וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדבקה ממוחשבת ומשחקי וידיאו: הצצה לתערוכת ביומד

12.5.2015 / 15:15

144 חברות סטרטאפ שעוסקות בתחום התנועה והבריאות הוקמו בישראל ב-4 השנים האחרונות, והן קיבלו תמיכה של מאות מיליוני דולרים ממשקיעים. תערוכה שמתקיימת בימים אלה בתל אביב מספקת הצצה לחלק מהם

איש רץ בפארק. ShutterStock
הגוף שלכם הוא כלי/ShutterStock

היכולת של גוף האדם לנוע היא כבר לא רק אחד הדברים הבסיסים שאנחנו צריכים בחיים, אלא גם כלי שימושי בעולם הרפואה הדיגיטלית שהולך וצובר תאוצה. המעקב אחר התנועה שלנו עבור שימושים שונים, הופך יותר ויותר טכנולוגי בשנים האחרונות והוא מאפשר מניעת פציעות ומעקב שיקומי מדוייק. לקראת תערוכת IATI-Biomed, שתערך בתל אביב בתאריכים 12-14 למאי, בדקנו כמה חברות סטארט-אפ ישראליות העוסקות בתנועה שלנו מזוויות שונות ומעניינות.

עוד בנושא:
האפליקציה שתעקוב אחרי חילוף החומרים שלכם
פיתוח ישראלי: המצלמה תדע מתי כואב לכם
הצמיד שיחשמל אתכם אם תיקחו עוד ביס מהעוגה

UpRight

כמו הרבה סטארטאפים בתחום הרפואה, גם כאן ההשראה לפיתוח הגיעה מבן משפחה. עודד כהן, מקים החברה, מספר כי המטרה של המוצר שלהם נולדה מהצורך לסייע לאמו שכמו אנשים רבים עומדת ויושבת ברישול עם כתפיים שמוטות, מה שגרם לה בסופו של דבר לכאבי גב.

המוצר שפיתח כהן נדבק לגב התחתון (מה שקרוי מכשור לביש) ומעביר רטט קל שמונע מאנשים לשבת באופן שמוט ומזכיר להם לשמור על הגב ישר ובריא יותר. המדבקה, שעשויה מסיליקון, מכילה חיישן תנועה (אקסלרומטר) וחיישן ייחודי למדידת לחצים על מנת לחוש מתי הגב מתחיל להתכופף.

על מנת שיוכל לתקן את הישיבה והעמידה שלנו, ראשית הסנסור לומד את העמידה המיטבית של המשתמש, כך שהוא מחויל לעמידה זו. לאחר מכן השילוב של הסנסורים יודע לתת פידבק למשתמש על עמידה לא נכונה. המכשיר מתחבר כמובן לטלפון הנייד, שם ישנה אפליקציה המאפשרת אימון לקראת עמידה נכונה.

לדברי החברה, עמידה וישיבה נכונה הן חלק מהבעיות של העידן המודרני שגורם לנו לשבת מול מסכים כל היום. היכולה לשבת נכון מהווה שיפור לבעיות גב, אך גם לבעיות אחרות כמו ביטחון עצמי ותקשורת לא מילולית.

PhysiMax

פיזימק היא חברה העושה שימוש במצלמה, אלגוריתמים חכמים ביותר ויכולות של למידה חישובית, על מנת לקלוט ולנתח תנועה של ספורטאים. באמצעות הכלים הללו מתאפשר ניתוח של התנועות והבנה היכן נמצאות הבעיות ובעקבות כך גם ניסיון למנוע פציעות.

מדובר בכלי שנועד לסייע לספורטאים מקצוענים על מנת להבין מה הבעיות בתנועות שהם מבצעים וכך למנוע פציעות במפרקים ובכלל, לשפר את היכולת המקצועית וכן לסייע בשיקום מפציעות שונות. החברה הצליחה למחשב פעילות קיימת ובכך לשפר את יכולת הפיענוח והעבודה עם בדיקות התנועה השונות.

Video Therapy

תחום השיקום, ובמרכזו הפיזיותרפיה, הם אחד התחומים המשמעותיים והמתפתחים ביותר, מהסיבה שיותר ויותר אנשים נזקקים לפיזיותרפיה, בעיקר בשל הזדקנות האוכלוסייה. פעילות שיקומית הכוללת פיזיותרפיה נמצאה כמסייעת בהרבה מחלות, ותורמת לשיפור מצב המטופלים במובנים רבים.

הטיפול הפיזיותרפי כולל גם מפגשים אצל הפיזיותרפיסט, טיפולים שונים במכוני הפיזיותרפיה, וגם ביצוע תרגילים באופן עצמאי בבית, כאשר המטפל מפקח מדי תקופה אחר התקדמות המטופל. הבעיה בטיפולים מסוג זה, היא שהמטופלים לרוב אינם מתמידים בתרגול הביתי, ולכן היכולת של המטפל לעקוב אחריהם בביתם ולהתאים להם מרחוק תכניות טיפול על בסיס ביצועיהם אינו פשוט.

את המטרה הזו מבקש הסטארט אפ הישראלי Video Therapy להשיג. באמצעות פלטפורמה המאפשרת למטפל לקבוע תכנית טיפול ולמטופל לעקוב אחריה באמצעות תרגילים שהוא צופה ומבצע בבית, ניתן להגביר באופן משמעותי את היכולות של המטפל. הפעילות והמשוב של המטופלים מאפשרים למטפלים להעריך את הביצועים של המטופלים ולתקן ולשפר את תכניות הטיפול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אקסטרים ריאליטי

הסטארטאפ הישראלי הזה מבקש לטפל בחלק משמעותי לצורך ביצוע טיפול ותנועה בבית, והוא המצלמה או הכלי עמו אנחנו עוקבים אחר התנועה, או שבאמצעותו אנחנו מפעילים אותה.

החברה מבקשת לנתק את הצורך בחומרה ספציפית לצורך המעקב אחר התנועה, וזאת באמצעות תוכנה המולבשת על כל מצלמת אינטרנט ביתית. באמצעות התוכנה המצלמה הופכת למעיין "קינקט" וחוסכת את השימוש בו. זיהוי התנועה נעשה באופן תלת מימדי ומאפשר לעקוב אחר התנועה, וכן להשתמש בתנועה על מנת להפעיל פעולות על המסך והמחשב.

השימושים של פיתוח זה הם מגוונים, אך כמובן שיש להם שימוש משמעותי עבור חברות המבקשות להפעיל מטופלים בביתם וברצונה לעקוב אחר הפעולות שהם עושים ולבדוק את איכות הביצוע של התרגילים. השחרור ממוצר ספציפי מוזיל את העלויות ומרחיב את הנגישות של הבקרה והתרגול לשכבות אוכלוסייה רבות יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

Biogaming

חברה ישראלית אחרת, שלא משתתפת בתערוכה היא ביוגיימינג שעושה שימוש ביכולות של הקינקט, המצלמה וחיישני התנועה שמשמשות למשחקי וידאו, על מנת לייצר כלי למשחקים הגורמים לשחקן לבצע פיזיותרפיה מול מסך הטלוויזיה.

משחקי מחשב אלה הופכים את הפיזיותרפיה גם לפעילות שניתן לבצע בבית באופן נוח ופשוט, אך גם לעניין הרבה יותר מהנה מאשר התרגול הרגיל. במובן זה, ביוגיימינג מוסיפה אלמנט נוסף ומשמעותי לבקרה מרחוק על טיפולי פיזיותרפיה והוא משחקיות ששימושן בשיקום של חולים עם בעיות נוירולוגיות שונות הוכחו במחקרים רבים. בדומה ל-videotherapy גם כאן ישנו קשר מטפל מטופל דרך תקשורת מרחוק, וגם כאן נעשית בקרה על איכות הטיפול, וכן משוב בזמן אמת מן המערכת עבור המטופל לדעת שהוא עושה את הפעולה באופן נכון ואיכותי.

לסיום, יש לציין כי סטארטאפים בתחום הרפואה הדיגיטלית מהווים תחום צומח מאוד בישראל, על פי דו"ח שהוכן לקראת התערוכה שנערכת השבוע, בשנת 2014 פעלו בישראל 284 חברות ישראליות בתחום, כאשר 144 מהן הוקמו בארבע השנים האחרונות בלבד. עוד עולה מהדו"ח כי גם היקף ההשקעות בחברות עלה בשנתיים האחרונות, כאשר קרנות הון סיכון בישראל השקיעו 206 מיליון דולר בתחום.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully