה, או יותר נכון החסידות, בהן גווינת' פלאטרו וויקטוריה בקהאם, מאמינות שהיא יכולה לסייע לא רק בירידה במשקל אלא גם במניעת מחלות שונות, כמו אוסטיאופורוזיס, דלקת פרקים ואפילו סרטן. אבל האם הדיאטה שמכונה ה"דיאטה הבסיסית", באמת יעילה לירידה במשקל?

בבסיס הדיאטה הזו נמצאת דרגת ה-pH - שמודדת עד כמה משהו הוא חומצי או בסיסי. דרגת ה-pH נעה בסקלה של 0 (מאוד חומצי) עד 14 (מאוד בסיסי) כשבאמצע 7 (ניטרלי). לכל מערכת בגוף יש pH שאופייני לה. לדוגמה, ה-pH של הדם מעט בסיסי ונע סביב 7.35-7.45. שמירה על pH דם יציב, קריטית לתפקוד תקין של הגוף ולכן מספר מערכות בגוף אחראיות לשמירה עליו, כאשר העיקריות הן הכליות והריאות.

לאחר האכילה, בתהליך הפירוק והעיבוד של המזון בגוף משתחררים שיירים מעודדי ייצור בסיס או ייצור חומצה. על פי התיאוריה, שנולדה בשנות ה-60 ועליה הולבשה הדיאטה, מזונות שמעודדים ייצור חומצה מזיקים לגוף ואילו מזונות מעודדי ייצור בסיס מועילים לגוף. לחומציות של המזון שאנו אוכלים אין קשר לטעם שלו אלא להשפעה המטבולית שלו (ללימון למשל חומציות נמוכה).

אז מה אוכלים?

הדיאטה משתנה במקורות השונים, אבל בבסיס מדובר על דיאטה עשירה בירקות ובפירות (מעודדי בסיס), נטולת בשרים מסוגים שונים ומוצרי חלב (מעודדי חומצה) ודלת או נטולת דגנים ומוצריהם (מעודדי חומצה בדרגה נמוכה יחסית). כמו כן, מעודדים בדיאטה להימנע ממזונות מעובדים ומשתיית מיצים.

כדאי לדעת שיש לדיאטה הזו אינספור גרסאות שונות ברחבי האינטרנט, שנבדלות ביניהן במגבלות השונות: לדוגמה הנחיה להמנע מירקות ומפירות מסוימים או אכילה של קומבינציות מסויימות של מזון. בפועל, מדובר בתוספות שאינן מבוססות על המחקרים בנושא, ונראה שמקורן ביצירתיות של ההוגים שלהן.

ירקות אורגניים. ShutterStock
הרבה ירקות ופירות. לא שמענו את זה כבר?/ShutterStock

מבחינת השפעה על משקל ומרבית מדדי הבריאות, הדיאטה כלל לא נבדקה ולא בוססה מחקרית. מרבית המחקר בתחום התרכז דווקא בהיבט של בריאות העצם ומניעת אוסטיאופורוזיס.

עובד או לא?

מחקרי תצפית מצאו קשר בין דפוס תזונה חומצי יותר לבין מדדי בריאות עצם לקויים יותר, אך מחקרים גדולים מאוחרים יותר די הפריכו את התיאוריה והקשר הזה לא בהכרח נוגע להשפעה החומצית של המזון, אלא לרכיבים אחרים שבו - כמו ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. למעשה, נראה שהתזונה יכולה להשפיע בעיקר על חומציות השתן (שכן לכליות תפקיד חשוב בהפרשה של עודפי חומצה ובסיס בשתן לשמירה על איזון ה-pH בדם), בעוד שחומציות הדם נשמרת יציבה ואינה מושפעת לכאן או לכאן.

אז זה עובד או לא? אולי. אבל לא בהכרח מהסיבות שטוענים חסידי הדיאטה. אם תשימו לב, אין פה חדש תחת השמש ומדובר בסוג של דיאטה צמחית עשירה בירקות ובפירות וכן בקטניות, ללא מוצרים מן החי, ללא מזון מעובד ושתייה קלה ובכמות מוגבלת של דגנים ודברי מאפה – האם יש מה להתפלא שיש מי שיפיקו ממנה תועלת משקלית ובריאותית?

דיאטות צמחיות המבוססות על מזונות מלאים נמצאו במחקרים שונים כיעילות יותר לירידה במשקל ולשיפור מדדי בריאות שונים אך ניתן לייחס את ההצלחה שלהן למאפיינים אחרים שלהן כמו תכולה גבוהה של ויטמינים, מינרלים, פיטוכימיקלים וסיבים תזונתיים.

נטלי שמש, היא דיאטנית קלינית חברת צוות צמחונות-טבעונות של עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully