וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני השינויים הכי דרמטיים בגוף - באיזה גיל הם מתרחשים?

עודכן לאחרונה: 15.8.2024 / 10:17

כולנו מכירים את גיל המעבר, אבל מסתבר שיש שינויים מאוד גדולים בגוף שמתרחשים בשלבים אחרים בחיים שלנו

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

אנו יודעים שהגוף משתנה עם הזמן, אך מחקר חדש מצביע על כך שהשינויים הללו עשויים להיות פתאומיים ומדהימים יותר ממה שחשבו בעבר. מחקר חדש של אוניברסיטת סטנפורד מגלה שרבות מהמולקולות והמיקרואורגניזמים של הגוף עולות או יורדות בצורה ניכרת במספרן בשני זמנים ספציפיים - גילאי 44 ו-60.

החוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר הערכת אלפי מולקולות - כולל RNA, חלבונים ומטבוליטים - והמיקרוביום שלהן, אוסף החיידקים, הווירוסים והפטריות שחיים עלינו ובתוכנו, אצל אנשים בני 25 עד 75.

החוקרים גילו ש-81% מהמולקולות שנחקרו הציגו תנודות לא ליניאריות, כלומר הן עברו יותר שינויים בזמנים מסוימים מאשר אחרים. הממצאים פורסמו בכתב העת Nature Aging.

מיקרוביום. ShutterStock
מיקרוביום/ShutterStock

פרופסור מייקל סניידר, מומחה לגנטיקה והמחבר הבכיר של המחקר, אמר: "אנחנו לא רק משתנים בהדרגה עם הזמן; יש כמה שינויים דרמטיים באמת. מסתבר שאמצע שנות ה-40 הוא זמן של שינויים דרמטיים, וכך גם תחילת שנות ה-60. וזה נכון לא משנה באיזה סוג של מולקולות אתה מסתכל".

חוקרים מאמינים שהשינויים הדרמטיים הללו באים לידי ביטוי בטרנספורמציות משמעותיות בתוך הגוף.

עבור אלה בשנות ה-40 לחייהם, נראו שינויים מולקולריים במספר המולקולות הקשורות לאלכוהול, קפאין, חילוף חומרים של שומנים, מחלות לב וכלי דם ועור ושרירים.

עבור אלה בשנות ה-60 לחייהם, שינויים היו קשורים לחילוף החומרים של פחמימות וקפאין, ויסות חיסוני, תפקוד כליות, מחלות לב וכלי דם ועור ושרירים.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
פנים של אישה בשלושה שלבי הזקנות. ShutterStock
פנים של אישה בשלושה שלבי הזקנות/ShutterStock

כאשר חוקרים חיפשו אצל 108 הנסיינים צבירים של מולקולות עם התנודות הגדולות ביותר בכמות, הם גילו שהשינויים הללו התרחשו הכי הרבה בשני מרווחים: כאשר אנשים הגיעו לאמצע שנות ה-40 ותחילת שנות ה-60 לחייהם.

מקבץ אמצע שנות ה-40 הפתיע מדענים שהניחו בתחילה שגיל המעבר מכוון את השינויים הללו בנשים, ובכך הטו את הקבוצה. עם זאת, כאשר הם חילקו את קבוצת המחקר לפי מין, הם גילו ששינוי המקבץ השפיע באופן שווה על גברים.

"זה מצביע על כך שבעוד גיל המעבר יכול לתרום לשינויים שנצפו בנשים באמצע שנות ה-40 לחייהן, סביר להניח שישנם גורמים נוספים ומשמעותיים יותר המשפיעים על השינויים הללו. אצל גברים ונשים כאחד. זיהוי וחקירת הגורמים אלה צריכים להיות בראש סדר העדיפויות למחקר עתידי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully