וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים עם דלקת בדרכי השתן?

ד"ר רונן גולד

15.5.2014 / 14:56

למרות שזו בעיה מאוד נפוצה, רוב הנשים לא בטוחות איך בדיוק להתמודד עם דלקת דרכי השתן, ועם תסמיניה. כל התשובות, וגם כמה ניפוצי מיתוסים

אישה עם בקבוק מים מינראליים. ShutterStock
לשתות או לא לשתות/ShutterStock

דלקת בדרכי השתן היא המחלה החיידקית הנפוצה ביותר אצל נשים. כ?30% מהנשים חוו לפחות פעם אחת בחיים זיהום בדרכי השתן. 6?10 אחוזים מהנשים יסבלו מדלקות חוזרות. מלבד אי הנוחות הרבה, ההוצאות המוטלות על המערכת הרפואית עצומות: בארצות הברית, למשל, מוציאים כמיליארד וחצי דולר בשנה על טיפול בדלקות דרכי השתן.

החיידקים לא מגיעים מהגבר

נשים רבות סובלות לראשונה מדלקת בדרכי השתן עם תחילת הפעילות המינית. ולמרות הקשר לפעילות המינית, לא מדובר בחיידקים המועברים מהגבר לאישה, אלא בחיידקים שמקורם במעי האישה. בשל החיכוך באיבר המין או בגופו של הפרטנר ובשל הקרבה בין פי הטבעת ופתח הנרתיק מעברם של החיידקים מאזור פי הטבעת לשופכה, וממנה לשלפוחית, מזורז בעזרת יחסי המין.

לעתים מקור הדלקת באנטומיה (מום מולד, למשל), או ברפלוקס (חזרה של השתן לכליות). השוני ביכולת התרבות החיידקים בפתח הנרתיק הוא שיקבע את הנטייה לזיהומים חוזרים. הנטייה לזיהומים חוזרים לא חולפת ונראה שגם להורמונים יש פה השפעה.

אצל נשים בגיל המעבר התופעה שכיחה בשל ירידה בתנגודת התאית. הירידה ברמת ההורמון אסטרוגן גורמת לשינוי באוכלוסיית החיידקים הטבעית בנרתיק. גם לצניחת שלפוחית השתן או לצניחת הרחם השפעה על התפתחות דלקת.

דלקת בשלפוחית השתן יכולה להתבטא בצריבה במתן שתן, ובכאבי בטן תחתונה. תסמינים נוספים הם דליפת שתן, תחושת מלאות של השלפוחית, שתן עכור ובעל ריח רע, דם בשתן וחום גבוה. האבחון מתבצע בדרך כלל על סמך הסימפטומים בלבד, אבל ניתן לבסס אותה בבדיקת שתן ובתרבית שתן.

איך מטפלים?

כדי לטפל בדלקת יש לצרוך כמות מספקת של נוזלים, להימנע מהתאפקות ולהטיל שתן בצורה סדירה, לפני יחסי מין ואחריהם. התאפקות מעלה את הסיכון לדלקות.

קיים קשר בין שימוש בדיאפרגמה ובקוטלי זרע ובין נטייה לדלקות בדרכי השתן. אם יש לך נטייה לדלקות חוזרות כדאי שתשקלי אמצעי מניעה אחרים.

הבחירה באנטיביוטיקה תלויה בסוג הזיהום ובתדירות הופעתו. אם סבלת מדלקת לפחות פעמיים בששת החודשים האחרונים או שלוש פעמים בשנה החולפת, הטיפול המונע המקובל הוא אנטיביוטיקה במינון נמוך. כדור אנטיביוטיקה בודד לאחר מגע מיני, וריקון שלפוחית השתן לאחר המגע המיני יעיל במיוחד אצל נשים שאצלן קיים קשר בין הדלקות ובין קיום יחסי מין. אין בכוחו של הטיפול לחסל את הנטייה לדלקות חוזרות, אולם ביכולתו להקטין את תדירות הופעתן.

שינויים מבניים ופיזיולוגיים בהיריון עשויים לגרום להפיכת דלקת בדרכי השתן לדלקת כליות חריפה, שללא טיפול עלולה להוביל לפגות, למשקל יילוד נמוך ולתמותה בזמן הלידה. בכל מקרה של דלקת בדרכי השתן בזמן היריון יש לטפל באנטיביוטיקה. למניעת התפתחות דלקת יש לבצע בדיקות שתן תקופתיות במהלך ההיריון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אז מה אתן באמת יודעות על דלקת בדרכי השתן?

דלקת שלפוחית השתן היא מחלה מידבקת
לא נכון
מדובר בדלקת שאינה מחלת מין ולכן לא ניתן להידבק בה מבן הזוג בעת קיום יחסי המין או מישיבה על אסלה של מישהו שחלה בדלקת זו.

אם יושבים על רצפה קרה אפשר לחטוף דלקת
לא נכון
ישיבה על רצפה קרה לא הוכחה כגורם לדלקת בדרכי השתן.

אילוסטרציה. ShutterStock
פרוביוטיקה: לא מועילה ולא מזיקה/ShutterStock

נטילת כדורי חמוציות מונעת דלקות בדרכי השתן
לא מדויק

ממחקרים בעבר עלה כי לחמוציות אפקט מניעתי, אך מחקרים חדשים העמידו את התוצאות האלו בסימן שאלה. היות שלחמוציות אין תופעות לוואי אין כל סכנה בצריכתן.

אפשר לקחת את האנטיביוטיקה שנתן הרופא בפעם הקודמת
לא נכון
אסור ליטול אנטיביוטיקה באופן עצמאי, גם אם סובלים מדלקות חוזרות ונשנות. לא בטוח שמדובר דווקא בדלקת בדרכי השתן, וייתכן שמדובר בזיהום ממקור אחר.

שתייה מרובה מסייעת לנשים הסובלות מזיהומים חוזרים
נכון
שתייה מרובה חשובה ועוזרת לטיפול בדלקת קיימת ובמניעה של דלקות חוזרות.

הטלת שתן לאחר קיום יחסי מין מסייעת להימנעות מדלקת
לא מדויק
הקשר בין השניים לא הוכח חד משמעית.

בזמן הטיפול יש להימנע מקיום יחסי מין
נכון
כדי למנוע עלייה מחדש של חיידקים מאזור הנרתיק לכיוון השופכה ושלפוחית השתן יש להימנע מקיום יחסי מין.

מוצרים פרוביוטיים יכולים לסייע בתהליך הבראת הדלקת
לא מדויק
הקשר בין השניים לא הוכח מדעית. עם זאת, מוצרים המכילים חיידקים פרוביוטיים, כמו יוגורט, ידועים בהשפעתם החיובית על תהליך ההבראה מהדלקת ומניעתה.

בריכה או שירותים ציבוריים עלולה לגרום לדלקת
לא נכון
הגורם העיקרי לדלקות הוא מאגר החיידקים הקיים בגוף. זהו מקור ההדבקה השכיח ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully