וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תשמרו על הילדים שלכם מפני הסכנה שברשת?

ניר ויטנברג

7.7.2014 / 9:06

מלבד החשיפה לשמש, השוטטות ברחובות והחשיפה לאלכוהול, החופש הגדול מביא עמו גם את ההתמודדות עם השד הדיגיטלי. איך מפחיתים את פוטנציאל הסכנה שברשת?

ילדות מסתכלות בטאבלט. ShutterStock
התנהגויות אלימות מועתקות מהמציאות הפיזית למרחב המקוון/ShutterStock

האינטרנט הוא חלק מהותי משגרת יומם של ילדים ובני נוער רבים, שנולדו למציאות דיגיטלית. המגוון העשיר של השירותים באינטרנט מאפשר לבני נוער מפגש חברתי זמין ונוח, תמיכה הדדית, וחשיפה למידע שעשוי לתרום ללמידה בבית הספר. אבל המרחב המקוון מציב גם לא מעט אתגרים וסכנות ועלול להקצין תופעות חברתיות שליליות, להגביר התנהגויות אלימות ושימוש ממכר, בייחוד בקיץ, שבו נרשמת עלייה חדה בשעות השימוש בו. איך מפחיתים את הפוטנציאל ההרסני של הרשת על חיי החברה והתפיסות המיניות של הילדים? באמצעות מעורבות גבוהה של ההורים, והכוונת הילד לאימוץ כללי גלישה נבונה.

עוד בוואלה! בריאות:
אל תפחדו לדבר עם הילדים על כסף
איך מסבירים את החדשות לילדים?
ילדים מודאגים מהמשקל כבר בגיל 8

מגרש המשחקים המודרני

לאחרונה דווחו אירועים רבים של בריונות רשת - פגיעה מכוונת באמצעות כלים דיגיטליים: הטרדה, הפצת שמועות, השמצה, התחזות, הפצת תמונות וסרטים, הפחדה, איומים או נידוי. מחקרים מראים כי בשל היות הרשתות החברתיות "מגרש המשחקים" המרכזי של האינטראקציה בין הילדים, התנהגויות אלימות מועתקות מהמציאות הפיזית למרחב המקוון. דפוסי הגלישה של מתבגרים כוללים פעמים רבות החצנה של מחשבות, רגשות והתנהגויות. הם נוטים להעלות תמונות רבות, כדי לקבל תשומת לב ולשתף את הקהל בפרטים שמאוחר יותר מביכים אותם ומנוצלים נגדם.

תפיסת המיניות מתעוותת

בשנים האחרונות אנו מתמודדים גם עם חשיפה מוגברת של ילדים ובני נוער לתכנים פורנוגרפיים ברשת. ההשלכות של הפורנוגרפיה על תפיסות המיניות והזוגיות של בני הנוער קשות, והיא עלולה לעוות את מה שנתפס בעיניהם כמיניות בריאה. ממחקרים שונים עולה כי בנות חשופות יותר מבנים לקבלת הודעות שתוכנן מיני, לרבות תמונות עירום. בשל המבוכה הורים ואנשי חינוך מתקשים להתייחס לנושא המיניות והוא מלווה בהסתרה הדדית.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

תתחילו ללמוד את הטכנולוגיה

חשוב לדעת כי למרות השעות הרבות שבהן הילדים מבלים ברשת, ולמרות והמיומנויות הטכנולוגיות שרכשו עם השנים, לא תמיד הם מצליחים להפעיל שיקול דעת הולם בכל הקשור לבחירת התכנים הנצרכים והתכנים שהם בוחרים לשתף בהם את החברים. כפי שהילדים זקוקים לכם בניתוב דרכיהם מחוץ לרשת, כך הם זקוקים להנחיה ולהדרכה גם בתוך הרשת.

מה חשוב לעשות?

להכיר את הטכנולוגיה: פתחו את המיומנויות הדיגיטליות שלכם והכירו אתרים מרכזיים, אפליקציות ומושגים הקשורים בגלישה ברשת. עליכם להיות מחוברים לסביבת הפעילות המקוונת של הילדים, לגלות עניין בשגרת הפעילות ולהיות שם כאשר ידווחו על מעשה אלים.

לפקח על הפעילות: התקינו תוכנות סינון אתרים ואפליקציות המנטרות את פעילות הגלישה של הילד ומתריעות על סכנות שהוגדרו מראש - אתרים בלתי חוקיים, פורנוגרפיה ופדופיליה.

לשלוט בהגדרות הפרטיות: וודאו כי הילדים מגבילים את השיתוף בתכנים ובתמונות לחבריהם בלבד. וודאו כי הם מבינים את ההבדל חברי רשת לחברים שנרכשו בעולם שמחוץ לרשת.

לייצר סמכות הורית: זמו שיחה עם הילדים, גלו עניין בפעילותיהם ואפשרו מרחב לשיח פתוח על אודות חוויותיהם במרחבי הרשת. שימו לב למצבי רוח ולשינויים בהתנהגות – הסתגרות והתבודדות למשל - המופיעים לאחר הגלישה, הקפידו לשוחח עם הילדים ברגישות, ולא בחודרנות, כדי שהילדים יחושו בנוח לשתף אתכם באירועים חריגים גם בעתיד.

7 הדברות של הרשת

משרד החינוך והמשרד לביטחון פנים ניסחו אמנה לגלישה בטוחה, הכוללת שבעה כללי התנהגות שנועדו לעצב את דפוסי הגלישה של הגולש הצעיר ברשתות החברתיות. שוחחו עם הילדים על העקרונות הבאים, ודאו שהם מבינים את ההיגיון שעומד מאחוריהם:

1. אחשוב לפני שאמסור מידע על עצמי ועל משפחתי, כגון: שם, כתובת, מספר טלפון וכדומה. אפנה להוריי במידת הצורך.

2. לא אגיב ולא אענה לשום מסר שגורם לי להרגיש שלא בנוח, אודיע להוריי או למבוגר אחראי מיד אם הייתה פנייה מסוג זה.

3. כל מילה שאני כותב מפורסמת ברשת – לכן אחשוב פעמיים לפני פרסומה.

4. אין מתנות חינם! לא אמלא פרטים אישיים בהודעות על זכייה בפרסים.

5. לעולם לא אפגוש/אקבע פגישה עם אדם זר שהכרתי ברשת בלא אישור ההורים. גם אז, אקבע פגישה במקום ציבורי ואביא עמי מבוגר אחראי.

6. גלישה ברשת במשך שעות רבות עלולה לגרום לנו לגלוש למקומות שלא מתאימים לנו, להיסחף למסירת מידע אישי ולהתמכר למחשב.

7. אפרסם תמונות המכבדות אותי ואת חבריי רק לאחר הסכמתם, ולא אשלח את תמונתי לאדם זר.

בעת הצורך ניתן לפנות לקו הפגיעות ברשת של איגוד האינטרנט בטלפון 9700911?03, לשירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך 5603245/51?02 או למשטרת ישראל בחיוג 100 במקרה של סכנת חיים.

ניר ויטנברג הוא חוקר מומחה ומרצה לפסיכולוגיה של האינטרנט במכללה האקדמית בית ברל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully