פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אל תמהרו לשפוך את החלב

      ההפחדות בדבר ההורמונים בחלב הן ניסיון לקחת פיסת אמת ולקעקע מהיסוד את המשמעות שלה. בעקבות המאמר "הסיבות לא לאכול מוצרי חלב בשבועות", הדיאטנית שרית עטיה מסבירה למה אין שום סיבה לפחד ממוצרי חלב

      כוס חלב (ShutterStock , nito)
      דיון אמיתי או שיח הפחדות? (אילוסטרציה: shutterstock)

      כבר תקופה ארוכה שהזירה האינטרנטית מהווה במה לדיון חשוב מאין כמוהו על חלב ומוצריו וחשיבותם לילדים ומבוגרים כאחד. לצערי, לא תמיד הוויכוח הזה לובש צורה של דיון מדעי אמיתי. לעתים הקולות, השיטה והדרך נחווים כתחרות צעקות שבה המרעים בקולו, המפחיד יותר, זוכה, גם אם דבריו לא תמיד מבוססים על עובדות.

      כאשר נושא הוא רגשי וטעון, כמו בריאות הילדים שלנו, יש לנו נטייה לקבל את המידע השלילי ולתת לו עדיפות. כדי לנסות להעלים את הפחד עם עובדות, הנה כמה מההמלצות של ארגוני הבריאות המובילים בארץ ובעולם. המלצות אלו מבוססות על המידע הרפואי העדכני ביותר.

      מצד שני: כל הסיבות לא לאכול מוצרי חלב

      הורמונים בחלב: התמונה המלאה

      ההפחדות בדבר כמות ההורמונים בחלב והשפעתה על בריאותנו הן דוגמה מצוינת לניסיון לקחת פיסה קטנה של אמת ולקעקע מהיסוד את המשמעות האמתית שלה, או במילים מכובסות פחות - להפחיד אותנו. מומחים טוענים כי רק אם תשתו בין 200 ל-20 אלף כוסות חלב ביום תצטבר בגופכם כמות הורמונים שעלולה לסכן אתכם.

      וכעת לעובדות: הפרה היא חיה נקבית, בשל כך מפריש גופה הורמונים שחלקם הזעיר מגיע גם לחלב. על פי אמות המידה המקובלות בגופים בינלאומיים, הרמות הקיימות בחלב נחשבות בלתי מזיקות, וכדי להגיע לרמות המרביות, הנחשבות מסוכנות לצריכה, יש לצרוך מאות ליטרים (לגבי אסטרוגן) ואלפי ליטרים (לגבי פרוגסטרון) של חלב ביום.

      בדיונים שבהם השתתפו מומחים בעלי שם, המובילים בתחומם בעולם, קבעו נציגי ארגון הבריאות העולמי (WHO) וארגון המזון של האו"ם (FAO) כי הרמה של ההורמונים הטבעיים בחלב (אסטרוגן ופרוגסטרון) לא משפיעה בשום צורה על בריאות הציבור.

      לוקחים את החלב ללב

      כשאני קמה בבוקר וקוראת ידיעה שחלב מסוכן ללב, אני שואלת את עצמי מהיכן להתחיל לענות לטוען? הן המתנגדים לחלב והן אלו המצדדים בצריכתו קוראים את אותם מחקרים ממש - כיצד ייתכן אם כן שכמו באמירה המפורסמת של ציפור הדודו באליס בארץ הפלאות, אלו צודקים ואלו צודקים? אולי במקרה שלנו ציפור הדודו מתעלמת ממסת המאמרים האדירה המצדדת בצריכת חלב, לעומת גל מאמרים קטן השולל צריכה שלו.

      ארגוני בריאות מובילים בעולם גורסים כי לא רק שצריכת חלב אינה מזיקה לבריאות הלב אלא להיפך היא מועילה לו. צריכת חלב ומוצריו עשויה להגן מפני מחלות לב, בעיקר בזכות ההשפעה על גורמי הסיכון למחלות אלו, ביניהם: יתר לחץ דם, השמנה, ודיסליפידמיה (פרופיל שומנים לא תקין).

      עמותת הדיאטנים עתיד והאיגוד הקרדיולוגי בישראל הוציאו בשנת 2011 מסמך עמדה שבו סקרו את כל הספרות המדעית ופירטו המלצות תזונתיות למניעת מחלות לב וכלי דם. במסמך ישנה המלצה לשילוב מוצרי חלב (רצוי דלי שומן וללא סוכר מוסף) כחלק מתזונה מאוזנת. עוד מציין המסמך כי צריכת מוצרי חלב דלי שומן מפחיתה את לחץ הדם וכי קיים קשר בין צריכת מוצרי חלב להפחתת אירועים קרדיווסקולריים, תסמונת מטבולית וסוכרת.

      גם ההנחיות האחרונות של ארגון הלב האמריקני למניעה ולטיפול ביתר לחץ דם, כוללות המלצה לצריכה של שלוש מנות מוצרי חלב דל שומן ביום, כחלק מתזונה בריאה.

      כוס חלב או 100 שקדים?

      מוצרי חלב הם מקור טוב לסידן, אך הם לא המקור היחיד בתזונה. כדי לקבל את כמות הסידן שבכוס חלב יש לאכול: 3 כוסות כרוב טרי, 3 כוסות ברוקולי, 1/2 קופסת סרדינים עם עצמות, 4 כפות שומשום מלא, 5.5 כוסות תרד מבושל, 100 שקדים, 5 תפוזים או 7 כוסות שעועית מבושלת. הערכים מבוססים על שקלול של תכולת הסידן במזון ואחוז הספיגה שלו.

      ילד אוכל מהצלחת (ShutterStock)
      לילדים שלא אוכלים מוצרי חלב יש פחות סידן (אילוסטרציה: shutterstock)

      מניסיוני כדיאטנית ילדים, כשמורידים מהתפריט היומי של ילדים את מוצרי החלב נפגעת משמעותית כמות הסידן הנצרכת וכמות של רכיבים תזונתיים נוספים. מחקרים מראים כי ילדים ובני נוער שנמנעים מצריכת חלב ומוצריו לפרקי זמן ממושכים הם בעלי צריכת סידן נמוכה יותר, מדדי עצם נמוכים וסיכוי גבוה יותר לשברים, יחסית לצרכני חלב ומוצריו.

      מצד שני: כך מגדלים ילד טבעוני

      וזה לא רק סידן: מוצרי חלב מספקים יותר מעשרה רכיבים תזונתיים באופן טבעי, ביניהם: חלבון איכותי, סידן, מגנזיום, אבץ, ויטמין וויטמין 12B, ואת זה יכולה להוכיח כל בדיקת מעבדה. צריכת חלב ומוצריו אינה מייתרת צריכת של מזונות אחרים, כמו פירות וירקות, קטניות, דגנים מלאים בשרים, ביצים ועוד - לכל אלו מקום בתזונה בריאה ומאוזנת.

      לשמור על איזון

      ארגוני הבריאות המובילים בארץ ובעולם וההנחיות הרשמיות שלהם מכירים בחשיבות מוצרי החלב בתזונה מאוזנת. אף לא אחד מהם יוצא בהמלצותיו הרשמיות נגד החלב ומוצריו. להיפך - כל רשויות וארגוני בריאות ברחבי העולם ממליצים ומעודדים צריכה מוצרי חלב כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה.

      חלב ומוצריו נמצאים בכל פרמידות המזון הרשמיות ברחבי העולם ללא יוצא מהכלל (כולל מדינות אפריקה והמזרח הרחוק). ההמלצות קוראות לצרוך מוצרי חלב כחלק מתזונה מאוזנת, לצד ירקות, פירות, בשר, דגים, קטניות וביצים.

      אז בשבועות הזה, ובכלל, אכלו מאוזן ומגוון מכל קבוצות המזון, בחרו נכון מתוך כל קבוצה, נהלו אורח חיים בריא והישמרו מהפחדות מיותרות.

      שרית עטיה היא דיאטנית קלינית ויועצת למועצת החלב