וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופרים קלוריות? התחילו לספור גם חיידקים

דתיה יער

5.6.2014 / 8:50

החיידקים הפרוביוטיים מסייעים לבריאות המעי, והשפעתם ניכרת גם במערכת החיסונית. מחקרים ראשוניים מצביעים על קשר בין כמות החיידקים הטובים במעי לבין משקל גוף תקין

אילוסטרציה. ShutterStock
פרוביוטיקה יכולה למנוע זיהומים וגינליים/ShutterStock

כ?400 זני חיידקים ידידותיים המאכלסים בקביעות את מערכת העיכול של האדם הם חלק בלתי נפרד מתקינותה. אוכלוסייה מגוונת ומאוזנת זו של חיידקים קרויה "הפלורה של המעי". טיפול אנטיביוטי הוא אחד הגורמים להפרת האיזון באוכלוסיית חיידקים זו ולהתפתחות בעיות בריאות בעקבותיה. ירידה באיכות החיידקים הידידותיים או במספרם תורמת לשגשוגם של חיידקים ידידותיים פחות.

החיידקים הידידותיים מספקים לגוף הגנה מפני חיידקים מזיקים המנסים בכל עת להתנחל בגופנו. ההגנה על הגוף מתבצעת באמצעות שמירה על רמת חומציות שאינה נוחה לחיידקים המזיקים, באמצעות ייצור בקטריוצידים, שהם רכיבים הקוטלים את החיידקים המזיקים, באמצעות הפעלה של תאים לבנים המסייעים לגוף להגן על עצמו, באמצעות טיהור הגוף מרעלים ובאמצעות סיוע בפירוק המזון. לכן יש סכנה בריאותית בצמצום אוכלוסיית החיידקים הידידותיים.

כיצד נפגעים החיידקים הידידותיים?

שימוש בתרופות אנטיביוטיות וסטרואידיות, זיהומים ודלקות, תזונה לקויה ומתח נפשי תורמים כולם להפרת המאזן החיידקים ויוצרים מצע נוח להתגברות אוכלוסיית החיידקים המזיקים.

לחיידקים הפרוביוטיים תפקיד מרכזי במניעת מחלות זיהומיות ושלשולים במערכת העיכול. תוספת פרוביוטיקה עשויה לשפר את הרכב החיידקים במערכת וכך להגן על הגוף מפני זיהומים ומחלות, כמו אלו:

תסמונת המעי הרגיז: כמחצית המטופלים הפונים למרפאת גסטרו לוקים בתסמונת זו, המתאפיינת בכאבי בטן, בגזים, בנפיחויות, בשלשול ובעצירויות.

מחלות מעי דלקתיות: נמצא קשר בין תכשירים פרוביוטיים לבין מניעת מצבים דלקתיים במעי, ובעיקר קוליטיס ומחלת קרון.

שלשול: נטילת חיידקים פרוביוטיים מקצרת את משך המחלה ואת משך ההפרשה של החיידק או הנגיף בצואה.

זיהומים בגיל מבוגר: בגיל השלישי מתרחשים שינויים בהרכב החיידקים במעי, ובעקבותיהם גובר הסיכון לזיהומים הנובעים מתנועתיות ירודה ומפגיעה בספיגת רכיבי התזונה. תוספת חיידקים פרוביוטיים עשויה להפחית סיבוכים בגיל מבוגר, באמצעות ויסות המערכת החיסונית ובאמצעות הפחתת תופעות הלוואי של הטיפולים האנטיביוטיים.

בריאות האישה: דלקות בנרתיק נגרמות לרוב על ידי מחוללי פטרת (קנדידה) או על ידי זיהומים חיידקיים (וגינוזיס חיידקי). דלקות אלו הן השכיחות ביותר בקרב נשים בגיל הפוריות. אחד הגורמים להתפתחות זיהום נרתיקי חיידקי הוא זיהום במערכת העיכול.

נטילת פרוביוטיקה מצמצמת, אפוא, את תופעות הלוואי הנובעות ממאזן חיידקי לקוי. כיום נחקר גם הקשר שבין הפרת האיזון באוכלוסיית החיידקים במעי להשמנה.

התחילו לספור חיידקים

לפי מחקר שהתפרסם בכתב העת Nature, יש קשר ישיר בין המאזן החיידקי להשמנת יתר. בבדיקה השוואתית של הפלורה של המעי אצל עכברים שמנים ורזים וגם בבני אדם נמצא הבדל במאזן החיידקי. להרכב החיידקים ולא רק לצריכה הקלורית, השפעה על מאזן האנרגיה בגוף. מסקנת החוקרים היא כי מאזן החיידקים במעי יכול להיוץ גורם נוסף בהשמנה או השמנת יתר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אבטחת איכות המוצרים

לצורך אבטחת איכות המוצרים הפרוביוטיים הוקם ארגון הגג הבינלאומי IPA. הארגון פועל בשיתוף גופים ממשלתיים כדי לקבוע ולבסס את הסטנדרטים הגבוהים ביותר לאבטחת איכות המוצרים. בארגון חברים אנשי תעשייה ואנשי אקדמיה מרחבי העולם, ומלבד חקר התועלת הבריאותית שבתוספת פרוביוטיקה, מתקיימת בו גם פעילות חינוכית למען קידום בריאות הציבור ורפואה מונעת.

דתיה יער היא מומחית בתזונה ויועצת לאלטמן רוקחות טבעית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully