וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשברו שגרה. לא תאמינו מה זה יעשה למוח שלכם באופן מידי

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 13:31

תקועים בשגרה? גלו איך שינויים קלים בהרגלים הקבועים עשויים להועיל למוח שלכם. מחקרים מראים שגיוון בפעילויות יומיומיות משפר את התפקוד הקוגניטיבי, הזיכרון ואפילו האושר. כך תשברו את השגרה בקלות

אובדן זיכרון. pathdoc, ShutterStock
אולי את פשוט תקועה בשגרה?/ShutterStock, pathdoc

עושים כל יום את אותם דברים? ממעטים לשבור את השגרה עם פעילויות חדשות ומגוונות? מחקר חדש מגלה שזה עלול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי ובזיכרון שלכם.

כמובן, חלק מההרגלים, כמו תזונה ופעילות גופנית, יכולים לעזור לשפר את בריאותכם ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות. אבל אחד הדברים הטובים ביותר שתוכלו לעשות עבור המוח שלכם הוא לצאת מהצורך לקבוע הרגלים קבועים ולהימנע מלהיתקע באותה שגרה.

למשל, מחקר אחד מצא כי גיוון הפעילויות היומיומיות שלכם ושינוי מה שאתם עושים יכול למעשה להוביל לתפקוד קוגניטיבי כולל גבוה יותר.

המחקר העריך נתוני משתתפים מהסקר הלאומי של חוויות יומיומיות ומצא כי משתתפים שהיו עסוקים במגוון פעילויות יומיומיות נפוצות, כולל עבודה, זמן עם ילדים, פנאי, פעילויות גופניות והתנדבות, סיימו עם ציונים גבוהים יותר עבור תפקוד קוגניטיבי וביצועי. גם הזיכרון של אותם אנשים היה טוב יותר.

גם אם אתם מוצאים את עצמכם משנים את מה שקורה מיום ליום, לפעמים אתם יכולים להיתקע באותן שגרות בתחומים אחרים בחייכם, כמו אכילת אותן ארוחות או שימוש יתר בטלפון שלכם. מחקרים מראים כי תזונה מאוזנת ומגוונת מובילה לבריאות נפשית טובה יותר ותפקוד קוגניטיבי משופר. למעשה, שינוי בחירות המזון שלכם מוביל לפעילות מוגברת בקורטקס הסינגולטה האחורי שלכם, חלק מהמוח האחראי על התהליכים הקוגניטיביים וההתנהגותיים שלכם.

שינוי השגרה שלכם יכול להיראות מאיים, במיוחד לאחר שעבדתם כל כך קשה כדי לקבוע שגרה והרגלים בריאים יותר. עם זאת, אתם עדיין יכולים לגוון את השגרה שלכם בדרכים חכמות ולשמור על ההרגלים הבריאים שלכם באותו זמן. למשל, גוונו את השגרה שלכם במטבח והכינו מראש מזונות שונים בכל שבוע, או אתגרו את עצמכם להכין מתכונים בריאים חדשים. נסו סוגים שונים של תנועה ואימונים, ותנו לעצמכם את ההזדמנות ללמוד תחביבים חדשים.

זוג במהלך סדנת בישול. ShutterStock
תנסו מתכון חדש. המוח שלכם יודה לכם/ShutterStock

3 סיבות למה שבירת שגרה מובילה לשיפור הזיכרון

1. זה משפר את הגירוי המנטלי
שינוי השגרה שלכם דורש מכם לשמור על המוח פעיל, מה שעוזר לאמן את המוח שלכם. ניסיון של דברים חדשים ושינוי מה שאתם עושים (אפילו משהו פשוט כמו הכנת מתכון חדש או למידת מיומנות חדשה) קשורים לרמות גבוהות יותר של יכולת קוגניטיבית לאורך החיים. מעבר לכך, אתגור המוח בפעילויות חדשות בתחילת החיים עשוי לעזור להגן על המוח מפני אובדן קוגניטיבי בגיל מבוגר.

2. זה עוזר לחווט מחדש את המוח שלכם
אם אתם עושים את אותם הדברים שוב ושוב, אתם לא נותנים לגוף ולמוח שלכם את ההזדמנות להיות מאותגרים. אימון המוח שלכם מדי יום ומתן הזדמנויות חדשות לפתור בעיות חדשות עוזר לשמור על המוח שלכם מגורה, מאותגר ופעיל יותר. זוהי היכולת של המוח לחווט את עצמו מחדש ברמה התאית, מה שעשוי לשפר את הזיכרון.

3. זה גורם לכם להרגיש מאושרים יותר
לא רק ששינוי השגרה שלכם משפר את הבריאות הקוגניטיבית שלכם, אלא שגם תרגישו מאושרים מכך. מחקר שנערך בנושא מצא כי אנשים נוטים להיות מאושרים יותר כאשר הם סוטים מהשגרה היומיומית שלהם ומאפשרים לעצמם לחוות מקומות וחוויות חדשים. אפילו השינויים הקטנים ביותר בשגרה הפיזית שלכם עשויים לגרום לכם להיות מאושרים יותר ולהועיל למוח שלכם.

טיפים נוספים לשיפור הזיכרון

בנוסף לשבירת השגרה שלכם, ההרגלים הבריאים הבאים יכולים גם לשפר את הזיכרון שלכם:

• הקפידו על שינה איכותית: שינה איכותית יכולה לעשות פלאים לקוגניציה שלכם; היא עוזרת לווסת את המקצבים הצירקדיאניים שלכם, מאזנת הורמונים ומשפרת קבלת החלטות, פרשנות רגשית וריכוז.

• אכלו יותר פירות וירקות: מחקרים רבים מצאו שאכילת תזונה עשירה במזונות עתירי נוגדי חמצון כמו פירות וירקות עשויה לעזור להאט את ירידת הזיכרון והזדקנות.

• הזיזו את גופכם: כן, תנועה פיזית חשובה באותה מידה כמו תזונה ושינה כשמדובר בבריאות הקוגניטיבית שלכם. בנוסף, פעילות גופנית יכולה להיות דרך מעולה לגוון את השגרה שלכם בחיי היומיום, ולהועיל למוח שלכם במספר היבטים.

• לעסו את המזון שלכם: זה עשוי להישמע קצת מגוחך, אבל זה נכון. אכילה דורשת מכם להשתמש בשרירי הלעיסה שלכם ולמעשה מתפקדת כתרגיל לראש שלכם, ומסתבר, גם למוח שלכם. אז בעוד ששתיית שייק עתיר חלבון היא נהדרת, הקפידו גם לשלב הזדמנויות ללעוס את הפירות והירקות העשירים בסיבים הללו ולהפעיל את השרירים הללו.

לסיכום, למרות שהרגלים יומיומיים, כמו תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה יכולים לעזור לנו להישאר בריאים, להיתקע באותן שגרות לא תמיד מועיל לבריאות הקוגניטיבית. מחקרים מראים ששינוי השגרה שלכם - אפילו אם מדובר במשהו קטן יחסית כמו הכנה של מתכונים חדשים או התנסות עם סוג אימון חדש - מוביל לתפקוד קוגניטיבי כולל גבוה יותר. פעילויות מגוונות יכולות לעזור לגרות את המוח שלכם ולשמור עליו פעיל, ואפילו לגרום לכם להרגיש מאושרים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully