אבוקדו הוא אחד המאכלים הנדירים האלו שמצליחים ליהנות מתדמית כמעט מושלמת. הוא מצטלם טוב על טוסט, משתלב מצוין בסלטים, מוסיף מרקם קרמי ועשיר לכל מנה ונחשב במשך שנים לאחד הכוכבים הגדולים של תזונה בריאה. אז זה בכלל לא מפתיע שגם חוקרים רבים ניסו לבדוק אם כל הטוב הזה יכול להשפיע לא רק על הלב או מערכת העיכול, אלא גם על המוח.
אבל כאן מגיעה תוצאה לא צפויה: מחקר חדש מצא שאכילת אבוקדו אחד בכל יום במשך חצי שנה לא שיפרה באופן משמעותי את התפקוד הקוגניטיבי אצל המשתתפים. כלומר, לפחות במחקר הזה, האבוקדו לא הפך את המשתתפים לחדים, מהירים או טובים יותר במבחני זיכרון וחשיבה, בשונה ממה שהחוקרים ציפו לגלות בסוף הניסוי.
המחקר, שפורסם באחרונה בכתב העת The Journal of Nutrition, Health and Aging, היה מחקר משנה בתוך ניסוי גדול יותר בשם HAT - Habitual Diet and Avocado Trial. הוא נערך בקרב 251 משתתפים עם השמנת יתר, שחולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת התבקשה לאכול אבוקדו אחד ביום במשך שישה חודשים, בעוד שהקבוצה השנייה התבקשה להימנע מאבוקדו.
החוקרים לא נתנו למשתתפים הנחיות נוספות לשינוי אורח החיים או התזונה ובדקו אצלם תפקודים קוגניטיביים מרכזיים כמו זיכרון, מהירות עיבוד מידע, תפקוד ניהולי, זמן תגובה פשוט וזמן תגובה בזיכרון עבודה. מתוך המשתתפים, 241 השלימו את המחקר, כ-70 אחוזים מהם נשים, עם גיל ממוצע של כ-50 ו-BMI ממוצע של 33.
לא כל מזון בריא משפר את תפקוד המוח
בסוף ששת החודשים, החוקרים מצאו שזמן התגובה בזיכרון העבודה השתפר אצל כלל המשתתפים, אבל לא היה הבדל משמעותי בין מי שאכלו אבוקדו בכל יום לבין מי שנמנעו ממנו. גם כאשר החוקרים בדקו אם גיל המשתתפים משנה את התמונה, לא נמצאה אינטראקציה מובהקת בין אכילת אבוקדו לביצועים. המסקנה שלהם הייתה שאכילת אבוקדו בכל יום, בלי שינויים נוספים באורח החיים, לא הובילה לשיפור משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי.
אבל החלק המעניין בסיפור הוא שהחוקרים לא סתם בחרו לבחון לעומק דווקא את ההשפעה של אבוקדו. הרי ידוע שאבוקדו מכיל סיבים, נוגדי חמצון, פוליפנולים ושומנים טובים, רכיבים שנקשרו במחקרים קודמים לתפקוד קוגניטיבי משופר. לכן ההשערה הייתה הגיונית: אם משלבים מזון כזה בתפריט בכל יום, אולי אפשר לזהות שינוי מדיד בזיכרון או בתפקוד הכללי. בפועל, לפחות בניסוי הזה כאמור, ההשערה הזאת לא קיבלה ביסוס מדעי.
חשוב לציין כי זה לא המחקר הראשון שביקש לבדוק את הקשר בין אבוקדו לתפקוד המוח. מחקר קטן יותר שפורסם ב-2017 בכתב העת Nutrients עקב אחרי 40 מבוגרים בריאים בני 50 ומעלה במשך שישה חודשים. המשתתפים בקבוצה אחת אכלו אבוקדו אחד ביום, בעוד קבוצת הביקורת אכלה תפוח אדמה אחד או כוס גרגירי חומוס. באותו מחקר נצפה שיפור במדדים מסוימים של קשב ופתרון בעיות, אבל חשוב להבין כי מדובר במחקר קטן עם ממצאים מוגבלים.
אז האם אבוקדו עדיין מועיל לבריאות?
התשובה הקצרה היא כן, פשוט לא צריך לייחס לו מעמד של "מזון על". גם המחקר הנוכחי לא מציע שאבוקדו מזיק או חסר ערך, אלא רק שאכילה יומיומית שלו לא הספיקה כדי לשפר מדדים קוגניטיביים במשך שישה חודשים, לפחות באוכלוסייה שנבדקה. זה הבדל חשוב, כי מזון יכול להיות בריא בלי לייצר שינוי דרמטי במבחנים קוגניטיביים.
לאבוקדו יש יתרונות תזונתיים מוכרים. מחקרים קודמים קשרו בין צריכת אבוקדו לשיפור איכות התזונה ולמדדים מסוימים של בריאות הלב, בין היתר דרך השפעה מיטיבה על פרופיל השומנים בדם. המחקר מ-2017 אף מצא שצריכת אבוקדו הובילה לעלייה בשיעור הלוטאין, רכיב שנקשר לבריאות העיניים והמוח, אם כי לא כל מחקר מצליח לתרגם את השינוי הזה לשיפור קוגניטיבי מדיד וברור.
המשמעות המעשית היא שאבוקדו יכול להיות חלק מצוין מתפריט מאוזן, אבל הוא לא אמור לשאת על עצמו את כל הציפיות שלנו לשיפור מהיר בבריאות המוח ושאר הגוף. אם רוצים לשמור על תפקוד קוגניטיבי מיטבי לאורך זמן, חשוב להסתכל גם על היבטים אחרים בבריאות שכולנו כבר יודעים שהם חשובים: פעילות גופנית, שינה טובה, איזון סוכר ולחץ דם, תזונה מגוונת, קשרים חברתיים ואתגרים מנטליים. אבוקדו על הטוסט יכול בהחלט להשתלב בתמהיל הזה, אבל הוא לא יעשה את העבודה לבד.
