וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כדאי שהתינוק שלכם יוולד בחורף?

18.9.2014 / 8:42

מחקר שנערך באוניסרסיטת חיפה מצא כי תינוקות שנולדים בחורף מתחילים לזחול מהר יותר מאלו שנולדו בקיץ. למה זה חשוב אתם שואלים? התשובות בפנים

אילוסטרציה. ShutterStock
לאן אתה זוחל?/ShutterStock

תינוקות שנולדים בחורף ובאביב מתחילים לזחול חמישה שבועות מוקדם יותר מאלה שנולדו בחודשי הקיץ והסתיו, כך על פי מחקר ישראלי שנערך באוניברסיטת חיפה.

עוד בנושא:
כך תהפכו את התינוק שלכם לחכם יותר
כללים להאכלת תינוק מבקבוק
תינוקות לאמהות חרדתיות בוכים יותר

המחקר נערך בקרב 47 תינוקות בריאים עם התפתחות רגילה לגמרי, שחולקו לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה נכללו 16 תינוקות שנולדו בחודשי הקיץ והסתיו, ובקבוצה השנייה 31 ילדים שנולדו בחודשי החורף והאביב. התצפית הראשונה על התינוקות נערכה בבתיהם, בגיל שבעה חודשים, והתצפית השנייה נערכה כשהם החלו לזחול. הגיל הממוצע שבו מתחילים לזחול הוא בין חצי שנה לתשעה חודשים. בין התצפיות נתבקשו ההורים לתעד את התפתחות תינוקם.

עורכות המחקר, ד"ר אסנת עטון-עיני מהחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטה , ד"ר דינה כהן, מורן סמואל ופרופ' ענת שר מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם השתמשו בכלי אבחון מוטורי סטנדרטי (AIMS -Alberta Infant Motor Scale). סולם זה משמש לאבחון התפתחות מוטורית של תינוקות מגיל לידה ועד גיל 18 חודשים, והוא מתייחס לארבע תנוחות: שכיבה על הבטן, שכיבת פרקדן, ישיבה ועמידה.

מהממצאים התברר שתינוקות שנולדו בחורף והתחילו לזחול בקיץ, התחילו לזחול בממוצע בגיל 30 שבועות, בעוד שתינוקות שנולדו בקיץ והחלו לזחול בחורף החלו לזחול בממוצע בגיל 35 שבועות. לא נמצאו הבדלים בין בנים ובנות.

תינוק חמוד. ShutterStock
בסוף הם גם יעמדו/ShutterStock

במחקר נמצא כי הציון הכולל באבחון המוטורי היה גבוה יותר בקבוצת תינוקות החורף, וכך גם הציון בסולם תנוחת הבטן, סולם בעל משמעות וקשר ליכולות זחילה. לעומת זאת לא נמצא הבדל משמעותי במדד עבור שלושת המצבים האחרים: שכיבת פרקדן, ישיבה ועמידה.

לדברי החוקרות, ההבדל שנמצא בעיתוי תחילת הזחילה - 4 שבועות המהווים 14% מחייו של תינוק בין שבעה חודשים - הוא משמעותי בשלבי התפתחות הילד. "חשוב להגיד בראש ובראשונה שכל התינוקות נמצאים בטווח ההתפתחות הנורמלי", אמרה ד"ר עטון-עיני לוואלה! בריאות, "המחקר הראה כי אפקט עונתי משמעותי בישראל, מפני שההבדלים בין החורף לקיץ הם משמעותיים. מה שאנחנו רואים פה הוא בעצם איך הסביבה או האילוצים שלה, יכולים להשפיע על התפתחות מוטורית".

"תנו לילד הזדמנות לזחול, גם בחורף"
במדינות אחרות בהן נערכו ניסויים דומים כמו בקנדה, לא נמצאו הבדלים, למרות החורף הקר. "בקנדה לא מצאו אפקט עונתי, בגלל שהבתים שם מחוממים כל השנה, והטמפרטורות נשארות זהות", מסבירה עטון-עיני."בראייה אקולוגית עונת השנה משפיעה על עיצוב ההתנסות של התינוקות במספר היבטים כמו מספר שכבות הלבוש, ההזדמנויות הניתנות לשהות על משטח הרצפה בשכיבה על הבטן ושעות פעילות ואור".

המחקר, שנחשב למחקר קטן, מעורר בעיקר מודעות לאפקט העונתי ומדגיש את החשיבות למתן הזדמנויות לילד לחקור את הסביבה באופן אקטיבי. "המסר הכי חשוב מהמחקר הוא לאמהות שהרבה פעמים במהלך החורף לא נותנות לילד להסתובב על הרצפה ועוטפות אותו בשכבות לבוש רבות", מסביהר עטון-עיני, "בזחילה זה אף יותר חשוב, כי כדי שילד יזחל צריך לשים אותו על הבטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully