וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הילדה שלי לא מפסיקה לדבר על מוות?

1.8.2014 / 8:06

ילדה בת ארבע ששמעה שאביה עומד להתגייס למילואים ומאז היא עסוקה בשאלת המוות, ותינוקת בת שנה וחצי שלא מוכנה לישון בשל פחד מאזעקות. אלו השאלות ששלחתם אלינו השבוע

אילוסטרציה. ShutterStock
"מה קורה לגוף שלנו כשאנחנו נהרגים?"/ShutterStock

במהלך שגרת היומיום שלנו עם הילדים, עשרות שאלות מטרידות אותנו - על מצבם הבריאותי, על ההתפתחות שלהם, על בעיות התנהגות ועל התפקוד שלנו כהורים. בתקופה כזו של מתיחות ביטחונית, השאלות מתרבות והופכות להיות מורכבות ומאתגרות יותר. עכשיו, מדור חדש בוואלה! בריאות נותן מענה לשאלות שלכם ההורים. את השאלות ניתן לשלוח אלינו לכתובת המייל הזו או לפרסם בעמוד הפייסבוק של וואלה! בריאות.

הנה השאלות ששלחתם השבוע, ותשובותיה של הפסיכולוגית דפנה אטד-סנה ממרכז גאיה.

עיסוק בלתי פוסק במוות

שאלה:
"בתי בת הארבע התחילה להתעניין במוות. אני מודעת שזה שלב טבעי, אבל הסמיכות למצב הביטחוני גורמת לי לשקול את המילים שלי. כנראה שבעלי יגויס בקרוב לצו 8, והיא מודעת לזה. בנוסף, אנחנו אוספים חבילות לחיילים בגן, וכששמעה זאת אמרה 'אבל אם הם ימותו?'. יומיים קודם היא שאלה אותי בדרך לגן 'אמא, מה קורה לגוף שלנו כשאנחנו נהרגים'?'.

הסברתי לה שכשאנחנו מתים זה כמו שהולכים לישון ולא מתעוררים, ומי שמת קוברים אותו במקום שנקרא בית קברות. כבר הייתי במקום שהייתי צריכה להסביר לה על האזעקות, ומאיפה באים הטילים, ואם הם יכולים לפגוע בנו. הסברתי לה בבירור שאנחנו בבית מוגנים, ואם יש אזעקה אנחנו רצים לממ"ד, ושיש כיפת ברזל ששומרת עלינו. אני חוששת שכשבעלי יתגייס היא תעשה אחד ועוד אחד ותפחד עליו שהוא ימות. איך מכינים את הקרקע לכך?.

כמו כן עלי לציין שאני מקפידה לא לשמוע חדשות לידה, אין לנו טלוויזיה בבית, ואני לא מדברת על המצב עם אחרים לידה. אני גם לא זוכרת שהשתמשתי בפועל נהרג לידה, והיא כן השתמשה בו בשאלותיה".

תשובה:
ההתעניינות במוות בגיל הזה היא שלב התפתחותי טבעי ומתאים. בתך עדיין לא מבינה מה פירוש המילה במדויק, אך מתחילה לחקור את הנושא. בשלב זה, כפי שציינת, ההתעניינות היא מאוד קונקרטית. התשובות שלך היו מצוינות. בשלבים הללו הילדים מאוד מתעניינים בפרטים הטכניים: מה קורה לגוף, מה זה קבר וכדומה. הם לרוב מעוניינים גם בתשובות טכניות. ילדים מדברים בינם לבין עצמם על הנושא וכל אחד תורם לחבורה מהידע שלו. גם אם לא השתמשת במילה מסוימת לידה, סביר שהיא שמעה אותה בסיטואציה חברתית כלשהי והפנימה אותה בשל העניין שהנושא מעורר אצלה.

חשוב לי לציין שגם אם אין לך את כל התשובות לשאלות בנושא המוות (הרי הלא נודע הוא חלק גדול מהסיפור), זה בסדר. אפשר לומר "זו שאלה טובה, כל אחד מאמין במשהו אחר". עזרי לה לחשוב במה היא מאמינה. הכי חשוב להעביר את המסר שזהו נושא שאפשר לדבר עליו ומותר לשאול שאלות.

אני לא בטוחה שהיא עושה את הקשר למצב הביטחוני ממש וגם לא לגיוסו של בעלך לצו 8. זו אכן סיטואציה קשה ומעוררת חרדה, אבל סביר שילדתך לא עסוקה במוות בהקשר הזה. אני לא חושבת שכדי להכין לכך את הקרקע. סביב גיוסו של אבא כדאי להדגיש את כוחו של צה"ל ואת חלקו של אבא במאמץ המלחמתי. לדבר במונחים שפשוט להבין כמו "אבא שומר עלינו", "אבא אמיץ וגיבור וחזק", "אבא עוזר לצבא לעשות את העבודה החשובה שלו. להילחם ברעים" העולם עבור ילדה בת ארבע הוא עדיין שחור-לבן ולכן, "הטובים ינצחו."

בכל מקרה, את פועלת נכון בכך שאינך מאפשרת לה להיחשף למדיה הלא מצונזרת. היא לא מתאימה לעיניים צעירות.

אילוסטרציה. ShutterStock
גם הילד שלכם לא רוצה לשמוע את האזעקות?/ShutterStock

בת שנה וחצי מפחדת מאזעקות

שאלה:
בתי בת שנה וחצי ואנחנו מתגוררים בבית בלי ממ"ד לכן כל פעם שיש אזעקה אנחנו רצים למקלט. אנחנו חייבים לרוץ כי אם לא נרוץ לא נספיק להגיע בזמן. כמובן שאנחנו רצים איתה בשמחה ובמשחק, והופכים את האזעקה למשחק והנאה, אך מהפעם הראשונה שרצנו למקלט היא לא מוכנה ללכת לישון בלילה, היא בוכה וצועקת "לא אוווו" מה אפשר לעשות כדי להוריד את רמת החרדה שלה? אציין כי אנחנו לא רואים חדשות או שומעים רדיו ומתעדכנים מדי פעם רק באינטרנט בפלאפון ולא לידה.

תשובה:
תגובתה של בתך היא תגובה טבעית לחלוטין לחוויה לא נעימה שחוותה (אף יותר מפעם אחת ככל הנראה). זו אכן חוויה קשה לפעוטה קטנה כשיש רעש גדול ופתאום כולם רצים, ולכן המצב עורר בה פחד. היעזרו בכל חפץ או פעולה המרגיעים אותה. אם יש בובה או שמיכה אהובים, מוצץ/ בקבוק/ הנקה או כל דבר אחר בעל אפקט מרגיע, עשו מאמצים שהדברים האלה יהיו זמינים עבורה. במקביל עשו מאמצים לשדר (במידת האפשר) רוגע ושיגרה. האווירה בבית משפיעה מאוד על האופן שבו היא מפרשת את החוויות שלה. אם יש לחץ, בלגן או שינויים קיצוניים היא מקבלת את המסר שקורה כאן משהו מאוד חריג ומפחיד. אם האווירה רגועה ויש שיגרה יחסית, עובר מסר מרגיע המאפשר לה להמשיך בחייה.

אפשרו כמה שיותר קירבה פיזית אליכם. חיבוקים ונשיקות, ליטוף או אפילו שינה משותפת בימים האלה עשויים לעזור מאוד. השתדלו לגלות הבנה ולהיות סבלניים למצבי רוח משתנים, לעצבנות ולבכי רב יותר - זוהי דרכם של תינוקות ופעוטות להביע את הרגשות שלהם, חשוב לא לכעוס או להעניש על כך.

טיפ קטן נוסף, ברמה החושית: אם באזור מגוריכם שומעים בעצמה גבוהה את האזעקות נסו לכסות לה את האוזניים כדי שהגירוי האודיטורי לא יהיה חזק מדי.

עוד בהורים שואלים:
לבן שלי יש תיקים בעיניים בגלל המצב
למה הילדה שלי עושה קולות של אזעקה?
איך מספרים לילד שהחתול הלך לאיבוד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully