וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נשים מתמסטלות יותר מגברים

7.9.2014 / 10:26

מחקר חדש מראה כי קיים שוני בין המינים במה שקשור להשפעות עישון מריחואנה. איזו התנהגות מופיעה באופן קיצוני יותר דווקא אצל גברים? רמז - במבה ושוקולד באמצע הלילה הן תופעות הלוואי שלה

צעירה עם סימן של עלה מריחואנה על מצחה, ברזיל. AP
עכשיו זה מוכח מדעית. נשים רגישות יותר להשפעה של סמים/AP

עכשיו יש לזה גם הסבר מדעי: למריחואנה יש השפעה חזקה יותר על נשים, כך על פי מחקר אמריקאי שמצא כי נשים חשופות יותר מגברים להשפעות של החומר הפעיל במריחואנה (THC) ב-30%. בשל הרגישות המוגברת סובלות נשים מהשפעות שליליות קיצוניות יחסית לתופעות שנגרמות מעישון מריחואנה, כמו דכאון, חרדה ופראנויה. ההשערה של החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בארה"ב היא כי הרגישות הנשית נובעת מרמות גבוהות של אסטרוגן.

עוד בנושא:
מריחואנה עושה אתכם פחות מאושרים
למה אסור לכם לעשן מריחואנה עד גיל 30

זה לא המחקר הראשון שעוסק בהבדלים בין המינים בעישון מריחואנה. מחקרים קודמים הראו שנשים נוטות יותר מגברים לצרוך מריחואנה והן נוטות גם לפתח תלות גבוהה יותר בסם. עוד נמצא כי לנשים יותר קשה להיגמל מעישון מריחואנה, וגם אם הן הצליחו בסופו של דבר לצלוח את המשימה, הן סבלו מתסמינים קיצונים יחסית ביחס לגברים, שכללו הפרעות בשינה, חוסר רעב ורגזנות. התופעה היחידה אותה חוו דווקא הגברים בעוצמה גבוהה יותר מנשים, היא הרעב, או כפי שהוא נקרא בעגה הסטלנית, מאנץ'.

מריחואנה. ShutterStock
גם מאנץ' מסתבר הוא עניין מגדרי/ShutterStock

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת Drug and Alcohol Dependence, התבסס על מחקר בן עשרה ימים שנערך על חולדות. החוקרים גילו שחולדות ממין נקבה גילו עמידות גבוהה יותר ביחס לזכרים לחומר הפעיל ולכן והיו זקוקות למנות גדולות יותר כדי ליצור את אותו אפקט של הקלה בכאב, כפי שהתבטא ביום הראשון לניסוי. לדעתם של החוקרים, הסיבה לרגישות המוגברת של הנקבות לחומר הפעיל היא הביוץ.

חומר פעיל גבוה פי שניים בהשוואה לעשורים קודמים
"יש שלב מאוד מובחן בו הנקבה מגיבה ברגישות יתרה לחומר הפעיל במריחואנה וזה כשהיא מבייצת ורמות האסטרוגן שלה גבוהות", מסבירה פרופ' רבקה קראפט, עורכת המחקר. עוד מציינת קראפט במחקר, כי רמות החומר הפעיל במריחואנה שאנשים מעשנים כיום, גבוה פי שניים, ולפעמים אף יותר, בהשוואה לעשורים קודמים, כך שבהתאמה התופעות השליליות שלו עולות, בעיקר אצל נשים.

רוב המחקרים שנערכים על השפעת המריחואנה נערכים לרוב על נסיינים גברים, בגלל שהפרופיל ההורמונאלי שלהם יציב יותר משל נשים. קראפט נחשבת לאחת החוקרות הבודדות שעורכת מחקרים שכוללים את שני המינים. המחקר הנוכחי שלה גילה בנוסף כי בניגוד להשערות מוקדמות, כמות לא גדולה של חומר פעיל אינה פוגעת במחזור הרבייה של הנקבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully