וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הציור של הילד שלכם אומר?

22.8.2014 / 9:18

חוקרים מצאו קשר בין הדרך שבה ילדים מציירים דמויות של בני אדם בגיל 4 לבין האינטלגנציה העתידית שלהם עשור לאחר מכן. רגע לפני שאתם שולחים את הילדים שלכם לצייר, כדאי שתקראו את זה

ילדה מציירת. ShutterStock
מה הילד שלכם מצייר?/ShutterStock

הצורה שבה ילד בן ארבע מצייר דמות של ילד, מצביעה על האינטלגנציה העתידית שלו בגיל 14. כך קובע מחקר חדש שפורסם בכתב העת של האגודה למדעי הפסיכולוגיה בארה"ב. המחקר כלל 7,752 זוגות של תאומים זהים ולא זהים (סך הכל 15,504 ילדים) שהשתתפו במחקר קודם באנגליה שמצא שהקשר בין ציור לאינטלגנציה עתידית מושפע על ידי גנים.

עוד בנושא
חמוד, מה אתה בונה בחול?
כך תזהו בעיית שמיעה אצל הילד שלכם
אל תגזימו עם מחמאות לילדים

בגיל 4 התבקשו הילדים על ידי הוריהם לצייר דמות של ילד. כל חלק בציור קיבל ניקוד שבין 0 ל-12, שמעריך את רמת הדיוק והנוכחות של פרטים שונים כמו ראש, עינייים, פה, שיער, אוזניים, ידיים ועוד. לדוגמה, ציור של דמות עם שתי רגליים, שתי ידיים, גוף וראש, ללא פרטים של הפנים זיכתה את הציור בציון 4. הילדים שהשתתפו במחקר עברו במהלכו גם מבחני אינטלגנציה בגיל 4 ושוב בגיל 14. התוצאות הראו קשר חזק בין רמת הדיוק בפרטים שבציור לבין רמת האינטלגנציה הנוכחית והעתידית של הילד.

ציורים של גיל 4 מנבאים את גיל 14
"מבחן ציור הילד נהגה כבר בשנות ה-20 ונועד להעריך את האינטלגנציה של ילדים, כך שהעובדה שהוא מראה על קשר חזק בגיל 4 היה צפוי", הסביר החוקר הראשי רוזלינד ארדן, מהמחלקה לפסיכיאטריה בקינגס קולג' בלונדון. "ההפתעה הייתה, שגם עשור אחרי, בגיל 14, נמצא קשר בין הציורים לרמת האינטלגנציה".

"הקשר שמצאנו הוא מתון, לכן הנתונים שלנו אומנם מעניינים, אבל אין זה אומר שהורים צריכים להתחיל לדאוג אם הילד שלהם מצייר גרוע", מרגיע ארדן. "יכולת ציור אינה קובעת את האינטלגנציה של הילד וקיימים מספר גורמים משפיעים, גנטים וסביבתיים".

ציור מכוער ליום האם. רחלי רוטנר
ציור של ילד חושף את עולמו הפנימי. ציור של רחלי רוטנר/רחלי רוטנר

המחקר בדק גם את התורשתיות של היכולת בציור דמות, ולשם כך נבדקו תאומים זהים שחולקים גנים זהים יחד עם תאומים לא זהים שחולקים כ-50% גנים זהים, אבל גדלו באותה סביבה ובאותם תנאים סוציולוגים וחברתיים. התוצאות הראו כי בגיל 4, ציורי הדמות של התאומים הזהים היו דומים יותר אחד לשני מאשר אלו של התאומים הלא זהים. לפי כך הסיקו החוקרים כי קיים קשר גנטי בהבדלים ובדמיון שבין הציורים. כמו כן הסיקו החוקרים כי קיים קשר גנטי גם לרמת הציור בגיל 4 וגם לרמת האינטלגנציה בגיל 14.

באמצעות ציור חושף ילד את עולמו הפנימי
"תוצאות המחקר לא אומרות שיש דבר כזה "גן של ציור" . היכולת של ילד לצייר פרטים נובעת מיכולות נוספות כמו התבוננות, החזקת העיפרון ועוד. יש לנו עוד דרך ארוכה כדי להבין איך הגנים משפיעים על סוגים שונים של התנהגויות", מסביר ארדן.

ציור היא צורה עתיקה של תקשורת, שמתוארכת כ-15 אלף שנים אחורה. עבור בני אדם, וילדים בפרט הציור הוא התנסות ביצירה ובחוויה חושית שמאפשרת להם להביע את עולמם הפנימי , ובכך לחשוף חלק מהדברים המעסיקים אותם. ציור של דמות אדם נחשב למעין דיוקן עצמי והוא יכול להעיד על התפיסה של הילד את עצמו, כך שהשמטת איברים נתפסת במקרים מסויימים כקושי פסיכולוגי או חברתי המובע באמצעות הציור.

"דרך הציור אנחנו מנסים להראות לאחרים מה יש לנו בראש. היכולת הזו לצייר ולייצר בעצם דמויות היא ייחודית לבני אדם ומראה על יכולות קוגנטיביות, ממש באותה דרך שכתיבה מאפשרת לנו לאגור מידע ולאחסן אותו - וכך בעצם לבנות ציבילזציה ותרבות", מסכם ארדן.

  • עוד באותו נושא:
  • ציור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully