וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו מרגישים רעב? זו התשובה המדעית

30.4.2015 / 16:40

חוקרים זיהו רכיב ייחודי של הרשת העצבית המסובכת ששולטת במנגנון הרעב. הממצאים שלהם מקרבים את עולם הרפואה עוד צעד בדרך לתרופה המיוחלת שתילחם במגפת ההשמנה

דיאטה. ShutterStock
זה לא משנה מה יש בצלחת, אלא מה שיש בראש/ShutterStock

רעב הוא מנגנון הישרדות בסיסי של כל ייצור חי, אבל רבים עדיין נאבקים בו בעזרת שיטות שונות ומשונות. צוות חוקרים במרכז הרפואי בית ישראל (BIDMC), המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות (NIDDK), והמכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH), עומלים כבר במשך 20 שנים לברר מה עומד מאחורי אחד המנגנונים המדוברים ביותר, שתורם לחברות דיאטה ומזון מיליארדי דולרים, ואילו לרוב האנשים הרבה מאוד תסכול.

"אחת הסיבות לכך שדיאטה כל כך קשה היא בגלל התחושה הלא נעימה הנובעת מרעב מתמשך", אמר אחד ממחברי המחקר, ד"ר רדפורד לואל, פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה בהרווארד, בהודעה לעיתונות. תופעה של "אכילה-מפצה" כפי שיכולה להופיע לאחר פעילות גופנית, תקופת צום או מחסור אנרגטי ממושך – היא אחד הקשיים שעומדים בפני מי שמנסה לרדת במשקל.

איך נפטרים מתחושת הרעב?

"התוצאות שלנו מראות כי ההפעלה המלאכותית של מעגל מוח מסוים הצליחה להפחית אכילה בעכברים וכתוצאה מכך להגיע לאותה תוצאה כמו דיאטה, אבל בלי התחושה הכרונית של רעב", אמר ד"ר לואל שמחקרו התפרסם בכתב העת Nature Neuroscience.

בגוף פועלים מנגנוני פיצוי אשר אחראיים לשמר אנרגיה ולאגור אותה כאשר גוף מצוי לאורך זמן במצב של חסר. המחקר גילה את מעגלי המוח של הקולטנים להורמון מלנוקורטין-4 (MC4R) המדכא את תחושת הרעב ומעודד תחושת שובע. בנוסף, הם איתרו את הפעולה של קבוצה קטנה של תאי עצב הממוקמים בהיפותלמוס וקרויים AgRP שבעצם נועדו לזהות מחסור בקלוריות ולשלוח את האדם להשיג אותן.

אישה אוכלת במיטה. ShutterStock
איך נפטרים מהנגנון ששולח אותנו לצבור קלוריות?/ShutterStock

"כאשר ה-AgRP הופעלו, או על ידי צום או באמצעים מלאכותיים, חיות המעבדה החלו לאכול ברעבתנות", אמר ד"ר לואל, "קביעת זהותם של נוירוני 'השובע' הוא המפתח לבניית תכנית שבעזרתה המוח יכול לווסת את התיאבון. עד כה זו הייתה הנקודה החסרה בחיבור כל נקודות התרשים".

נמצאה הסיבה למה כל הדיאטות נתקעות

"פיצוח הדרך בה מנגנון הרעב עובד היא הדרך לפיתוח תרופה שתוכל לעזור למיליוני אנשים הסובלים מהשמנת יתר בכל העולם, אבל יש עוד דרך ארוכה"

מוקד המחקר של לואל ועמיתיו היה בניטרול התחושה שמובילה אותנו לאכול רק כדי להיפטר מהתחושה הלא נעימה של רעב. החוקרים בעצם גילו כיצד נוירוניי הרעב (AgRP) שולחים אותות שחוסמים את ההורמון מדכא הרעב, ומכאן הם הבינו כיצד המוח מווסת התנהגויות של רעב ואכילה. "כאשר אנו מתחילים לאבד 5-10 אחוזים ממשקל הגוף שלנו בדיאטה, זה השלב שהנוירונים האלה נכנסים לפעולה", אמרו החוקרים. "הפעולה הזו היא חלק גדול מהסיבה שרוב הדיאטות נכשלות למרות שאנשים מצליחים בתחילת הדיאטה לרדת במשקל".

פיצוח הדרך בה מנגנון הרעב עובד היא הדרך לפיתוח תרופה שתוכל לעזור למיליוני אנשים הסובלים מהשמנת יתר בכל העולם, אבל יש עוד דרך ארוכה. הנוירונים ששולחים את אותות הרעב לגוף, הם גם אלה שאחראים על שימור אנרגיה על ידי שריפה פחותה של קלוריות בגוף, האטת קצב הדם והורדת לחץ הדם. קטיעה שלהם, אולי תסייע במנגנון אחד, אך עלולה לפגוע באחר. החוקרים מקווים כי דווקא הפעלה של ההורמונים שמדכאים את הרעב היא הפתרון ליצירת תחושת שובע מדומה. כך או כך, מדובר בעוד שלב בדרך למציאת פתרון לאחד מהגורמים למגפת ההשמנה.

עוד בנושא:
משחקי הרעב: איך יודעים שבאמת הגיע הזמן לאכול?
מדענים המציאו יוגורט שישאיר אתכם שבעים
כך תשתחררו מהרגלי אכילה מזיקים

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully