וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים שדואגים שלא יהיה בישראל תלמיד רעב אחד

בכל יום, כבר למעלה מ-10 שנים, מספקת עמותת "נבט" כריכים בריאים לכ-17 אלף תלמידים ממשפחות מוחלשות ב-350 בתי ספר בישראל. עכשיו הם מוסיפים גם פירות וירקות, שמשפחות רבות בישראל כבר לא קונות, בגלל המחירים הגבוהים

דואגים לכריך לכל ילד. עמותת נבט. עמרי שפירא,
דואגים לכריך לכל ילד. עמותת נבט/עמרי שפירא

בכל יום מחדש, עשרות אלפי ילדים ובני נוער בישראל, שמגיעים מאוכלוסיות מוחלשות, מרקע של הזנחה או ממשפחות במצב סוציו-אקונומי נמוך, נמצאים בסיכון תזונתי.

מחקרים שנערכו בנושא באירופה, מראים כי לילדים שמדלגים על ארוחת בוקר בפרט, סיכויים גבוהים פי שלושה לפתח הפרעות חרדה, בעיות התנהגות ודימוי עצמי נמוך. בישראל המצב חמור עוד יותר, שכן תרבות ה-breakfast, פחות קיימת כאן כמו באירופה ובמיוחד בארצות-הברית. לכל היותר, מקבלים הילדים כריך לארוחת עשר בבית הספר. אבל מה קורה כאשר הם לא מקבלים גם את זה?

בנקודה זו בדיוק החלה את פעילותה עמותת 'נבט' המפעילה את תוכנית "ארוחה מזינה - הזדמנות שווה להצלחה". כבר יותר מעשור ש'נבט' הינו הארגון הגדול ביותר בישראל להזנת ילדים בבתי ספר. עם תחילת שנת הלימודים הקרובה, הארגון החל לספק מעל 17,000 כריכים מזינים מדי יום לילדים המגיעים מאוכלוסיות מוחלשות ב-350 בתי ספר ברחבי הארץ.

המוטו של העמותה הוא האמונה שחינוך הוא הדרך העיקרית ליצור הזדמנויות ולאפשר ניידות חברתית. וכדי שבית הספר יוכל למלא את תפקידו החינוכי בצורה הטובה ביותר, צרכיהם הבסיסיים של תלמידיו צריכים לקבל מענה. זו גם הסיבה שפעילותה של נבט מתמקדת עד היום בדבר הבסיסי ביותר - תחושת שובע, שבלעדיה אי אפשר בכלל להתחיל לדבר על חינוך.

השנה לוקח הארגון את פועלו צעד אחד קדימה. בחודשים האחרונים, במסגרת פיילוט רחב היקף, סופקו לתלמידים בגילאי 6-17 במספר בתי ספר ירק או פרי בכל יום, בנוסף לכריך אותו מספק הארגון בכל יום. לאור הצלחת הפיילוט, החלו אנשי נבט לצרף פירות וירקות לכל אלפי התלמידים שנהנו עד כה מהכריך הבריא שמספק הארגון בכל בוקר.

דואגים לכריך לכל ילד. עמותת נבט. עמותת נבט,
כבר 10 שנים, בכל יום דואגת עמותת נבט לשנע למעלה מ-17 אלף כריכים ל-350 בתי ספר בישראל/עמותת נבט

בגלל עליית המחירים, אוכלוסיות שלמות בישראל מוותרות על ירקות ופירות

בישראל חלה ירידה משמעותית בצריכת פירות וירקות בקרב ילדים, תזונה נכונה חשובה בכל גיל, אך בגיל ההתבגרות היא חשובה במיוחד. על פי מחקרים שבדקו נושא זה, התזונה בגיל זה משמעותית כל כך, עד שהיא עשויה לקבוע את בריאותו של האדם בגיל מאוחר יותר, למנוע מחלות קריטיות ולשפר את איכות חייו.

"ילדים זקוקים לשנת לילה של 8-10 שעות", מסבירה חיה רובינשטיין, תזונאית קלינית. "בזמן השינה חילוף החומרים איטי יותר, קיים ניצול מאגרי האנרגיה והתרוקנות או דילול מאגרי הסוכר בגוף. ניתן לומר שהגוף נחלש אנרגטית. בזמן אכילת ארוחת הבוקר, הילד מזין מחדש את גופו. המזון מספק את האנרגיה הנדרשת לאחר צום לילה ומספק את הנוזלים הדרושים לגופנו".

בשנה האחרונה במיוחד אנחנו עדים לעלייה דרמטית של עשרות אחוזים במחירי הפירות והירקות. בסקרי אוכלוסייה שנעשה בעקבות כך התברר שמשפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך מוותרות כליל על קניית ירקות ופירות כחלק מהסל המשפחתי. מהלך כזה מסכן בטווח הרחוק את תהליך ההתבגרות התקינה של הילדים. יתרה מכך, מחקרים שנעשו בעולם מעידים כי ילדים שלא חונכו לשלב פירות וירקות בתפריט היומי, בהכרח יעבירו זאת הלאה למשפחותיהם בבגרותם.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

מגמה עולמית מדאיגה

צריכת פירות וירקות היא קריטית להתפתחות בריאה של ילדים ובני נוער, ומספקת ויטמינים, מינרלים וסיבים חיוניים. למרות זאת, המגמות האחרונות מראות על ירידה משמעותית בצריכת מזונות עתירי מרכיבים תזונה מיטיבים בקרב האוכלוסייה הצעירה. השינוי המדאיג הזה נצפה באזורים שונים והוא קשור למגוון גורמים, כולל הרגלי תזונה, מצב סוציו-אקונומי ושיווק אגרסיבי של מוצרי מזון מעובדים, שלא תמיד מספקים את הרכיבים התזונתיים הנדרשים להתפתחות תקינה.

עם או בלי קשר לעלות הגבוהה והולכת שלהם, מחקרים רבים בעולם מראים על ירידה מטרידה בצריכת פירות וירקות בקרב ילדים ובני נוער. לפי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), רק 9% מהילדים בגילאי 2-17 עומדים בצריכה היומית המומלצת של ירקות, וכ-40% עומדים בהמלצת צריכת הפירות. באופן דומה, מחקר שפורסם ב-The American Journal of Clinical Nutrition מצא שצריכת פירות וירקות ירדה בהתמדה במהלך שני העשורים האחרונים, כאשר מתבגרים הראו את הירידה החדה ביותר.

"הזנת הגוף בשלב שבו הילד רעב היא חיונית בהיבטים שונים: היא עוזרת לערנות, לסבלנות ולא פחות חשוב לשמחת החיים", מוסיפה רובינשטיין. "תחושת שובע והיעדר רעב תורמים לריכוז ולשלווה הפיזית והרגשית של הילד. במצב שבו צרכי הילד לא מתקיימים, הוא עלול לחוש עייפות, העדר ריכוז, מצב רוח רע, חולשה ועצבנות".

דואגים לכריך לכל ילד. עמותת נבט. עמרי שפירא,
"הזנת הגוף בשלב שבו הילד רעב עוזרת לערנות, לסבלנות ולא פחות חשוב לשמחת החיים". כריכים של עמותת נבט/עמרי שפירא

באירופה, סקר של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מצא שפחות מאחד מכל חמישה מתבגרים צרך פירות וירקות מדי יום. מחקר התנהגות בריאות בילדים בגיל בית ספר (HBSC), שסקר ילדים בני 11, 13 ו-15 ב-42 מדינות, גילה שרק 22% מהבנים ו-30% מהבנות צרכו פירות וירקות מדי יום. מגמה זו אינה מוגבלת למדינות בעלות הכנסה גבוהה; אפילו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית מחקרים מראים ירידה דומה בצריכת פירות וירקות בקרב בני נוער.

ההשלכות הקשות של צריכה מועטה של פירות וירקות

לירידה בצריכת פירות וירקות יש השלכות משמעותיות על בריאותם של ילדים ובני נוער. הרגלי תזונה לקויים במהלך הילדות וההתבגרות יכולים להוביל לסיכון גבוה יותר למחלות כרוניות בהמשך, כמו השמנת יתר, סוכרת ומחלות הקשורות בלב בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

מחקר שפורסם ב-Lancet הגיע למסקנה כי דיאטות דלות בפירות וירקות הן בין גורמי הסיכון המובילים לתמותה עולמית. בנוסף, צריכה לא מספקת של פירות וירקות עלולה להשפיע לרעה על ההתפתחות הקוגניטיבית והביצועים האקדמיים. מחקרים מצביעים על כך שדיאטות עשירות בפירות וירקות קשורות לתוצאות טובות יותר של מעורבות, זיכרון ולמידה בקרב ילדים.

"המציאות של מלחמה מתמשכת ומשפחות שמפונות חודשים ארוכים מבתיהם הביאה עוד אלפי משפחות למעגל העוני והמצוקה", מספרת לוואלה בריאות רותם יוסף גלעדי, מנכ"לית נבט. "מבנה המשפחה השתנה, הורים מגויסים למילואים, משפחות מקימות חיים במקומות חדשים, ושינויים אלו יוצרים לא אחת בעיות תפקודיות שילד מגיע ללא אוכל ליום לימודים. דווקא עכשיו, הגשמת החלום רב-השנים שלנו להוספת פירות וירקות טריים לתפריט מקבל משנה תוקף. הילדים אוכלים טוב יותר ובתקווה, יכניסו לחייהם הרגלים של צריכת פירות וירקות. למרות העלייה המטורפת בקיץ האחרון במחירי הפירות והירקות, אנחנו גאים שיש לנו את היכולת דווקא בתקופה זו לספק את המצרך הבסיסי הזה".

"חייבת להיווצר מדיניות שתגביר את הגישה לפירות וירקות במחירים סבירים בקהילות בעלות הכנסה נמוכה . זה כולל תמיכה בשווקים מקומיים, הטמעת סובסידיות למזון בריא והבטחה שבתי ספר מספקים ארוחות מזינות"

לדברי מנכ"לית נבט, לא די בפעולות הנקודתיות שעושה הארגון עבור ילדי האוכלוסיות המוחלשות. "הנתונים העגומים לגבי צריכת פירות וירקות בקרב הדור הצעיר מחייבים טיפול שורש בבעיה. ראשית טוב היה לו בתי הספר היו נותנים עדיפות לחינוך לתזונה, ללמד ילדים ובני נוער על היתרונות של תזונה מאוזנת ועשירה בפירות וירקות. הורים צריכים להיות מעורבים גם בחיזוק ההרגלים הללו בבית.

"בנוסף, חייבת להיווצר מדיניות שתגביר את הגישה לפירות וירקות במחירים סבירים בקהילות בעלות הכנסה נמוכה . זה כולל תמיכה בשווקים מקומיים, הטמעת סובסידיות למזון בריא והבטחה שבתי ספר מספקים ארוחות מזינות. במקביל חייבים לייצר תקנות מחמירות על שיווק מזונות לא בריאים, במיוחד כאלה המכוונים לילדים.

"הירידה בצריכה של פירות וירקות בקרב ילדים ובני נוער היא דאגה לבריאות הציבור הדורשת התייחסות דחופה. ההשלכות הבריאותיות ארוכות הטווח של הרגלי תזונה לקויים עלולות להיות חמורות, מה שהופך את זה חיוני לטפל בגורמים השורשיים של בעיה זו באמצעות אסטרטגיות מקיפות הכוללות חינוך, שינויי מדיניות ותמיכה קהילתית. על ידי טיפוח סביבה המקדמת צריכת פירות וירקות, נוכל לעזור להבטיח שהדור הצעיר יגדל בריא ועמיד".

נבט הינו ארגון ללא מטרות רווח הנתמך בעיקר מתרומות פרטיות ותמיכה חלקית של הרשויות הרבות בהן הוא פועל. ביכולתכם לסייע לארגון, לקחת חלק ולהשפיע על עתיד הילדים. לפרטים לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully