וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בת 13 מתה מוות מוחי, ההורים מסרבים להיפרד

רופאים קבעו בסוף 2013 כי ג'הי מק'מאת בת ה-13 מתה מוות מוחי, אך משפחתה מסרבת לנתק אותה ממכונת ההנשמה ודורשת להשאירה בחיים. האם מדובר בתקוות שווא ומהו בעצם מוות מוחי?

ג'הי מק'מאת. מתוך עמוד הפייסבוק של המשפחה, אתר רשמי
אמה ממשיכה לעשות לה טיפול מניקור מדי שבוע/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק של המשפחה

בתחילת דצמבר 2013 אושפזה ג'הי מק'מאת בת ה-13 בבית החולים לילדים באוקלנד לצורך ניתוח פשוט. שרשרת טרגית של סיבוכים הובילה למותה, והיא הוכרזה כלוקה במוות מוחי בתאריך 12 בדצמבר 2013, לאחר שעברה שתי הערכות על ידי נוירולוג ומומחה בטיפול נמרץ ילדים. אף שהרופאים קבעו כי בתם מתה, ההורים ביקשו להמשיך את הטיפול הרפואי בבתם. בבית החולים טענו כי הם אינם מחויבים להמשיך ולספק טיפול רפואי לאחר שילד מת.

עוד בנושא:
תותר המתת חסד במרשם רופא בישראל
חוקרים גילו את המתכון לאריכות ימים

בני המשפחה סירבו לקבל את הדין, והעבירו את הילדה למוסד רפואי אחר, ששמו ומיקומו לא פורסמו. בית החולים החדש הסכים להמשיך להנשים ולהזין את ג'הי גם בהיותה מתה למעשה. אמה של ג'הי ממשיכה לעשות לה טיפול מניקור ופדיקור מדי שבוע, ואפילו פתחה עמוד פייסבוק שמטרתו לגייס עידוד ותמיכה לבני המשפחה. עד כה זכה הדף כבר ל-26,492 לייקים.

מהו בעצם מוות מוחי?

בשל תשומת הלב התקשורתית הרבה שלה זכה המקרה בארה"ב, פורסמה במגזין הרפואי נוירולוגיה סקירה של מומחים מבית החולים mayo clinic, ובראשם ד"ר כריסטופר ברקל. בסקירה מנתחים המומחים את הבעיות הרפואיות, המשפטיות, והאתיות שעלו מהמקרה, על מנת לסייע לרופאים ולצוותים רפואיים להתמודד ולהגיב לשאלות על מוות מוחי.

מוות מוחי הוא מצב בלתי הפיך, והוא נקבע לפי היעדר של תגובה מוחית, אובדן של כל הרפלקסים של גזע המוח, כמו תגובה של האישונים לאור ושיעול, וחוסר יכולת לנשום עצמאית. גזע המוח הוא האזור שמחבר את חוט השדרה (שנמצא בתוך עמוד השדרה) לאזורי המוח העליונים שנמצאים בתוך הגולגולת, והוא אחראי בין היתר על העברת תשדורות מהמוח לגוף. גזע המוח הוא המקור של עצבים שאחראיים על פעולת הפנים, הראש ואיברים פנימיים שונים, אך מעל הכל הוא האזור שמפקח על המערכות הקריטיות ביותר בגוף האדם כדוגמת הלב וכלי הדם, מערכת הנשימה, תחושה ומצב ההכרה.

הזמן אינו משפיע או הופך מצב של מוות מוחי. במאמרם מציינים החוקרים כי מוות מוחי הוא מצב קליני ייחודי ושונה מכל המצבים האחרים של תרדמת (קומה) חריפה או ממושכת, שבהם חולים עשויים בסופו של דבר לחזור לנשום בכוחות עצמם. במצבים אלה הרפלקסים של גזע המוח נותרים שמורים, בניגוד למצב של מוות מוחי שכולל אובדן של הרפלקסים. לפי כל אמת מידה רפואית בכל העולם ולרוב גם מבחינה דתית - מוות מוחי מגדיר את מותו המוחלט של האדם.

בקרב ילדים, הסטנדרטים לקביעת מוות מוחי מאוד נוקשים וכוללים בין היתר בדיקה של שני רופאים שונים שהוסמכו לכך, בהפרש זמנים זה מזה.

כל הרופאים משוכנעים: ג'הי מתה

ד"ר ברקל ועמיתיו אומנם לא מכירים את הפרטים הרפואיים המדויקים והמקיפים של ג'הי מק'מאת, אבל הם צפו בדו"ח הבדיקה הנוירולוגית של הנוירולוג שמינה בית המשפט. הבדיקה - שכוללת בדיקת נוירולוגית מלאה, בדיקה דום נשימה, בדיקה של פעילות חשמלית של המוח (EEG) וסריקת מוח – מוכיחה מעל כל ספק כי הילדה למעשה שרויה במצב של מוות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'הי מק'מאת. מתוך עמוד הפייסבוק של המשפחה, אתר רשמי
קונצנזוס חד משמעי בקרב רופאים, אי אמון בקרב הציבור/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק של המשפחה

ג'הי הוכרזה כמתה על ידי בית החולים, ו-18 ימים לאחר מכן שופט בית המשפט העליון של מחוז אלמדה בקליפורניה אישר את ההצהרה, כך שגם מבחינה משפטית מצבה הרפואי של ג'הי תואם את ההגדרה שנקבעה על ידי החוק במדינת קליפורניה. החוק קובע כי אדם עם הפסקה בלתי הפיכה של תפקוד מחזור הדם והנשימה או הפסקה בלתי הפיכה של כל תפקודי המוח, כולל גזע המוח, הוא מת.

במאמרו מציין ד"ר ברקל כי חולים רבים, בני משפחה, והציבור הרחב נשארים מבולבלים באשר להבדלים בין מוות מוחי (מוות) והפרעות נוירולוגיות אחרות כמו תרדמת או מצב של צמח מתמשך. הם מוסיפים כי קיים קונצנזוס חד משמעי לגבי מוות מוחי, וזאת לאחר עשרות שנים של דיון ומחקר רפואי, דיונים חוקיים וכללי האתיקה הרפואית.

אבל הלב עדיין פועם

הקושי הרב בקרב בני המשפחות הוא העובדה שלבו של החולה עדיין פועם, והדם זורם. חולים לא נראים כמו שהם מתים במונחים המסורתיים של איך נראה גוף מת. זה הוא גורם אחד שיכול להפוך את המוות המוחי לקשה יותר להבנה ולהתמודדות. הבעיה השנייה היא שבמקרים רבים של מוות מוחי הסיבה לפגיעה היא פגיעה מוחית טראומטית, למשל באדם צעיר לאחר תאונה קשה עם פגיעת ראש. המחשבה שברגע אחד הוא היה אדם צעיר ובריא, וברגע שאחריו הוא מת - היא דבר שקשה יותר לקבל ואין די זמן להתכונן אליו. הבעיה השלישית היא המונח עצמו, שכן המונח מוות מוחי בניגוד למוות רגיל הוא מונח מטעה ואנשים רבים עלולים לבלבל אותו עם תרדמת (קומה) שממנה ניתן להתאושש, מה שמביא אותם לתקוות שווא שגם ממוות מוחי אפשר לקום.

התפקיד של הרופאים

אם יש לקח שניתן ללמוד מהמקרה המצער של ג'הי מק'מאת הוא בראש ובראשונה החשיבות של יידוע הציבור הרחב בעובדות. ציבור מושכל הוא ככל הנראה ההגנה הטובה ביותר כנגד מאבק בלתי צפוי במקרים חריגים כגון זה. בנוסף חשובה מאוד הדרך שבה עובר המידע לבני המשפחה. חשוב מאוד שהצוות הרפואי ישוחח ארוכות עם בני המשפחה ויסביר ברגישות ובפירוט את המשמעות של מוות מוחי. זה לא משהו שאומרים ולאחר מכן עוזבים את החדר. חשוב לחזק ולענות על שאלות בני המשפחה. תקשורת טובה בין משפחות לצוות המטפל היא חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי.

הדבר האחרון והחשוב ביתר הוא הידיעה שמוות מוחי, לצד היותו בלתי הפיך, הוא גם הזדמנות חשובה להצלת חיים של אחרים בזכות היכולת לתרומת איברים.

לתת את הכליה שלך לזר מוחלט
כל מה שצריך לדעת על השתלת איברים בחו"ל

  • עוד באותו נושא:
  • מוות מוחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully