וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יודעים שהילד סובל מתולעים, ומה עושים עם זה?

11.6.2015 / 11:23

אל תאשימו את חיות המחמד שלכם וגם לא את ארגז החול בגן – אם הילדים שלכם סובלים מתולעים, הם כנראה פשוט לא שטפו ידיים. כך תזהו ותטפלו בבעיה הרפואית שהכי מגעילה הורים

ילד ישן. ShutterStock
מציק בעיקר בלילה/ShutterStock

זה נושא שקצת מגעיל לדבר עליו, אבל כל הורה יודע שאי אפשר להתעלם ממנו – תולעים. אם יום אחד הילד שלכם מתחיל להתגרד באזור הישבן, לנוע באי נוחות ולהתלונן על כאבי בטן – יש לכם סיבה טובה לחשוד בקיומם של תולעים.

איך נדבקים?

זיהום על ידי תולעים נפוץ במדינות מפותחות, כאשר התולעת הנפוצה נקראת תולעת סיכה, וכשמה כן היא - קטנה ודקה כמו סיכה, בצבע לבן. התולעת גדלה רק אצל בני אדם, ולכן ההדבקה לא נעשית דרך חיות (כמו שנהוג לחשוב) וגם לא דרך חול לא נקי. ההדבקה היא רק מאדם לאדם - דרך ידיים לא נקיות או דרך בגדים ומצעים לא נקיים.

בתהליך ההדבקה, האדם בולע או שואף ביצים של תולעים, התולעת בוקעת מהביצה במעיים וגדלה שם. התולעים נודדות מהמעי לאזור פי הטבעת ומטילות שם את הביצים. הטלת הביצים מתרחשת בלילה ולכן רוב תלונות הגרד קורות בזמן זה.

הגיל השכיח להידבקות בתולעים הוא 5 עד 10, כנראה בגלל שבגילאים האלה הילדים עצמאיים יותר בכל מה שקשור להיגיינה אישית אך פחות מקפידים על כך, וההורים והצוות המטפל פחות מעורבים. לא שכיח למצוא זיהום בתולעים אצל ילדים מתחת לגיל שנתיים, מכיוון שהם עדיין לרוב לא משתמשים בשירותים. סיבה נוספת שתינוקות נמצאים פחות בסיכון היא שעיקר ההדבקה היא במגע של הילד עצמו בפי הטבעת ואז הכנסת היד לפה, וזה לא קורה בילדים עם טיטול שיותר קשה להם טכנית לשלוח יד לאזור הישבן. מאותה סיבה, תופעת התולעים שכיחה יותר בקיץ - בגלל הבגדים הקלים הילדים מכניסים יותר בקלות ידיים לתחתונים.

ילד שוטף ידיים. ShutterStock
אל תוותרו על שטיפת הידיים. אף פעם/ShutterStock

בילדים הקטנים עם הטיטול ההדבקה היא בדרך כלל דרך האחים הגדולים שנוגעים בתינוק עם ידיים לא נקיות (עם ביצי תולעים) או דרך ההורים והמטפלות שאולי גם סובלים מתולעים ולא מקפידים על שטיפת ידיים.

זה כואב?

רוב מקרי הזיהום על ידי תולעים לא מורגשים, והתלונה הכי נפוצה היא גרד באזור פי הטבעת, שמתרחש בעקבות תגובה דלקתית של העור למגע של התולעת והביצים. בזמן הגירוד עצמו הביצים נכנסות מתחת לציפורניים ואז יש הדבקה חוזרת של אותו אדם על ידי כניסה חזרה של ביצים לפה או הדבקה לאדם אחר.

אם יש כמות גדולה מאוד של תולעים במעיים, הילדים עלולים לסבול מכאבי בטן, בחילות והקאות. בנוסף, אצל בנות, התולעים יכולות לנדוד מפי הטבעת לאזור איבר המין ואז יהיה גרד גם באזור הזה. תופעה זו יכולה גם להגביר את הסיכון לזיהום בדרכי השתן.

איך מזהים תולעים?

את הביצים ניתן לראות רק במיקרוסקופ, אבל את התולעים אפשר לראות ללא ציוד עזר באזור פי הטבעת או איבר המין אצל בנות. לשם כך אין צורך בבדיקת צואה, אלא בבדיקה ביתית פשוטה – בזמן שהילד מתלונן על הגרד אפשר לבקש ממנו לשכב על הגב או על הצד ולקפל את הרגליים לכיוון החזה ו"לחבק" את הברכיים ואז לחפש את התולעים באזור פי הטבעת. במקרה של תולעים, תראו מעין "חוט" לבן שזז באזור.

איך מטפלים?

הטיפול הכי יעיל הוא אנטיביוטיקה מיוחדת נגד תולעים שניתנת במרשם רופא. התרופה ניתנת במנה חד פעמית וכעבור 10 עד -14 ימים מנה נוספת חד פעמית. התרופה קיימת בסירופ וגם בכדור שאפשר לרסק או ללעוס. לא בוצעו מחקרים על ילדים מתחת גיל שנתיים עם התרופה ולכן עדיף להימנע מהשימוש בה בגיל זה אלא אם הפעוט מאוד סובל. התרופה נחשבת בטוחה ולרוב אין תופעות לוואי.

זיהום חוזר הוא שכיח למרות שהטיפול התרופתי הוא יעיל. לכן במקביל למתן התרופה יש לכבס בטמפרטורה גבוהה את המצעים, המגבות וההלבשה התחתונה (כדי להשמיד את הביצים). צריך לשקול יחד עם הרופא טיפול תרופתי אצל כל בני המשפחה. אם ההדבקה מגיעה מהגן אין טעם רק בטיפול של בני הבית, ורצוי לעדכן את הגננת כדי שהורים אחרים בגן יבדקו הדבקה אצלם ולשקול טיפול גם לאנשי הצוות שמטפלים בילדים.

אילוסטרציה. ShutterStock
כבסו בטמפרטורה גבוהה את המצעים, המגבות וההלבשה התחתונה/ShutterStock

אם למרות כל אלו הילד סובל שוב ושוב מתולעים, רצוי לפנות לרופא ילדים שכן במקרים קיצוניים יש אפשרות לתת "טיפול מונע"- פעם בחודש מנה חד פעמית של התרופה.

חשוב לציין כי יש תכשירים טבעיים על בסיס שום שפורסם כי הם מרחיקים תולעים, אך אין לכך ביסוס מחקרי. בכל מקרה, יש להימנע ממגע ישיר של שום על פני העור שהן הוא עלול לגרום לכוויה ולכאב מקומי.

איך מונעים הדבקה?

1.יש להקפיד על גזירת ציפורניים, שכן הביצים מסתתרות מתחת לציפורניים ובמגע מועברות חזרה לפה או לאדם אחר.

2. יש להזכיר לילדים על שטיפת ידיים עם מים וסבון אחרי כל שימוש בשירותים.

3. כל מי שמטפל בילד - הורים, סבים וגננות- חייבים להקפיד על שטיפת ידיים עם מים וסבון אחרי טיפול בילד בשירותים.

4. כדאי להקפיד על מגבת אישית לכל אחד (כולל מגבות ידיים ופנים). בגנים עדיף להשתמש במגבות נייר חד פעמיות ולא במגבת מבד שם הביצים יכולות להסתתר.

5. אם הילדים בבית מתקלחים באמבטיה עדיף שכל ילד יתקלח בנפרד כי הביצים יכולות לעבור מאחד לשני.

עוד על בריאות הילד בוואלה!:
איך תגנו על הילד שלכם מעקיצות יתושים?
המחלות שעלולות לתקוף את הילדים דווקא בקיץ
הנחיות חדשות: כך תיפטרו מכינים

ד"ר דנה פלג היא מומחית ברפואת ילדים במחוז שרון שומרון של כללית

  • עוד באותו נושא:
  • ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully