וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא לא סוכר: זהו המזון המפתיע שגורם לעלייה בסיכון לסוכרת

עודכן לאחרונה: 22.8.2024 / 12:19

מחקר שכלל כמעט 2 מיליון אנשים מראה כיצד בשר מעובד, בשר אדום ואפילו עוף משפיעים על הסיכון למחלת הסוכרת מסוג 2

בווידאו: מנהלת מרפאת סוכרת במרכז הרפואי מאיר עם כל מה שצריך לדעת על המחלה/עריכה: דינה מחפוץ

שנים של מחקר מצביעים על קשר בין בשר וסוכרת סוג 2. אך מחקרים אלו אינם מושלמים - רבים מהם מתמקדים באוכלוסיות צפון אמריקאיות ואירופאיות, מותירים בצד קבוצות אנשים מגוונות יותר. בנוסף, הם נוטים להתמקד בבשר אדום ומעובד, בעוד שמתעלמים ממוצרי חי אחרים כמו עוף. במטרה למלא פערים אלו, מחקר חדש ורחב היקף מצא שגם העוף אינו האלטרנטיבה הבריאה כפי שנחשב לעיתים קרובות.

המחקר, שפורסם השבוע בכתב העת היוקרתי The Lancet Diabetes and Endocrinology, בהובלת חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג', מספק תובנות נוספות על הקשר בין צריכת בשר לסוכרת סוג 2, המשפיעה על יותר מ-500 מיליון אנשים ברחבי העולם. על פי מאמר נוסף שפורסם ב-2023 גם הוא ב-Lancet, מצב זה צפוי להשפיע על מיליארד אנשים עד שנת 2050. למיטב ידיעת המחברים, מדובר במטה-אנליזה הגדולה ביותר בנושא עד כה, הכוללת נתונים של כמעט 2 מיליון אנשים.

מחקר תצפיתי זה כלל 31 קבוצות אנשים ב-20 מדינות שונות בעולם, כולל אמריקה, הים התיכון המזרחי, אירופה, דרום אסיה ומזרח אסיה - המהווים בסך הכל כמעט 2 מיליון אנשים. המחברים מציינים כי עדיין יש לבחון אם הממצאים ניתנים להכללה לאזור המזרח התיכון וליבשת אפריקה. הצוות ניתח נתונים על גורמים כמו גיל, מגדר, התנהגויות הקשורות לבריאות ומדד מסת הגוף שהגיעו מפרויקט InteCROSS הגלובלי, שהוא חלק מהמועצה למחקר רפואי של בית הספר לרפואה קלינית באוניברסיטת קיימברידג'. InteCROSS הוא מאגר נתונים גלובלי למחקר על סכרת והשמנה.

כנפי עוף בתנור. עינב חקון, מערכת וואלה
היינו בטוחים שהוא בריא יותר מבשר אדום. עוף/מערכת וואלה, עינב חקון

מתוך 1,966,444 מבוגרים, המחברים זיהו 107,271 מקרים חדשים של סוכרת סוג 2 במהלך מעקב ממוצע של 10 שנים. צריכה גבוהה יותר של כל אחד משלושת סוגי הבשר - בשר מעובד, בשר אדום לא מעובד ועוף - הראו קשר לסבירות גבוהה יותר להתפתחות המחלה. הצוות מצא כי צריכה של 50 גרם של בשר מעובד, או כ-2 פרוסות בשר בקר ביום גרמו לעלייה של 15% בסיכון להתפתחות המחלה בתוך 10 שנים, בעוד צריכה של 100 גרם בשר אדום לא מעובד, או סטייק קטן, ביום גרמו לעלייה של 10% בסיכון. מנגד, צריכה של 100 גרם עוף ביום גרמו לעלייה של 8% בסיכון לסוכרת מסוג 2.

ההפתעה הגדולה במחקר זה היא לגבי בשר העוף, שנחשב תמיד כאלטרנטיבה בריאה יותר לבשר אדום ומעובד. אולם, כפי שמציינים המחברים, מעט מאוד מחקרים מצאו בפועל הנחה זו. למעשה, תוצאות המחקר סתרו את ההשערה המקורית של החוקרים - שהעוף לא יהיה קשור לסוכרת סוג 2.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully