וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם לא לבד: המוצרים שיעזרו לכם להפסיק לעשן

10.7.2014 / 10:43

המשבר הנוכחי עושה לך חשק להדליק סיגריה? הנה כל האמצעים להפסיק לעשן בקלות וביעילות, וכל המקומות שיתמכו בך במהלך תהליך הגמילה

איש מעשן. ShutterStock
הסיבה לחזרה לעישון כעבור מספר שנים היא בדרך כלל משבר/ShutterStock

כשעוברים תהליך מורכב, שמצריך את כל המשאבים והכוחות כדי לצלוח אותו, צריך לגייס לעזרה את כל מה שיוכל לסייע לכם. אם בעבר בגמילה מעישון הדבר היה תלוי כולו על כתפי הנגמל, היום יש לו רשת תומכת, שלא משאירה אותו לבד עם הקושי.

רוב האנשים חוזרים לעשן בטווח שבין השבועות הראשונים לשלושה חודשים לאחר הניסיון להיגמל. 50-70 אחוזים יחזרו לעשן כעבור שנה, ומקרים בודדים יחזרו לעשן כעבור מספר שנים. הסיבות לחזרה לעישון בשבועות הראשונים הם חוסר התמודדות עם תסמיני גמילה הפיזיים והנפשיים: ירידה במצב רוח, עלייה במשקל וחוסר תמיכה מספק. הסיבה לחזרה לעישון כעבור מספר שנים לעומת זאת, היא בדרך כלל כתוצאה ממשבר.

מפסיקים לעשן בוואלה! בריאות:
מתעורר בשביל לעשן: מיומנו של מעשן
איך מפסיקים לעשן בלי להשמין?
מה תעשו אם הילד שלכם יתחיל לעשן?

טיפול משולב הוא היעיל ביותר

מדיווחים של משרד הבריאות עולה כי מתוך 26,000 אנשים אשר השתתפו בסדנאות וצרכו מוצרי גמילה מעישון, 30-50 אחוזים צלחו את התהליך ונגמלו. המדד להצלחה בתהליך הוא להיות גמול שנה. לעומת זאת, הניסיון להיגמל לבד, ללא סיוע, הוא בעל שיעורי הצלחה של 3-5 אחוז.

"להתמכרות לסיגריה יש שני רבדים: הפיזיולוגי - לניקוטין, והפן ההתנהגותי פסיכולוגי, לכן הטיפול היעיל הוא משולב: ייעוץ קוגניטיבי שמסייע לפן ההתנהגותי, ייעוץ טלפוני או פנים מול פנים וטיפול תרופתי שנועד לעזור להתמודד עם תסמיני הגמילה הגופניים", אומרת ד"ר יעל בר זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בישראל, ומנהלת המרכז של מניעה וגמילה מעישון באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

התכנית לנגמל

קופות החולים מחויבות לספק ייעוץ קוגניטיבי בזמינות, יעילות ובשפות שונות. הסדנאות כוללות שמונה מפגשים בני 90 דקות ללא עלות. בנוסף, קופת חולים מכבי וכללית מאפשרות ייעוץ טלפוני בחינם, סדרה בת שישה מפגשים טלפונים. ניתן גם באופן פרטי לקבל ייעוץ אישי במרפאה בבית החולים הדסה או בשערי צדק, טיפול זה אינו מוכר על ידי הקופות.

תוכנית נוספת לתמיכה בנגמלים נעשית דרך מסרונים ופותחה על ידי האוניברסיטה העברית והאגודה למלחמה בסרטן. מספר פעמים ביום מקבלים מסרונים מחזקים ומכוונים בתהליך הגמילה. "היעילות נמוכה לעומת ייעוץ קוגניטיבי או טלפוני, אך מי שלא רוצה להשתתף בסדנה, סמס יכול להיות פיתרון טוב עבורו", אומרת ד"ר בר זאב. התכנית הזו נעשתה במקומות אחרים בעולם, והתוצאות הראו כי שיעורי ההצלחה למי שעבר את התהליך לבד עלו.

אם אתם מחליטים לא להשאיר את עצמכם לבד עם הקושי וכן להסתייע, סקרנו עבורכם את כל העזרים הקיימים בשוק שיסייעו לכם להיפרד לשלום (וכדאי שלתמיד) מהסיגריה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מסטיקים

בזמן לעיסת המסטיק, הניקוטין משתחרר לחלל הפה , ונספג דרך כלי הדם הקטנים של חלל הפה. בארץ יש שני סוגים:2 מ"ג או 4 מ"ג. ההתמכרות לניקוטין נובעת למעשה מהמהירות שבה הניקוטין מגיע למוח. בעשן הסיגריה אותו אנו שואפים, הוא מגיע דרך הריאות תוך 10-16 שניות למוח. במסטיק לעומת זאת, הניקוטין מגיע תוך כמה דקות, ולכן הסיכוי להתמכר למסטיק הוא קטן (פחות מ-5%).

איפה: בית מרקחת או רשתות הפארם, ללא צורך במרשם רופא, או ברוקח. בית מרקחת של הקופה נותן הנחה דרך הביטוח המשלים.

כמה: חפיסה של 48 מסטיקים בטעם פירות או מנטה במינון של 2 מ"ג תעלה 61 שקלים, חפיסה של 48 יחידות במינון של 4 מ"ג תעלה 76 שקלים.

יתרונות: זמין ונגיש ברגע של משבר ניקוטין. כשהדחף מגיע , פשוט לועסים והמענה שניתן מיידי.

חסרונות: יחסית מורכב לשימוש. לא לועסים כמו מסטיק רגיל, אלא, לועסים מספר לעיסות, הניקוטין משתחרר, מחכים כמה דקות ("מחנים" אותו בחלל הפה), וחוזר חלילה. המסטיק קשה ולא טעים במיוחד.

לכסניות מציצה

מוצר הדומה מאוד למסטיק. יש שני מינונים: 1 מ"ג ו-2 מ"ג. מי שמעשן מעל קופסה ליום, ישתמש במינונים הגבוהים, ומי שמשתמש בפחות מזה, ישתמש במינונים הנמוכים.

איפה: בית מרקחת או רשתות הפארם, ללא צורך במרשם רופא, או ברוקח. בית מרקחת של הקופה נותן הנחה דרך הביטוח המשלים.

כמה: חפיסה של 36 לכסניות במינון של 1 מ"ג תעלה 57 שקלים. חפיסה של 36 יחידות במינון של 2 מ"ג תעלה 70 שקלים.

יתרונות: הלכסניות כשרות, למי שמקפיד. לעומת המסטיק אינן מכילות סוכר. יותר מוצנעת בשימוש, כך שניתן להשתמש בה במפגשים יותר "רשמיים" בעבודה, בישיבה או בשיחה עם אנשים.

חסרונות: השימוש דומה למסטיק, מספר מציצות ו"חנייה" של הסוכרייה בחלל הפה.

מדבקות ניקוטין

בעלות שלוש גדלים: הגדולה מכילה 21 מ"ג, הבינונית 14 מ"ג והקטנה 7 מ"ג. גודל המדבקה צריך לבוא בהתאמה עם רמת ההתמכרות. למשל, מי שעישן מעל לקופסה ביום, מתחיל מהגדולה, מי שעישן פחות מקופסה, מתחיל ב-14 מ"ג וכך הלאה. ההדבקה נעשית על העור באזור ללא שיער, למשך 24 שעות. המדבקה משחררת לאט ניקוטין לתוך הדם. לא תגובה מידית לצורך.

איפה: בית מרקחת או רשתות הפארם, ללא צורך במרשם רופא, או ברוקח.

כמה: חפיסה של שבע מדבקות לכל אחד מהגדלים תעלה 99 שקלים.

יתרונות: שיטת "שגר ושכח", עם הקימה בבוקר מניחים את המדבקה, והיא משחררת ניקוטין ברמה שאמורה להספיק לי לכל היום.

חסרונות: כשהחשק לסיגריה מגיע לא מסיבה גופנית אלא מסיבה התנהגותית (עצבנות או מתח), היא לא יכולה לתת מענה באותו הרגע. לכן, ההמלצה של יועצים לגמילה מעישון, היא טיפול משולב: שימוש במדבקה אבל אם מתעורר חשק עז לסיגריה להשתמש במסטיק או לכסנית.

תרופה להפסקת עישון: זייבן

במקור זוהי תרופה נגד דיכאון, שהתגלתה כמורידה את הדחף לסיגריה ואת תסמיני הגמילה כשמפסיקים לעשן. ישנו אזור במוח האחראי על ההנאה, והסיגריה גורמת להשתחררות דופמין באזור זה, ככל הנראה הזייבן משהה את הדופמין זמן ארוך יותר במוח.

איפה: מחייבת מרשם הניתן על ידי רופא משפחה ונקנית בכל בית מרקחת או ברשתות הפארם השונות.

כמה: למשתתף בסדנה לגמילה מעישון עלותה 80 ¤ לחודש. באופן פרטי זה עשוי להגיע ל-450-500 ¤ לחודש. הסבסוד בסל התרופות ניתן רק בתנאי שישנה השתתפות בסדנה לגמילה מעישון.

יתרונות: נחקרה רבות ואנשים רבים השתמשו בה תחת פיקוח רפואי. תרופה בטוחה ויעילותה גבוהה.

חסרונות: תופעות הלוואי השכיחות: יובש בפה, ערנות יתר, יכולה לגרום להפרעות בשינה. תופעות לוואי נדירות: אלרגיה ופרכוסים. כל מצב שמעלה את הסיכון לפרכוס כמו חולים אפילפטיים או אנשים עם גידול במוח, נאסר עליהם להשתמש בתרופה. חלק מהאנשים שנטלו אותה דיווחו על שינויים במצב הרוח, לכן יש צורך במעקב רפואי.

תרופה להפסקת עישון: צ'מפיקס ( וארניקלין)

תרופה שפותחה במיוחד עבור גמילה מעישון. החומרים בה נקשרים לאותו קולטן במוח שאליו קשור הניקוטין, וחוסמת אותו. היא מפעילה את הדופמין פחות מסיגריה ועל ידי כך מורידה את החשק לסיגריה ואת תסמיני הגמילה. בזמן נטילת התרופה, אם אני מעשן, לניקוטין אין לאן להיקשר וכך אני פחות נהנה מעישון הסיגריה.

איפה: מחייבת מרשם הניתן על ידי רופא משפחה ונקנית בכל בית מרקחת או ברשתות הפארם השונות.

כמה: למשתתף בסדנה לגמילה מעישון עלותה 80 ¤ לחודש. באופן פרטי זה עשוי להגיע ל-500-600 ¤ לחודש. גם כאן, הסבסוד בסל התרופות ניתן רק בתנאי שישנה השתתפות בסדנה לגמילה מעישון.

יתרונות: בניגוד לזייבן, צ'מפיקס אינה מתנגשת עם טיפול תרופתי אחר או מחלה, ואין מצבים שבהם אסור ליטול אותה.

חסרונות: מי שיש לו היסטוריה של דיכאון או סבל ממחשבות אובדניות עליו להיזהר. אנשים שנטלו אותה דיווחו על שינויים במצבי הרוח. עשויה לגרום בחילות ולכן יש ליטול אותה על בטן מלאה עם כוס מים אחת. לעתים יכולה לגרום לחלימת חלומות ברורים ותחושתיים, שזוכרים אותם לאחר חלימתם, ודבר זה עשוי להפריע לחלק מהאנשים.

מוצרים נוספים הקיימים בשוק ויעילותם לא הוכחה:

זריקה להפסקת עישון
אינה חוקית בארץ. לפני שנים רבות הייתה מרפאה, שהציעה זריקה לגמילה מעישון, והסתבר, שהשתמשו בחומרים האסורים בחוק לפי משרד הבריאות. חומרים אלו משפיעים על המוח, ולא הוכחו כיעילים או בטוחים לשימוש.

גירוי מגנטי
טיפול שמשתמשים בו באופן שגרתי למחלות נפש מסוימות, כמו דיכאון עמוק, שלא צלח בטיפול תרופתי. בימים אלו נערכים מחקרים שבודקים את יעילות הגירוי המגנטי לגמילה מעישון אצל מי שלא הצליח להיגמל באופן אחר, אולם אין עדיין תוצאות ומסקנות.

דיקור סיני
לא נעשו מחקרים ושיטה זו לא הוכחה כיעילה. ארגון הבריאות העולמי והחברה הרפואית לגמילה מעישון ממליצים רק על מה שמבוסס ראיות והוכיח את יעילותו ובטיחותו.

סיגריה אלקטרונית
מוצר מפלסטיק המכיל בטרייה, המחממת נוזל פנימי, כך נוצר אידוי ויוצא עשן. כשמעשנים סיגריה רגילה, חלק מהנזקים שלה נוצרים מהשריפה. הנוזל בסיגריה האלקטרונית מכיל פרופילן גליקול, חומר הנמצא בברזל של רדיאטור שתפקידו למנוע קיפאון. חומר זה רעיל לבני אדם בבליעה, ולא ניתן לדעת מה ההשפעות שלו בשאיפה. מחקרים אחרונים מראים השפעות לטווח הקצר אך לא לטווח הארוך. רוב הסיגריות הללו מיוצרות בסין ללא אמצעי פיקוח לגבי הייצור והשיווק שלהן. בניגוד למה שכתוב, נמצא שהן כן מכילות ניקוטין, ואף מחקר לא תומך ביעילותן בגמילה מעישון. נכון לעכשיו, משרד הבריאות יצר טיוטה שאוסרת מכירה ושיווק של הסיגריות האלקטרוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully