פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דיאטה? זה משמין

      הילד שלכם סובל ממשקל עודף? לא בטוח שדיאטה היא הפיתרון ויש סיכוי שהיא אפילו תזיק. איך תוכלו לעזור לילד שלכם לשמור על משקל תקין?

      אישה מסתכלת על אוכל (ShutterStock)
      דיאטה בילדות יכולה בקלות להתפתח להפרעת אכילה בבגרות (אילוסטרציה: Shutterstock)

      הורים רבים מודאגים מעודף המשקל של הילדים ומחליטים להגביל את צריכת המזון שלהם עד כדי דיאטה. מחקר ראשוני שנערך שפורסם באתר Huffpost Healthy Living חושף ממצאים מרימי גבה: אם עשית דיאטה כשהיית ילדה, הסיכוי שתאבקי בהשמנה, בצריכת יתר של אלכוהול ובהפרעות אכילה כאישה בוגרת גבוה יותר בהשוואה לנשים שלא עשו דיאטה בילדותן. נוסף על כך, נמצא שככל שגיל התחלת הדיאטה צעיר יותר, הסיכוי לכל אלו גבוה יותר, ללא קשר לסוג הדיאטה.

      עוד בנושא:
      אמא, אבא - אני שמנה?
      אריזה משפחתית: כך תגרמו לילד לאכול בריא
      ילדים מודאגים מהמשקל שלהם כבר בגיל 8

      במחקר נוסף שנערך על ידי הדיאטנית והד"ר קטרין באלנטקין נמצא שההורים, שהם בעלי תפקיד מרכזי בחיי הילד בגיל הדיאטה הראשונה, למעשה מעודדים אותו לעלייה במשקל. לפי המחקר אפשר לנבא את עודף המשקל בעשר השנים העוקבות לגיל הדיאטה הראשונה.

      אז אם לא דיאטה - מה כן?

      אל תערבו אותם ב"בעיה": כהורים, עלינו לדאוג לפתח אצל הילדים הרגלי תזונה נכונים מבלי לחבל בבריאותם הנפשית. גם שיחה על משקל הילד המתנהלת בנוכחותו עלולה לפגוע בו ולהביא להתפתחות הפרעת אכילה. אם אתם רוצים, למשל, לדעת אם הילד ירד במשקל, בדקו אם מידת המכנסיים שלו השתנתה במקום להעלות אותו על המשקל. העלייה על המשקל היא בכל מקרה לא שיטה טובה כל כך היות שילדים, להבדיל ממבוגרים, גדלים ומתפתחים גם לגובה. השינוי במשקל לא תמיד יעיד על צמצום השומן בגוף. כשהילד סובל מעודף משקל לעתים מספיק להקטין את קצב העלייה שלו במשקל ואין צורך בירידה במשקל.

      היו מודל לחיקוי: שמשו דוגמה טובה בכל הקשור להרגלים נכונים ובריאים: עודדו את הילדים לבצע פעילות גופנית, צאו איתם להליכה או לריצה קלה, הגישו יותר פירות וירקות בארוחות העיקריות ובארוחות הביניים. חשוב לתת לילד תחושה שהשינוי התזונתי מתרחש בכל הבית ולא רק אצלו. הדרך לשמירה על משקלו התקין של הילד עוברת בשינוי דפוסי האכילה של המשפחה כולה.

      בחרו במזון בריא: הכניסו הביתה מאכלים בריאים ומגוונים, דלי שומן וסוכר: ירקות בצבעים שונים, פירות, דגני בוקר מלאים, לחם מקמח מלא, מוצרי חלב דל שומן (5%) וקטניות. קנו מוצרים המכילים ויטמינים ומינרלים: סידן ניתן למצוא בחלב ומוצריו, בטחינה גולמית משומשום מלא ובירקות ירוקים. ברזל יש במוצרי בשר ועוף ובקטניות למיניהן. ויטמין B12 מגיע ממזונות מהחי כמו חלב ומוצריו, ביצים ודגים.

      אל תמנעו מהם חטיפים: לא ניתן (וגם לא רצוי) למנוע מהילד אכילת חטיפים מלוחים ומתוקים. במקום למנוע אותם ממנו קנו לו חטיפים "בריאים" יחסית: בייגלה, פופקורן, חטיפי אנרגיה. אפשר גם להקטין את הכמויות: במקום שקית גדולה תנו לו חטיף בשקית אישית או שוקולד קטן. גם את אלו מומלץ לרכוש בכמות מוגבלת. מומלץ להציב גבולות ולהרשות ממתק אחד ביום.

      מורן קילזי היא דיאטנית קלינית