וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלים כמה עגבניות כל יום? זה מה שקורה בגוף שלכם

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 14:19

יש המון אנשים שאוכלים עגבניות מדי יום, כמה פעמים ביום, במאכלים שונים. האם יכולות להיות לכך תופעות לוואי?

שיטה להקפאת עגבניות שרי/dirtypunkgardening

הפרי האדום (כן, עגבניה היא פרי) נחשב אולי לאחד הפופולריים ביותר וחוץ מבסלט שלכם, תמצאו אותו ברוטב לפיצה, פסטה ואפילו כמשקה. לכן זה לא מפתיע שיש אנשים שאוכלים אותן מדי יום - כמה פעמים ביום.

עגבניות הן מקור עיקרי של נוגד החמצון ליקופן, שאחראי על צבעה העז והיפה ומחקרים עדכניים הכתירו אותו כחומצה שיכולה להפחית מחלות לב וכלי דם וסרטן ערמונית. העגבניה גם מכילה חומצה כלורוגנית ובטא קרוטן, נוגד חמצון חזק מאוד, שמהווה אבן הבניין של ויטמין A החשוב לנו לראיית לילה, מצוין לעור בריא ומחזק את המערכת החיסונית שלנו. בנוסף, עגבניות מלאות גם בוויטמינים כמו ויטמין C, אשלגן, חומצה פולית וויטמין K.

עגבנייה אחת רגילה או שבע עגבניות שרי היא כמות יומית מכובדת למדי בשל העובדה שיש בה מעט קלוריות, תכולת מים גבוהה ושלל יתרונות אחרים.

האם יש דבר כזה יותר מדי עגבניה?

כל עוד אתם אוכלים כמות סבירה של עגבניות ולא מגזימים, אין שום סיבה שזה לא יהיה בריא לכם. אם אתם מגזימים זה כבר סיפור אחר. הנה 5 תופעות לוואי שיכולות להתרחש:

צרבת ורפלוקס
עגבניות עשירות בשתי חומצות מרכזיות: חומצה ציטרית וחומצה מאלית - שהן למעשה מה שנותן להן את טעמן החמצמץ. כאשר כמות גדולה של החומצות האלה, שמצויות גם בפירות הדר, מצטברות בבטן, הסיכוי לצרבת או ריפלוקס עולה בצורה משמעותית. אנשים הסובלים משתי התופעות האלה באופן שכיח, מומלץ שיקפידו שלא לאכול יותר מדי עגבניות.

לייקופנודרמיה
בטח כבר שמעתם שצריכה של מזונות עשירים בביתא-קרוטן במינון גבוה יכולה להעניק לעור גוון כתמתם. תופעה זו שמתרחשת בעיקר בגלל אכילה מרובה של גזר והיא קרויה קָרוטנודרמיה. לא מדובר באיזושהי מחלה או מצב בריאותי מסוכן, אך תופעה דומה יכולה להתרחש בצריכה של עגבניות, בשל תכולת הליקופן הגבוהה בהן. היא מכונה לייקופנודרמיה וצובעת את העור בצבע אדמדם.

נפיחות בבטן
אם הבטן שלכם מרגישה נפוחה לעיתים קרובות אחרי האוכל, יש סיכוי שהאשמה בכך היא העגבניה. קליפת העגבניה והזרעים בתוכה אינם קלים לעיכול, לכן הם עלולים לגרום לתנועות מעי שגורמים לנפיחות. אם אתם סובלים מתסמונת מעי רגיז - מומלץ שתמנעו מאכילת עגבניות.

שלשולים
מי שסובל לרגישות לעגבניות, או יותר נכון אי סבילות לפרי, יכולים לסבול מתופעות לוואי של שלשולים. בנוסף, עגבניות חשופות יותר לזיהומי סלמונלה, כך שמאוד כדאי לשטוף אותן היטב לפני שאתם מכניסים אותן לסלט.

תגובות אלרגיות
עגבניה שייכת למשפחת הסולנים, הכוללת בתוכה גם תפוחי אדמה וחצילים. משפחה זו נקראת ככה על שם האלקלואיד שנקרא סולנין שעלול לגרום לתגובה של מערכת החיסון כנגד הגוף. זו הסיבה שאנשים שסובלים ממצבים דלקתיים כרוניים בגוף, מומלץ וימעיטו באכילה של משפחה זו.

מי שאלרגי לעגבניה, ויש כאלה כאמור, עלול לסבול מסימפטומים כגון התעטשות, נפיחות של הלשון, הפה והפנים ואפילו גירוי בגרון וקוצר נשימה.

אגב, לסוכרתיים שביניכם, יש חשיבות לכמות העגבניות שתאכלו בארוחה במקביל לכמות של שאר הפחמימות, מבחינת ההשפעה על רמת הסוכר בדם. העגבנייה אומנם דלה בפחמימות - מכילה 4 גרם פחמימות ב-100 גרם - אבל יש אנשים שעגבנייה תקפיץ להם יותר את הסוכר בהשוואה לירק אחר שיכיל את אותה כמות של פחמימות. בנוסף, מיץ עגבניות יכול להעלות משמעותית את הסוכר בהשוואה לאכילת עגבנייה, עקב נפח המיץ, ספיגה מהירה שלו במערכת העיכול ובדם, וגם בשל מיעוט בסיבים תזונתיים במיץ לעומת הירק השלם הנאכל עם הקליפה.

רוטב עגבניות. ShutterStock
רוטב עגבניות/ShutterStock

האם רוטב עגבניות ועגבניות בשימורים בריאים?

כן, לעגבניות משומרות יש את אותם רכיבים תזונתיים כמו לעגבניות טריות, אבל אולי תרצו לעקוב אחר תוספת מלח או נתרן וסוכר בזמן שאתם קוראים את התווית התזונתית על עגבניות משומרות מסחריות.

בנוסף ,כפי שציינו עגבניות הן מקור עיקרי של נוגד החמצון ליקופן, אשר אחראי על צבעה העז והיפה ומחקרים עדכניים הכתירו אותו כחומצה שיכולה להפחית מחלות לב וכלי דם וסרטן ערמונית. בניגוד לוויטמינים אחרים שמתמוססים במים ולכן עוצמתם נחלשת, הליקופן המסיס בשמן דווקא מגביר את עוצמת פעילותו בזמן חימום ובישול כך שרסק עגבניות מכיל ליקופן שזמין לגוף פי ארבעה יותר מאשר בעגבניות טריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully