רגע לפני ההזמנה: כל מה שלא בריא בטייק אווי

הגיעה שעת צהריים ואתם כבר בדיונים מאיפה להזמין אוכל לעבודה? בתיאבון. אבל כדאי שתדעו כמה קלוריות ושומן מסתתרים במזון שנשלח אליכם. הכתבה שתגרום לכם להביא אוכל מהבית

איריס אינגבר פסקין
08/03/2015
נודלס בטייק אוויי. ShutterStock
רק נודלס?(צילום: ShutterStock)

מגיעה שעת צהריים במשרד, אתם רעבים וכמובן שהתעצלתם להביא אוכל מהבית, ועל לחתוך סלט במטבחון אין בכלל על מה לדבר. מה עושים? מזמינים. אתם מגיעים הביתה אחרי יום עבודה ארוך והדבר האחרון שמתחשק לכם זה להכין אוכל, שלא לדבר על לבשל. אז אתם עושים את הדבר הכי פשוט שאתם מכירים ומתקשרים להזמין פיצה, המבורגר או סושי. המשלוח מגיע יחסית מהר, המחירים סבירים, האוכל משביע וטעים, וכולם מרוצים ולא משאירים פירור. אבל האם אתם יודעים באמת כמה קלוריות, שומן, מלח או סוכר הכנסתם לעצמכם הרגע לגוף?

רשויות הבריאות בארה"ב טוענות כבר זמן רב שיש קשר הדוק בין אכילה ברשתות מזון מהיר לבין תופעת ההשמנה של ילדים ומבוגרים שמאפיינת בשנים האחרונות לא רק אותה, אלא מדינות רבות אחרות ברחבי העולם. בעקבות כך, מומחי תזונה ממליצים להכין את מרבית האוכל שאתם אוכלים בבית, כך שתוכלו להקטין ולשלוט על כמויות המלח, השומן והסוכר במזון שלכם.

עוד באותו נושא

זה רק נראה בריא: כמה קלוריות יש בסושי?

לכתבה המלאה

אז מה כל כך גרוע בפאסט פוד?

קלוריות ושומנים מיותרים
מרבית ההמבורגרים, הפיצות, הפסטות, הסושי והאוכל הסיני שמוצעים לנו במשלוחים מכילים שומנים מיותרים והרבה מאד קלוריות. רשתות המזון משקיעות מאמצים רבים כדי להגיש לנו אוכל טעים ומעורר תיאבון, אולם אוכל טעים ומתובל היטב אינו בהכרח גם אוכל בריא. כמות הקלוריות בחלק מהמאכלים הללו עולה לעיתים על הצריכה היומית המומלצת. במשולש אחד של פיצה רגילה למשל יש כ-400 קלוריות. ילד שאוכל 2-3 משולשים מגיע כמעט לכל צריכת הקלוריות היומית המומלצת לו וזה מבלי לתת את הדעת על כך שרוב הקלוריות מקורן בשומן ובפחמימות פשוטות ולא ברכיבים בריאים.

כמות מלח (נתרן) גבוהה מאוד
בתעשיית המזון המהיר מוסיפים מלח בכמויות גדולות למזון, מאחר שהוא משמש כחומר משמר וכמשפר ומחדד טעמים. ארגוני הבריאות בארץ ובעולם מזהירים שצריכה מוגזמת של מלח עלולה להוביל לבעיות בריאותיות כמו לחץ דם גבוה, היווצרות אבנים בכליות, מחלות לב, סרטן ועוד. כמות הנתרן היומית שמומלצת למבוגר היא עד 2,400 מ"ג (בערך כפית), ולילדים רק מחצית מהכמות הזאת. במשולש פיצה אחד כמות הנתרן יכולה לנוע בין 600-1,000 מ"ג. ובמנת המבורגר, או במנת סושי מלווה ברטבים, כמות הנתרן יכולה לעבור בקלות את ה-1,000 מ"ג.

לא רק מטוגן, אלא עמוס בקטשופ(צילום: ShutterStock)

טיגון בשמן ישן ולא בריא
חלק גדול מהמזון שנמכר לנו מטוגן בשמן שעבר מספר רב של טיגונים ולא הוחלף. שמן שעבר מספר טיגונים מכיל חומרים מחמצנים וכימיקלים מזיקים.

שומן רווי שאינו בריא
חלק מהמאכלים שנמכרים בדוכני המזון המהיר כוללים שומנים רווים שנוטים להצטבר בדפנות כלי הדם (יחד עם חומרים אחרים) ועלולים לגרום במשך השנים למחלות לב וכלי דם או שבץ מוחי. כמויות גדולות יחסית של שומן רווי ניתן למצוא בפיצה, המבורגר, פלאפל, שווארמה ונקניקיות.

רטבים שמכילים חומרים משמרים
מרבית סוגי המזון המהיר מוגשים בליווי כמויות נדיבות של רטבים, מיונז, חרדל וקטשופ. הרטבים שניתנים חינם (ולכן השימוש בהם רב) מכילים בדרך כלל הרבה מאד שומן, מלח, סוכר ותבלינים מחזקי טעם שחלקם אפילו מזיקים (כמו מונוסודיום גלוטמאט). רטבים מתלווים למאכלים כמו פיצות, המבורגרים, נקניקיות, צ'יפס וסושי.

לא תמיד המזון טרי
ישנן רשתות מזון שבהן האוכל תמיד טרי והוא מוכן רק לאחר קבלת ההזמנה מהלקוח. אולם ישנן רשתות ודוכני מזון שבהן הסלטים עומדים זמן רב באוויר הפתוח, הגבינות נמצאות שעות מחוץ למקרר, ומזון שבושל ממתין עד שמישהו יקנה אותו. מזונות רגישים כמו בשר, גבינות ובמיוחד דגים נאים (סושי), שלא מצויים בתנאי קירור אופטימליים, יכולים להיות קרקע טובה לחיידקים פתוגניים שיכולים לפגוע במערכות החיסון והעיכול שלנו.

איריס אינגבר פסקין היא דיאטנית קלינית מוסמכת ומנחת קבוצות דיאטה למבוגרים ונוער

עוד בנושא:
כמה מלח יש בלחם שלכם?
איך מפחיתים את כמות המלח באוכל של הילדים?

  • תזונה
  • מלח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully