וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אושרה תרופה להפרעת אכילה כפייתית

3.2.2015 / 10:02

מנהל התרופות בארה"ב אישר תרופה חדשה-ישנה שטיפלה בעבר בהפרעות קשב, והוכחה יעילה גם נגד הפרעות אכילה כפייתיות. רגע לפני שאתם רצים לחפש אותה, חשוב שתדעו שהיא אינה מאושרת לירידה במשקל, וכמו כל תרופה גם היא נושאת בחובה סיכונים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ויואנס. במקור נועדה לטיפול בהפרעות קשב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישר השבוע לראשונה תרופה לטיפול בהפרעת אכילה כפייתית (בולמוסי אכילה). התרופה ויואנס (Vyvanse) נכנסה לשימוש כתרופה להפרעות קשב וריכוז בשנת 2007, וכעת אושרה לשימוש בקרב מבוגרים שסובלים מאכילה כפייתית. האישור מתבסס על שני מחקרים שאיששו את יעילותה, אך היא אינה מאושרת כתרופה לירידה במשקל.

על פי הערכות, 2.8 מיליון מבוגרים סובלים מהפרעת אכילה כפייתית בארה"ב. אנשים שסובלים מהפרעת אכילה זו אוכלים הרבה יותר ממה שהם צריכים, גם כשהם אינם רעבים, מה שמביא אותם לתחושות פיזיות קשות. האכילה הכפייתית מתאפיינת בדרך כלל באכילה מאוד מהירה, בעמידה, מעל הכיור, והיא נקשרת, כמובן, להשמנת יתר ולבעיות בריאותיות. השימוש בתרופה אושר למי שסובל מהפרעה בינונית עד קשה, קרי אוכל ללא שליטה לפחות שלוש פעמים בשבוע.

אכילה כפייתית. ShutterStock
אכילה מהירה וחסרת שליטה שנועדה להרגיע מתחים/ShutterStock

עינב קשר, פסיכותרפיסטית, מציינת כי זו הפעם הראשונה שיש תרופה לאכילה כפייתית, וכי עד היום טיפלו בהפרעה הזו רק בנוגדי חרדה ותרופות אחרות, אך לא בתרופות ייעודיות. קשר מסבירה כי בהפרעת אכילה כפייתית האכילה היא כלי להרגעת חרדות ומתחים. "התנאי שזה יחשב הפרעת אכילה כפייתית היא שהאדם אוכל מהר, מכל הבא ליד, עד למצב שממש כואבת לו הבטן, הוא לא נהנה ולא מתענג על האכילה ופשוט דוחף אוכל. יש אפילו אנשים שלא מבשלים את האוכל", היא מסבירה. באופן עקרוני, מדובר על לפחות אפיזודה אחת כזו בשבוע במשך שלושה חודשים על מנת שזו תחשב כהפרעת אכילה כפייתית. לדברי קשר, מדובר הפרעה נפוצה למדי שפוגעת בכ- 3.5 אחוז מהאוכלוסייה הכללית והיא נפוצה יותר בקרב נשים.

עוד באותו נושא

השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים

לכתבה המלאה

פוטנציאל להתמכרות

ויואנס קיימת הרבה זמן בשוק כתרופה לשחרור איטי ומושהה לטיפול בהפרעת קשב והיא נחשבת טובה ומבוקשת. בשביל להעביר אותה לשימוש בהפרעות אכילה היא עברה תהליך מזורז שכלל שני ניסויים קליניים, שהראו תוצאות של ירידה בהפרעה ובמספר ההתקפים. יש לציין כי על אף הבשורה באישור תרופה ראשונה לטיפול בפרעת אכילה כפייתית, מדובר בכל זאת באמפטמין (ממריץ) שנושא את הפוטנציאל לשימוש לרעה והתמכרות. קשר אף מבקשת להדגיש כי "למרות התרופה החדשה, הריפוי הטוב ביותר להפרעות אכילה הוא עדיין טיפול קוגניטיבי התנהגותי, CBT, קצר מועד".

עוד בנושא:
איך תוכלו לעזור לילד שלכם לשמור על משקל תקין?
8 דברים שלא ידעתם על השומן שלכם
הכל על השמנה בטנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully