וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות הכי גדולה שעושים אנשים שסובלים מתסמונת המעי הרגיז

עודכן לאחרונה: 22.9.2024 / 11:44

כ-15-20 אחוז מהאוכלוסייה מתמודדים עם תסמונת המעי הרגיז. דיאטנים חושפים את ההרגל העיקרי שעליהם לשנות כדי להרגיש טוב יותר ולשפר את בריאות המעיים

כאב בטן. ShutterStock
תסמונת המעי הרגיז. הטעות של רוב האנשים שסובלים ממנה/ShutterStock

חיים עם תסמונת המעי הרגיז יכולים להיות מאתגרים. אי הנוחות, התסמינים הבלתי צפויים והדאגה המתמדת מפני טריגר להתקף יכולים להוביל אנשים רבים לאמץ אמצעים קיצוניים כדי לנהל את מצבם. עם זאת, חלק מההרגלים עלולים לגרום יותר נזק מתועלת.

מהי תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה כרונית של מערכת העיכול המשפיעה על המעי הגס, ומשפיעה על מיליוני אנשים. בישראל, בין 15-20 מהאוכלוסייה סובלת מהתסמונת. היא מאופיינת במגוון תסמינים כמו כאבי בטן, התכווצויות, נפיחות, גזים ושינויים בהרגלי המעיים, כמו שלשול או עצירות. חומרת התסמינים יכולה להשתנות מאדם לאדם ויכולה להשפיע משמעותית על איכות החיים, מה שהופך את האכילה בחוץ, הנאה מזמן עם חברים וחקירת מטבחים חדשים לקשים.

הגורם המדויק לתסמונת המעי הרגיז אינו מובן לחלוטין, אך מומחים מאמינים שהוא כולל אינטראקציה מורכבת של מספר גורמים. אלה כוללים תקשורת מעי-מוח, בעיות בתנועתיות המעי, רגישויות למזון, מתח וחוסר איזון בחיידקי המעיים. בניגוד למחלות מעי דלקתיות, כמו מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, תסמונת המעי הרגיז אינה גורמת לנזק נראה למעיים, מה שיכול להקשות על האבחון והטיפול היעיל.

בעוד שהתזונה היא תורם עיקרי לתסמיני תסמונת המעי הרגיז, היא אינה היחידה. "ישנם גורמים רבים אחרים שיכולים לעורר תסמיני תסמונת המעי הרגיז כמו מתח, חרדה ושינה גרועה, כך שהתמקדות במזון בלבד עשויה לא להקל לחלוטין על התסמינים", טוענת הדיאטנית הרפואית בוני רוני. "מכיוון שתסמיני תסמונת המעי הרגיז יכולים להיות מופעלים על ידי גורמים שונים, כולל תזונה, מתח ושינויים הורמונליים, ניהול התסמינים לעתים קרובות דורש תוכנית מותאמת אישית". כאן מתחיל האתגר - במיוחד כשמדובר בתזונה.

ההרגל מספר 1 שעליכם לשנות

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאנשים עם תסמונת המעי הרגיז עושים היא הגבלה של התזונה שלהם. זה מובן. כשאתם מנסים להימנע מתסמינים, מניעה ממזונות פוטנציאליים שמעוררים תגובה עשוי להיראות כמו הגישה הטובה ביותר. עם זאת, הרגל זה עשוי למעשה להחמיר את מצבכם בטווח הארוך.

אנשים רבים עם תסמונת המעי הרגיז נופלים גם למלכודת של מניעה מקבוצות מזון מרובות בניסיון לשלוט בתסמינים. בעוד שזה עשוי לספק הקלה זמנית, זה יכול להוביל אפילו למעי רגיש יותר, לחסרים תזונתיים ולאיכות חיים כוללת נמוכה יותר. הגבלת יתר יכולה גם ליצור מעגל של חרדה ומתח סביב מזון. זה יכול להיות בעייתי במיוחד עבור אלה עם תסמונת המעי הרגיז מכיוון שמתח הוא טריגר ידוע לתסמינים.

במקרים מסוימים, התנהגות מגבילה זו יכולה להוביל למצבים כמו אורתורקסיה, אובססיה לא בריאה לאכילת מזונות 'נקיים' או 'בטוחים' בלבד. זה לא רק מגביל את המגוון וההנאה מהמזון, אלא גם יכול להחמיר את תסמיני תסמונת המעי הרגיז בגלל חוסר ברכיבים תזונתיים הכרחיים התומכים בבריאות המעיים.

"במקום זאת, המטרה צריכה להיות משוחררים יותר בתזונה שלכם, תוך הימנעות או הגבלה של מזונות ספציפיים שגורמים לגוף שלכם להרגיש רע", אומרת רוני. במקום להימנע מקבוצות מזון שלמות או להגביל בחומרה את התזונה שלכם, גישה יעילה יותר היא לזהות טריגרים ספציפיים באמצעות דיאטת אלימינציה מובנית לטווח קצר תחת פיקוח והדרכה של איש מקצוע. זה כולל הסרה זמנית של מזונות נפוצים ואז החזרתם בהדרגה כדי לאתר אילו מהם למעשה גורמים לתסמינים. שיטה זו מאפשרת לכם לשמור על תזונה מאוזנת תוך ניהול תסמונת המעי הרגיז.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
מבחר של סוגי מזונות: בשר, ירקות, פירות, דגים, אגוזים. ShutterStock
אנשים שסובלים מתסמונת המעי הרגיז נוטים להוריד מהתפריט מזונות רבים, וזה רק יחמיר להם את המצב בטווח הארוך/ShutterStock

גורם מפתח נוסף שיש לשקול הוא תפקיד הסיבים בתזונה שלכם. בעוד שסיבים חיוניים לבריאות העיכול, כמות הסיבים שאתם צורכים יכולה להשפיע משמעותית על תסמיני תסמונת המעי הרגיז. כך גם סוג הסיבים שאתם אוכלים. לדוגמה, סיבים בלתי מסיסים, הנמצאים בדגנים מלאים וירקות מסוימים, יכולים להחמיר תסמינים אצל חלק מהאנשים, במיוחד אצל אלה הנוטים לעצירות. "סיבים מסיסים משיבולת שועל, שעועית, פירות וירקות מסוימים כמו ברוקולי, גזר ושעועית ירוקה יכולים לעזור לתסמיני עיכול", אומרת התזונאית שילה פטרסון. "אחרי התקף שאתם חווים, החזירו בהדרגה סיבים ב-2 עד 3 גרם ליום וכללו סיבים באופן עקבי אם אינכם חווים תסמינים".

טיפים נוספים לניהול תסמונת המעי הרגיז

בעוד ששבירת ההרגל של אכילה מגבילה מדי היא קריטית, ניהול תסמונת המעי הרגיז כולל גישה רחבה יותר. הנה כמה אסטרטגיות נוספות שמאושרות על ידי דיאטנים כדי לסייע בניהול התסמינים שלכם ביעילות רבה יותר:

1. שלבו טכניקות להפחתת מתח: מתח הוא טריגר עיקרי לתסמונת המעי הרגיז, לכן מציאת דרכים לנהל אותו היא חיונית. ביצוע מדיטציית מיינדפולנס, תרגילי נשימה עמוקה, יוגה ופעילות גופנית סדירה יכולות לעזור להפחית מתח, מה שאמור גם להקל על התסמינים.

2. שתו הרבה מים: שתייה מספקת חשובה לשמירה על תנועות מעיים סדירות, במיוחד אם אתם חיים עם תסמונת המעי הרגיז. שתיית מספיק מים לאורך היום יכולה לעזור למנוע עצירות ולשמור על תפקוד מערכת העיכול בצורה חלקה. אם נמאס לכם לשתות מים רגילים, נסו להוסיף פרוסות פרי או עשבי תיבול כדי לקבל טעם נוסף ללא תוספת סוכר.

3. הקפידו על גודל נכון של המנות ועל זמני הארוחות: ארוחות גדולות או אכילה מהירה מדי יכולות לעורר תסמיני תסמונת המעי הרגיז. נסו לאכול ארוחות קטנות יותר ותכופות יותר וקחו זמן ללעוס את המזון שלכם ביסודיות כדי להפחית את הלחץ על מערכת העיכול.

4. פנו לתמיכה מקצועית: ניווט בתסמונת המעי הרגיז יכול להיות מאתגר, אבל אתם לא צריכים לעשות זאת לבד. עבודה עם דיאטנית או גסטרואנטרולוג המתמחה בתסמונת המעי הרגיז יכולה לעזור לכם לפתח תוכנית ניהול מותאמת אישית שמתייחסת לתסמינים והצרכים הייחודיים שלכם. מקצוענים אלה יכולים גם לספק הדרכה לגבי דיאטות אלימינציה בטוחות, צריכת סיבים מתאימה ואסטרטגיות תזונתיות אחרות המותאמות למצבכם.

5. עקבו אחר התסמינים והתאימו את התזונה: תסמונת המעי הרגיז היא מצב דינמי. לכן, מה שעובד עבורכם בנקודת זמן אחת עשוי להשתנות. שמרו יומן מזון ותסמינים כדי לעקוב אחר ההשפעה של מזונות, פעילויות וגורמי מתח שונים על התסמינים שלכם. זה יכול לעזור לכם ולגורם המקצועי המסייע לכם לבצע התאמות מושכלות לתוכנית ניהול המחלה שלכם לפי הצורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully