וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ישראלי: המצלמה תדע מתי כואב לכם

7.10.2014 / 8:45

סטודנטים ישראלים פיתחו מערכת שמאפשרת לזהות כאב ואת היעילות של הטיפול בו - באמצעות מצלמת אינטרנט פשוטה. האם זה עתיד הטיפול בכאב כרוני, בתינוקות ובבעלי מוגבלויות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המצלמה תלמד את הפנים שלכם/מערכת וואלה!, צילום מסך

היכולת של זיהוי ויזואלי מתקדם, יחד עם היכולת של מחשבים לבצע תהליכי לימוד חכמים, מייצרים הרבה מאוד הזדמנויות מעניינות לעולם הרפואה. אריה גאון ואלירן ארבילי מהמכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה פיתחו מערכת העושה שימוש במצלמה ובבינה מלאכותית על מנת לאבחן כאב כרוני, ואפילו מודדת את יעילות הטיפול התרופתי כנגד הכאב.

עוד בנושא:
כשהכאב לא מאפשר לך אפילו לחבק את הילד שלך
מחקר גילה את הסכנה שבמשככי כאבים

המערכת שפיתחו השניים מבוססת על שימוש במצלמת אינטרנט פשוטה המצלמת את הפנים של האדם, ולומדת לאט לאט לזהות על פי התנועות השונות של שרירי הפנים מתי כואב לו ובאיזו רמה. המצלמה מאפשרת בעצם להעביר מדדים של כאב בין מטופל לרופא ממרחק, ואף לתת אינדיקציה על כך שהטיפול בכאב סייע. הסטודנטים עשו שימוש ביכולות של למידה ממוחשבת, במסגרתה המערכת לומדת מהמטפלים והמטופלים את המשמעות של תנועות הפנים ורמות הכאב, כך שתוכל לזהות ולמדוד אותם לבדה.

את הפיתוח עשו השניים במסגרת התכנית במחלקה להנדסת תוכנה, כחלק מפרויקט הגמר לתואר ראשון. המנחה שלהם ד"ר מתי גולני מסביר שהתוכנה החדשה תוכל להתאים כחלק מניטור הנעשה בבתי חולים, במרפאות ואף בבתיהם של מטופלים הסובלים מכאב כרוני או מכאב תקופתי.

בשל חוסר הצורך לבטא באופן מילולי את הכאב, והשימוש במצלמה פשוטה, מקווים המפתחים כי התוכנה והפיתוח יסייעו גם לבעלי מוגבלויות שונות, המתקשים לפעמים לבטא את הכאב, ליהנות מאבחון וטיפול יעיל. באותה מידה התוכנה תסייע גם באבחון כאב אצל תינוקות שאינם יכולים עדיין לבטא כאב באופן מילולי וברור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המערכת מזהה כאב בדיוק של 90 אחוזים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכאב נחשב לתסמין הנפוץ ביותר במחלות ומהווה כשלעצמו את הסיבה העיקרית לפנייה לעזרה רפואית. בסקר כלל אירופאי משנת 2003, עליו ענו 46 אלף איש מ-16 מדינות באירופה כולל מישראל, נמצא כי 19% מהאוכלוסייה סובלת מכאב כרוני במשך שישה חודשים לפחות, ובעוצמה בינונית ומעלה. בעשורים האחרונים התפתחה מאוד רפואת הכאב, וההבנה כי כאב כשלעצמו דורש פתרון ואינו תמיד רק סימפטום או "חלק מהמחלה". בישראל יש כיום איגוד רופאי כאב, ובעולם כולו מדובר כבר בהתמחות מוכרת.

לדברי המפתחים, המערכת כבר יודעת לזהות את כאב בדיוק של 90%, אך התהליך ישתפר לאורך הזמן כאשר המערכת תלמד את התגובות של הצוות הרפואי והמטופלים.

אורי גורן הוא מנכ"ל חברת אי-פוכונדר

  • עוד באותו נושא:
  • כאב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully