וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח עולמי מדאיג: בכל 40 שניות אדם מתאבד

4.9.2014 / 14:45

ארגון הבריאות העולמי מדווח כי כל שנה מתים למעלה מ-800 אלף בני אדם בהתאבדות. מי נמצאת בראש הרשימה המפוקפקת עם אחוזי התאבדות גבוהים, ומה המצב בישראל?

אישה בדיכאון. ShutterStock
אישה בדיכאון/ShutterStock

למעלה מ-800 אלף אנשים מוצאים את מותם בהתאבדות, כך על פי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי, המפורסם לרגל החודש העולמי למניעת אובדנות וכולל את 150 המדינות החברות בארגון. הדו"ח שהשווה בין שיעור האובדנות בשנת 2000 לבין 2012 , מצא שכל 40 שניות בממוצע מתאבד אדם בעולם, רובם במדינות שבהן ההכנסה ממוצעת ונמוכה מהממוצע.

עוד בנושא:
איך גאון קומי מת מדיכאון?
התרופה ליתיום מפחיתה את הסיכון להתאבדות
אחרי 1,400 התאבדויות: רשת בטיחות בגשר שער הזהב

"הדו"ח הזה הוא קריאת השכמה להתמודדות עם בעיה שנחשבת לטאבו במשך הרבה זמן", אמרה ד"ר מרגרט צ'אן, המנהלת הכללית של ארגון הבריאות העולמי, שביקשה ליצור תוכנית עולמית משותפת. הדברים האלה נאמרים על רקע העובדה שרק ב-28 מדינות קיימת תוכנית סדורה להתמודדות עם התאבדות.

יותר גברים מתאבדים מנשים
התאבדויות מתרחשות בכל העולם ובכל הגילאים, ואף שברוב המדינות שיעורי ההתאבדות עולים דווקא אצל אנשים בגילאי ה-70, התאבדות נחשבת לסיבת המוות השניה של צעירים בגילאי 15-29. עוד נמצא כי גברים מתאבדים יותר מנשים, כשגברים בני 50 ומעלה נמצאים בסיכון גבוה יותר. רוב מקרי ההתאבדות כך נמצא, מבוצעים בשעות הבוקר, לרוב אחרי לילה ללא שינה, כשהשיטות הנפוצות ביותר הן שתיית רעל, תלייה ושימוש בנשק.

גבר מבוגר שותה קפה. ShutterStock
גברים בני 50 ומעלה נמצאים בסיכון גבוה יותר/ShutterStock

"צמצום הגישה לכלי נשק היא אחת מהדרכים להוריד את שיעורי ההתאבדות", נכתב בדו"ח. עוד נכתב כי דרכים נוספות לצמצום התופעה הם דיווח אחראי ונכון בתקשורת שמשתמשת לעיתים בדיווחים סנסציונים לתיאור מקרי ההתאבדות וכמובן זיהוי מוקדם של בעיות התנהגות והפרעות נפשיות על ידי משרדי הרווחה השונים. "ניתן לנקוט בצעדים אפקטיביים גם אם הם קטנים וברמה המקומית", הסבירה דר' אלכסנדרה פליישמן מהארגון.

470 מקרי התאבדות בישראל
מהדו"ח עולה כי שיעור המתאבדים העולמי הממוצע הוא 11 על כל 100 אלף אנשים. גויאנה, שנמצאת במקום הראשון והמפוקפק בשיעורי ההתאבדות, רושמת על כל 100 אלף תושבים 44.2 אנשים שהתאבדו. בישראל דווח על 5.9 מקרים על כל 100 אלף איש, סך הכל 470 מקרי התאבדות. עוד מצא הדו"ח כי בעשור האחרון חלה ירידה של כ-8% במקרי ההתאבדות בישראל.

את הרשימה חותמת סוריה עם 77 מקרי התאבדות בשנה כשלצידה כווית וערב הסעודית. באופן ככלי במדינות שבהן שיעור המוסלמים גבוה, נרשמים אחוזי התאבדות נמוכים יותר, זאת ככל הנראה בשל האמונה הדתית החזקה.

על כל מקרה התאבדות "מוצלח", כך נמצא, קיימים מקרים רבים יותר של נסיונות התאבדות שאינם צולחים. ניסיון התאבדות שאינו צולח הוא גורם הסיכון הכי גבוה להתאבדות עתידית.

זקוקים לעזרה או תמיכה נפשית?

לקו עזרה ראשונה נפשית (ער"ן) בטלפון- 1201

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully