וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זירוז לידה מעלה את הסיכון לאוטיזם? הדעות חלוקות

7.7.2015 / 13:48

מחקר שבוצע באוניברסיטת ייל ופורסם באחרונה מעלה קשר בין מתן פיטוצין לזירוז לידה לבין השכיחות של אוטיזם בקרב בנים. אבל מומחים מבהירים: הממצאים חלקיים מאוד, התרופה בטוחה

מערכת וואלה!

בסרטון: חוקרים ישראליים מפתחים בדיקה מהירה לאבחון אוטיזם

מחקר חדש מצא קשר בין התרופה פיטוצין שניתנת לנשים לצורך זירוז לידה לבין אוטיזם. המחקר, שבוצע באוניברסיטת ייל, מעורר באופן טבעי דאגה רבה אצל הורים, אבל גם החוקרים עצמם וגם מומחים בתחום מבקשים להתייחס למסקנות המחקר בזהירות. "מדובר בתרופה שנמצאת בשימוש עשרות שנים והוכחה כבטוחה", הם אומרים ומביעים חשש שהפרסום יוביל לפאניקה מיותרת בקרב יולדות.

"פיטוצין היא תרופה שניתנת במהלך לידה לצורך זירוז הצירים. מדובר בתרופה שהיא הורמון הדומה להורמון אוקסיטוצין שמופרש בגוף באופן טבעי", מסביר פרופסור ארנון ויזניצר, מנהל בית החולים לנשים בבילינסון. "במחקרים קודמים נמצא קשר נסיבתי, אולם מעולם לא נמצא קשר ישיר בין התרופה לבין אוטיזם".

הממצאים מדאיגים, אבל חלקיים

המחקר, שבוצע באוניברסיטת ייל שבארצות הברית בשיתוף חוקרים מדנמרק, ביוזמתו של פרופסור ג'יימס לקמן, פסיכיאטר ותיק, בחן מדגם של יותר מחצי מיליון יילודים. "בדקנו האם חשיפה לפיטוצין במהלך הלידה קשור בסיכון מוגבר לקבלת אבחנה של אוטיזם בקרב ילודים", מסביר ד"ר עמרי ויסמן מאוניברסיטת ייל שהשתתף במחקר. "המסקנה היא כי קיים קשר חלקי מתון בין חשיפה לפיטוצין של האם במהלך לידה, המיועדת ליצירת צירים ולהגברת צירים, בשלב כל כך רגיש וקריטי, לסיכון לאבחון של אוטיזם בקרב ילודים בנים".

תינוק נולד. ShutterStock
"הפיטוצין נמצא על הכוונת של חוקרים"/ShutterStock

לדבריו, "הממצאים מתייחסים רק לבנים ומראים כי החשיפה לתרופה מגדיל ב-13 אחוז את הסיכון לאבחון אוטיזם. מדובר במספר קטן יחסית. הממצאים הם חלקיים", מודה החוקר. "איגוד הגניקולוגים והמיילדים האמריקאי הוציא חוות דעת בעקבות מחקרים קודמים שפורסמו, לפיה השימוש בתרופה הוא בטוח. בהינתן תוצאות המחקר האלה, ההנחיה לא לשנות מהפרוצדורות של הלידה, אלא לדעת שזה נמצא על הכוונת של חוקרים".

אין שום סיבה להפסיק להשתמש בתרופה

"זאת תרופה בשימוש עשרות שנים, שנמצאה כתרופה בטוחה. אין צורך בפאניקה"

לדברי פרופסור ויזניצר, "הקשר בין פיטוצין לבין תחלואה ביילודים נחקר שנים רבות. כבר משנות ה-2000 המוקדמות ניסו למצוא קשר בין החומר לבין תחלואה ביילודים, ומצאו קשר נסיבתי בין מתן של התרופה לאוטיזם בזכרים. אלא שאוטיזם שכיח יותר בזכרים מבנקבות, אז מראש יש פה הטייה מסוימת".

"בנוסף, גם החוקרים כותבים שצריך להתייחס לזה בזהירות וצריך עוד עבודות. אז כרגע אפשר להרגיע את הציבור בכך שהתרופה שניתנת בחדר הלידה היא בטוחה, נמצאת בשימוש כבר שנים. בנוסף, אין במחקר אינפורמציה לגבי הסיבות שבגללן עשו זירוז לידה. זה מחקר על מסד נתונים שהרבה נתונים בו חסרים וצריך להתייחס לכך בזהירות. זאת תרופה בשימוש עשרות שנים, שנמצאה כתרופה בטוחה. אין צורך בפאניקה".

"חוששים להיתקל בגל של נשים שיתנגדו לטיפול"

"האמת הפשוטה היא שלחיות זה מסוכן, ושרגע הלידה הוא השני הכי מסוכן אחרי רגע המוות"

המחקר סוקר אמש בהרחבה במהדורת מבט של הערוץ הראשון, וד"ר דורון דוקלר, מנהל חדר הלידה במרכז סבן למיילדות בסורוקה, מביע ביקורת נגד הפרסום. "אני חושב שהדרך שבה מפורסם נתון שדרגת בהירותו עדיין לא ברורה כניסיון להתוות קו טיפולי היא מסוכנת, מאחר שנכון לרגע זה איש לא הוכיח מצורה מדודה שאנחנו מדברים על מעשה שמסכן. באותו הזמן, פיטוצין משמש כלי מרכזי וחשוב בעבודת המיילדות המודרנית".

"כשמטופלת מקבלת פיטוצין, כנראה יש צורך רפואי בכך. חלק מהנתונים במחקר כזה צריכים להיות מה הסיבה שהצריכה את הזירוז, משום שהדעת נותנת שאם היה סיבוך במהלך ההיריון או הלידה יש לקזז אותו מסך הסיכון. למשל, נשים עם סוכרת עוברות זירוז. האם סוכרת מהווה גורם לסיכון לאוטיזם? בבדיקת השפעות התרופה חשוב לנטרל כל מחלות אחרות".

לדבריו, "גם המחקר עצמו מציין שהקשר שנמצא הוא בינוני ומטה ושנדרשים מחקרים נוספים. אל לנו להיסחף מצבים שיסכנו את המטופלות וישימו אותנו הרופאים במצב שבו אנחנו מטפלים בידיים קשורות. אנחנו חוששים להיתקל בגל של נשים שיתנגדו לטיפול. האמת הפשוטה היא שלחיות זה מסוכן, ושרגע הלידה הוא השני הכי מסוכן אחרי רגע המוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully