וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר חדש קובע: תזונה טבעונית היא הבריאה ביותר לתינוקות

24.5.2015 / 9:05

לאחרונה יותר ויותר הורים טבעונים מבקשים לגדל את הילד שלהם בלי מוצרי חלב ובלי בשר, ומלבד החששות שלהם הם נתקלים גם בלא מעט ביקורת. ספר חדש שיצא לאור, מסביר איך לגדל תינוק טבעוני בריא

וואלה בריאות, תינוק טבעוני. ShutterStock
הכל כאן/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר הורים מעוניינים לגדל את ילדיהם בתזונה טבעונית, אבל חוששים לא רק ממה שיגידו אלא גם מההשלכות הבריאותיות. איך הילד יגדל? האם יתפתח כמו שצריך? מה עושים בנוגע לאספקת הסידן, הברזל, החלבון, הוויטמינים? האם ניתן להיות תינוק טבעוני בריא? כשנטלי שוינקלשטיין, נטורופתית ומומחית לרפואה טבעית למשפחה, החלה להיתקל בעוד ועוד משפחות ששאלו את השאלות האלה, היא הבינה שישנו צורך אמיתי שדורש מענה, וכתבה את הספר "סוד תזונת התינוק הטבעוני", שרואה אור בימים אלו.

"הרבה הורים באים לקליניקה ושואלים אם תינוק יכול להיות טבעוני ולהישאר בריא. אני מסבירה להם שהוא לא רק יישאר בריא, אלא יגדל ויתפתח טוב יותר", אומרת שווינקלשטיין, "כל המרכיבים התזונתיים מקורם בצומח, ואת כולם ניתן למצוא בשפע בתפריט טבעוני מגוון ומאוזן. למעשה, חומרים רבים נספגים טוב יותר כאשר הם מגיעים מתזונה צמחית".

לשבור את מיתוס הסידן

טחינה, שומשום, סידן,  וואלה בריאות. ShutterStock
יש פה את כל הסידן שצריך, ועוד חומרים חיוניים. וטחינה/ShutterStock

אחד החששות הגדולים של הורים הוא נושא הסידן, אבל לדברי שווינקלשטיין החשש נובע מתפישות שגויות. "מיתוס הסידן והחלב הופרך כבר מזמן", היא אומרת. "ידוע שהסידן קיים בשפע במזונות מהצומח. מה שפחות ידוע זה שסידן נספג מחלב הרבה פחות טוב מאשר מצמחים". אז איך תינוק יכול לקבל סידן? שווינקלשטיין ממליצה על טחינה משומשום מלא, קינואה, כוסמת, טופו וחלב סויה. בנוסף, כל הירקות הירוקים, העלים הירוקים ועשבי התיבול עשירים בסידן, קטניות וגם חלק מהפירות.

עוד באותו נושא

האם תזונה טבעונית בריאה גם בהיריון?

לכתבה המלאה

ברזל - לא רק בבשר

ברזל הוא כמובן חשש גדול נוסף, שכן גדילת הילד תלויה בו מאוד. הסברה המקובלת היא שרק בשר הוא עשיר בברזל, אולם לדברי שווינקלשטיין, המציאות רחוקה מכך. לדבריה, דווקא הברזל שמגיע מהבשר הוא פחות בריא לגוף שלנו, וסוגי מזון רבים מן הצומח מכילים ברזל בשפע ומתאימים לתינוקות. מה למשל: קינואה, דוחן, כוסמין מלא, עדשים, שעועית, פירות יבשים, ועוד. הספר מכיל מתכונים רבים שמכילים את המצרכים האלה ומתאימים לתינוקות.

להפחית את החלבון בתפריט

שעועית שחורה, ברזל, וואלה בריאות. ShutterStock
בכל הקטניות יש חלבון וברזל, ובכהות אפילו יותר/ShutterStock

מעבר לעובדה שניתן למצוא את כל המרכיבים הדרושים בתזונה צמחית, מסתבר שתזונה מן החי עלולה לכלול כמות מוגזמת של מרכיבים מסוימים. "התזונה המערבית מכילה לרוב כמות גבוהה מידי של חלבון בתפריט", מזהירה שווינקלשטיין, "ביצה בבוקר, עוף בצהריים וחלב בערב זה יותר מדי חלבון לילד. בין גיל שנה לשלוש, כמות החלבון המומלצת ליום היא עד 13 גרם, וקטניות הן המקור הטוב ביותר: עדשים, שעועית, אפונה, חומוס וכן הלאה.

B12 - לא רק בעיה של טבעונים

ומה באשר לבעיית ה-B12 - העוקץ התמידי שמכיר כל טבעוני? ובכן, מסתבר שהיא אינה נחלתם של הטבעונים לבדם. סטטיסטיקות מראות שכמעט כולם כיום, אוכלי בשר או לא, נזקקים לתוסף B12, ולכן ההמלצה לדאוג לוויטמין החשוב חלה על כולם. אבל מאיפה ניתן להשיג אותו?

שווינקלשטיין מליצה על תוסף B12 בשם מתילקובלמין, החל מגיל 10 חודשים, פעמיים בשבוע במינון של 500-700 מק"ג בכל פעם. בנוסף, לאימהות מיניקות כדאי לערוך בדיקת B12, ולהשלים את החסר במידה שישנו. "זה נכון לכולם", היא מדגישה שוב, "לא רק לטבעונים".

אז מה אוכלים?

גם עם הכוונות הטובות ביותר ועם המזווה המגוון ביותר, רבים מתקשים לספק לילדם תזונה שבאמת מכילה את הכל. שווינקלשטיין הבינה מלקוחותיה שהם פשוט לא מכירים מספיק מתכונים טבעוניים, וכך נולד הספר. "אני אם לשני ילדים טבעונים עוד מלפני הלידה", היא מספרת, "כל המתכונים הם תוצרי מטבחי האישי, אוכל שילדיי אכלו בעצמם ואהבו". הספר כולל 80 מתכונים טעימים וקלים להכנה, וכן 150 עמודי תוכן, עם הדרכה מקיפה לפי גילאים, שעושים סדר בכל הנושאים הכי חשובים בתינוקות: מזונות מומלצים ולא מומלצים, פירוט של מזווה טבעוני לתינוק, וגם תפריט שבועי לתינוק לדוגמה.

הנה שני מתכונים קלים מהספר לגיל 7 חודשים ומעלה, שעשירים בברזל, סידן, ויטמינים מקבוצת B ואומגה 3:

תפוח עץ וקייל

שייק קייל, וואלה בריאות. נטלי שווינקלשטיין, מערכת וואלה! NEWS
שילוב של ירוקים בריאים/מערכת וואלה! NEWS, נטלי שווינקלשטיין

קייל הוא סוג של "כרוב על" שמכיל ערכים תזונתיים רבים, עשיר במיוחד בפלבנואידים, בוויטמינים A ו-K, סידן, חומצה פולית וברזל.

המצרכים:

2 תפוחי עץ אדומים בקליפתם
1 עלה גדול של קייל טרי
1 תמר מסוג מג'הול ללא גרעין

אופן ההכנה:

חותכים את התפוחים וטוחנים את כל המרכיבים יחד בבלנדר עד למרקם חלק.

רסק פירות עם זרעי צ'יה

זרעי צ'יה הם מקור מצוין למולטי ויטמין ומינרל ויש בהם גם אומגה 3. יש לטחון את הזרעים עם הפירות כדי שהגוף יעכל ויספוג את ערכיהם התזונתיים.

המצרכים:

½ בננה
1 קלמנטינה או תפוז
1 אגס בקליפתו
1 תפוח עץ אדום בקליפתו
½ כפית זרעי צ'יה שלמים

אופן ההכנה:

טוחנים את הפירות והזרעים בבלנדר עד למרקם אחיד.

לאתר הפייסבוק של הספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully