וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: חודש אחד בלבד של התזונה הזו מאט הזדקנות

עודכן לאחרונה: 11.8.2026 / 8:21

מחקר קטן מצא כי מעבר לתזונה טבעונית למשך חודש בלבד נקשר לשינויים במערכת החיסון ובדפוסי מתילציה של ה-DNA, ואף להאטה במדדים המשמשים להערכת "הגיל הביולוגי". החוקרים מדגישים: מדובר בממצאים ראשוניים בלבד

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

האם שינוי בתזונה למשך חודש בלבד יכול להשפיע על תהליכי ההזדקנות בגוף? מחקר חדש מציע כי ייתכן שכן. חוקרים מארצות הברית ומגרמניה מצאו כי אנשים שעברו לתזונה טבעונית למשך ארבעה שבועות פיתחו שינויים במערכת החיסון ובמנגנונים מולקולריים הקשורים להזדקנות ולדלקת.

המחקר, שכלל כמעט 50 מבוגרים, בחן את השפעת התזונה על מנגנון המכונה מתילציה של ה-DNA, תהליך ביולוגי המסייע לווסת את פעילותם של גנים שונים. החוקרים מצאו כי לאחר חודש של תזונה טבעונית חלו שינויים בדפוסי המתילציה, ובמקביל נרשמו שינויים במדדים המכונים "שעונים אפיגנטיים", המשמשים להערכת הגיל הביולוגי של תאים.

חשוב להדגיש כבר עכשיו: החוקרים לא הוכיחו שהמשתתפים "הזדקנו לאט יותר", ובוודאי שלא הוכח שתזונה טבעונית מאריכה את תוחלת החיים. מדובר בשינויים במדדים ביולוגיים המשמשים להערכת תהליכי הזדקנות, והמשמעות הבריאותית שלהם לאורך שנים עדיין אינה ברורה.

בריא וטעים. מרק ראמן טבעוני/מערכת וואלה, ליהי שורש

מה הקשר בין תזונה, דלקת והזדקנות?

דלקת היא חלק טבעי וחשוב ממערכת ההגנה של הגוף. כאשר אנו נפצעים או נחשפים לזיהום, מערכת החיסון מפעילה תגובה דלקתית שמסייעת להתמודד עם הבעיה. אולם דלקת כרונית וממושכת נקשרה לאורך השנים למגוון מחלות, ובהן מחלות לב, סרטן ומחלות מטבוליות, וכן לתהליכים הקשורים להזדקנות.

החוקרים ביקשו לבדוק האם שינוי בתזונה יכול להשפיע על המנגנונים הללו.

במחקר השתתפו שתי קבוצות: אנשים שאכלו תזונה טבעונית ואנשים שהמשיכו לצרוך תזונה שכללה מוצרים מהחי. שתי הקבוצות צרכו כמות דומה של קלוריות מדי יום. לאחר תקופת המחקר נלקחו מהמשתתפים דגימות דם ונבדקו בהן שינויים במערכת החיסון ובדפוסי מתילציה של ה-DNA.

אחד הממצאים שבלטו במחקר נגע לנויטרופילים, תאי דם לבנים המהווים חלק מרכזי ממערכת החיסון ומעורבים גם בתהליכים דלקתיים.

הבדיקות העלו כי בקרב המשתתפים שאכלו תזונה טבעונית נצפו שינויים בדפוסי המתילציה של ה-DNA הקשורים למערכת החיסון, ובפרט לכך שנראה כי ייתכן שהיו להם רמות נמוכות יותר של נויטרופילים.

במקביל, החוקרים זיהו רמות גבוהות יותר של תאי CD4 מסוג T, תאי דם לבנים בעלי תפקיד מרכזי בוויסות התגובה החיסונית.

המשמעות האפשרית היא שתזונה טבעונית עשויה להשפיע בתוך זמן קצר יחסית על האופן שבו מערכת החיסון מתפקדת. עם זאת, המחקר לא הוכיח שהשינויים הללו מפחיתים בפועל דלקת כרונית או את הסיכון למחלות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

בשיתוף וואלה פייבר

משפיע על ההזדקנות?/ShutterStock

ומה לגבי "הגיל הביולוגי"?

הממצא המסקרן ביותר במחקר קשור למה שמכונה "שעונים אפיגנטיים". מדובר במודלים ביוכימיים המבוססים בין היתר על דפוסי מתילציה של ה-DNA, ומנסים להעריך את הגיל הביולוגי של רקמות ותאים.

בניגוד לגיל הכרונולוגי, שהוא פשוט מספר השנים שעברו מאז הלידה, הגיל הביולוגי מתייחס למדדים שמנסים להעריך את מצבם ותפקודם של תאי הגוף.

במחקר הנוכחי, שני שעונים אפיגנטיים הצביעו על כך שהמעבר לתזונה טבעונית עשוי להאט חלק מהתהליכים הקשורים להזדקנות הביולוגית.

אבל גם כאן חשוב מאוד לא לקפוץ למסקנות. שינוי במדד אפיגנטי אינו אומר בהכרח שאדם יחיה יותר שנים או שיהיה בריא יותר. כדי לדעת אם השינויים שנצפו אכן מובילים להפחתת מחלות או לשיפור בתוחלת החיים, יהיה צורך במחקרים גדולים וארוכי טווח.

לא כל תזונה טבעונית היא בהכרח בריאה

המחקר אינו אומר שכל מזון טבעוני הוא בריא יותר. אפשר בהחלט לאכול תזונה טבעונית המבוססת על מזונות אולטרה-מעובדים, חטיפים, מאפים, משקאות ממותקים ותחליפי בשר מעובדים.

היתרונות הבריאותיים שמיוחסים לתזונה מבוססת צומח קשורים במידה רבה לאיכות המזון: פירות, ירקות, קטניות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים ומזונות צמחיים שעברו עיבוד מינימלי.

מחקרים קודמים מצאו קשר בין תזונה עשירה בפירות, ירקות ואגוזים לבין סיכוי גבוה יותר להזדקנות בריאה. מנגד, צריכה גבוהה של בשר אדום ובמיוחד בשר מעובד נקשרה במחקרים רבים לסיכון מוגבר למחלות לב ולתהליכים דלקתיים.

עם זאת, אין הכרח שכל אדם יעבור לתזונה טבעונית כדי לאכול בריא יותר. תזונה מאוזנת יכולה לכלול מגוון מקורות לחלבון, ובהם דגים, עוף, ביצים ומוצרי חלב דלי שומן, לצד מקורות צמחיים.

אז האם חודש טבעוני באמת "מצעיר" את הגוף?

עדיין מוקדם לומר. המחקר מצביע על כך ששינוי תזונתי קצר יחסית עשוי להשפיע על מנגנונים מולקולריים הקשורים למערכת החיסון ולהזדקנות, וזהו ממצא מעניין. אבל הוא אינו מוכיח שתזונה טבעונית עוצרת או הופכת את תהליך ההזדקנות, ואינו מראה שהיא מאריכה את החיים.

"הצעד הבא הוא להבין אם השינויים האפיגנטיים הללו נשארים לאורך זמן ואם הם מתורגמים לשיפור משמעותי בבריאות", אמר ד"ר מקס סטורץ, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת פרייבורג ואחד החוקרים הבכירים במחקר.

לדברי החוקרים, מחקרים גדולים וממושכים יותר יידרשו כדי לבדוק האם השינויים שנצפו אכן קשורים להפחתת הסיכון למחלות.

בינתיים, המסר הבריאותי הסביר אינו בהכרח "הפסיקו לאכול מוצרים מהחי", אלא להגדיל את חלקם של מזונות שלמים ומזינים בתפריט. יותר ירקות, פירות, קטניות, אגוזים ודגנים מלאים, ופחות מזון אולטרה-מעובד, יכולים להיות צעד משמעותי לבריאות, גם בלי שינוי תזונתי קיצוני.

  • טבעונות
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

top-form-right-icon

בשליחת התגובה אני מסכים לתנאי השימוש

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully