וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין פרוביוטיקה ובריאות טובה?

מערכת וואלה! בשיתוף אלטמן

14.8.2014 / 9:36

תוספת חיידקים פרוביוטיים מסייעת לגוף להתגבר על מחלות ותופעות מטרידות ומחזקת את מערכת החיסון. במקרה של נטילת אנטיביוטיקה והפרעות עיכול, פרוביוטיקה היא ממש גלגל הצלה

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
תוסף פרוביוטי מסייע לבעיות במעיים ובדרכי העיכול/ShutterStock

יעילותה של הפרוביוטיקה התגלתה כבר בתחילת המאה הקודמת, אם עד לפני כמה שנים נחשבו מוצרי הפרוביוטיקה לעוד תוסף אופנתי, הרי שכיום בעקבות הוכחות מדעיות מתמשכות, רופאים קונבנציונליים מן המניין ממליצים על נטילת פרוביוטיקה, בייחוד במקרים של בעיות עיכול ובמשולב עם טיפול אנטיביוטי. מוצרים פרוביוטיים, המכילים חיידקים ידידותיים לגופנו, תורמים לבריאות תקינה ויכולים לסייע לפתרונן של בעיות רבות אצל הסובלים מבעיות מעיים ובקרב ילדים. ארגון הבריאות העולמי קבע כי חיידקים פרוביוטיים הם אורגניזמים חיים, שכאשר הם ניתנים בכמות מספקת – הם בעלי השפעה מועילה על מצב הבריאות הכללי.

מה זה בעצם פרוביוטיקה?

המונח "פרוביוטיקה" מקורו בשפה היוונית ופירושו "למען החיים". החיידקים הידידותיים, הפרוביוטיים, מספקים לגוף הגנה מתמדת מפני מחוללי מחלות. הם עושים זאת במספר מנגנונים: מאזנים רמת חומציות באופן שמונע התרבות חיידקים פתוגנים ("רעים"), מייצרים רכיבים הקוטלים את החיידקים הפתוגניים ומהווים תחרות על אזור המחיה של אותם חיידקים. כיום, בעולם המדעי אין עוררין על תרומתם החשובה של החיידקים הידידותיים לאריכות חיים ולבריאות טובה וידוע גם שיש להם תפקיד חשוב במנגנון ההפעלה של תאים לבנים. כך בעקיפין הם מסייעים למערכת החיסון. תוספת פרוביוטיקה עשויה לסייע לעיכול תקין, לאיזון רמת החומציות במעי ולתחושת שובע.

עוד בנושא:
הקשר בין המאזן החיידקי להשמנת יתר
מה לשים בתיק התרופות כשנוסעים לחו"ל

כדאי גם לדעת שלאוכלוסיית חיידקים מגוונת ומאוזנת תפקיד מרכזי במניעת מחלות זיהומיות והפרעות של חוסר איזון במערכת העיכול, כמו עצירות ושלשולים. החיידקים הפרוביוטיים תורמים לשיפור בתפקוד המטבולי של הגוף, דוגמת ייצור ויטמינים מסוג K ו-B. הם גם משתתפים ביצירת חומצות שומן יחודיות המסייעות לתנועתיות המעי ועוזרות לשחלוף תאים תקין במעי ואפילו למניעת סרטן המעי הגס.

וזה עוד לא הכול. חיידקים פרוביוטיים מזנים שונים מעורבים במחלות ובמצבים שונים. לדוגמה, ישנם זני חיידקים שיסייעו בתסמונת המעי הרגיז. גם במקרה של שלשולים נטילת פרוביוטיקה תקצר את משך המחלה וחיידקים פרוביוטיים מזן אחר מסייעים להתגבר על תופעות מטרידות בבריאות האישה כמו פטרת (קנדידה) בנרתיק וזיהומים חיידקיים. למעשה, רשימת המצבים שהפרוביוטיקה הוכחה בהם כיעילה לטיפול ו/או למניעה הולכת ומתארכת עם השנים. כיום ידוע, כי תוסף תזונה פרוביוטי איכותי הוא זה הניתן בבליעה ומכיל ריכוז גבוה ומגוון של חיידקים מהזנים המאכלסים בקביעות את מערכת העיכול.

אנטיביוטיקה ופרוביוטיקה

מחקרים הוכיחו שטיפול אנטיביוטי מפר את איזון החיידקים במעי ויוצר סביבה בה מתאפשר שגשוג של חיידקים עמידים ומחוללי מחלות. להפרת האיזון תורמים גם גורמים כמו תזונה לקויה, לחץ נפשי ותרופות סטריאודליות. את תופעות הלוואי של הטיפול האנטיביוטי ניתן לאזן על ידי נטילת פרוביוטיקה.

חשוב לציין כי על מנת להבטיח טיפול פרוביוטי מועיל חייבים לשמור על חיות החיידקים הפרוביוטיים ועליהם לשרוד את המעבר בקיבה ובמעי הדק. לכן, תוסף פרוביוטי איכותי מגיע עם ציפוי מיוחד שמאפשר את הגעתו לאיבר המטרה באיכות מירבית ויש לכך חשיבות גדולה בהצלחת הטיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully