וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים נגד חרדות

5.8.2014 / 11:22

הרבה מאוד ילדים סבלו במהלך תקופת המלחמה מחרדות ופחדים, וכעת ששהשקט חוזר הגיע הזמן לטפל בהם. שיטת טיפול באמצעות כלבים מציעה לעזור לילדים לרכוש מחדש תחושת שליטה וביטחון

ילדה עם כלב. ShutterStock
כלבים מעצימים את תחושת הביטחון של ילדים/ShutterStock

המלחמה אולי כבר נגמרה, אבל ההשפעות שלה על הילדים שלנו עדיין קיימות. הרבה מאוד ילדים סבלו במהלך המלחמה מחרדות ברמות שונות, ומקשיי התנהגות שונים (הרטבת לילה, אי יכולת לישון וכדומה). כעת כשהמציאות שלנו חוזרת לאטה לשגרה, הילדים שלנו צריכים עזרה לחזור גם הם. אחת הדרכים לעזור להם היא כלבים.

הרבה מאוד מחקרים נערכו בשנים האחרונות בנושא השפעת גידול כלבים לצד ילדים, וברובם המכריע נקבעו תוצאות חיוביות. ילד שגדל במשפחה עם כלב, מפתח מגוון יכולות חיוביות כגון חוש אחריות מוגבר, רגישות לצרכי הזולת, העשרת הדמיון ועוד. מחקרים הראו גם כי לילדים שגדלים עם חיות מחמד בבית יש מערכת חיסון חזקה יותר והם נוטים לחלות פחות.

תחום הטיפול בעזרת כלבים לוקח את כל התועלות המדהימות שיש לחיות מחמד, ומתעל אותם כדי לעזור לילדים בבעיות ספציפיות, כמו חרדה. טיפול בעזרת כלבים (כלבנות טיפולית) היא שיטת טיפול שנעזרת בכלב ככלי טיפולי ומכילה בתוכה מרכיבים חינוכיים, פסיכולוגיים ושיקומיים. הטיפול מורכב למעשה מיצירת קשר אישי בין המטופל לכלב ובין המטופל למטפל.

הגברת תחושת הביטחון

לדברי מורן ליבוביץ, שמטפלת בעזרת כלבים בילדים עם בעיות חרדה ובעיות רגשיות אחרות, במהלך הטיפול "הקשר עם הכלב מעניק למטופל תחושה של שליטה וביטחון, ועוזר לחיזוק הדימוי העצמי. בעזרת הכלב המטופל לומד להתמודד עם חששות ופחדים, דרך חוויה חיובית של הצלחה וסיפוק".

לדברי ליבוביץ, במהלך הטיפול מלמדים את הילד כיצד לאלף את הכלב. אילוף הכלב (מתן הוראות כמו: שב, ארצה, לא לזוז) או משחקים טיפוליים (בעזרת כדורים, קלפים מיוחדים ועוד), מעניקים לילד ביטחון עצמי. "הילד מבטא את הרגשות שלו דרך השלכה על הכלב, וכך אנחנו מחזירים את תחושת השליטה לילד, כמו גם ביטחון בסובבים אותו", מסבירה ליבוביץ.

"אחת הסיבות להצלחת הקשר בין כלבים וילדים היא שכלב הוא שומר סוד, וכך הילד יכול לספר לכלב דברים ולבטוח בו", מסביר אושרי אהרוני, מאלף כלבים בחברת כלב בית, "בזמני חרדה הכלב מתאים את עצמו למטופל, לדוגמה אומרים שהכלב מרגיש את המטופל ולכן הוא יפעל בהתאם ולא יקפוץ על ילד שמפחד אלא ימתין בסבלנות לחיזוק הקשר ביניהם".

הטיפול בדרך כלל הופך לבילוי

משך הטיפול בעזרת כלבים משתנה מילד לילד, ולפעמים מספיקים חמישה מפגשים כדי לטפל בחרדה ולהעצים את הביטחון הפנימי של הילד. "הדבר תלוי ברצון ובצורך של הילד להמשך הטיפול, אומרת ליבוביץ, "אבל מניסיוני ילדים מתאהבים בשעות הטיפול ומעדיפים אותן על פני חוג או בילוי אחר, כך שהטיפול עובר לעיתים מטיפול אינטנסיבי לשעה שבה הילד מבלה עם המטפל במשחקים חינוכיים, אילוף הכלבים ושיחה חברתית".

תחום הטיפול הזה חדש יחסית, ולכן אין המון מחקרים שמאמתים את יעילותו. עם זאת, ליבוביץ משוכנעת כי מדובר בטיפול יעיל ומשמעותי. "זיגמונד פרויד היה נוהג להשאיר את כלבתו בחדר בשעת הטיפול, והפסיכולוג לוינסון בוריס כתב כבר ב-1962 על הקשר בין בעלי חיים ובמיוחד כלבים וטיפול בילדים", היא מספרת, " בנוסף, חוקרים ערכו מחקר על 32 ילדים בגילאי שנתיים עד שש ומדדו תופעות לחץ כמו בכי ומצוקה. הם גילו שכשכלב נוכח בחדר הילדים ביטאו פחות סימנים של מצוקה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

כך תרתמו את הכלב שלכם לחזרה לשגרה

כלב מעניק לילדים חום ואהבה ללא גבולות וללא תנאי, והוא לא שיפוטי. בחברתם של כלבים, ילדים מרגישים בטוחים יותר, רגועים ובשליטה עצמית. עם החזרה לשגרה מומלץ מאוד לתת לילד משימות שגרתיות שמערבות את חיית המחמד שלו, כמו האכלה בזמן קבוע (טקס האכלה), סירוק הכלב או טיול עם הכלב. הקצאה ביום של "זמן אילוף" תאפשר זמן איכות של הכלב והילד, כך הילד יחוש העצמה בהצלחה מול הכלב, והעצמה אישית מול אחרים.

  • עוד באותו נושא:
  • כלבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully