וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האימהות לא התחסנו: 3 תינוקות כבר מתו מהמחלה שמתפשטת בישראל

עודכן לאחרונה: 11.8.2024 / 11:45

בשנה הנוכחית גל התחלואה בשעלת עולה בארץ ובעולם ומרבית הקורבנות שלו הם ילדים ותינוקות. הסיבה להתפרצות היא בעיקר סירובם של הורים לחסן את ילדיהם

שעלת. ShutterStock
מחלה זיהומית מדבקת. נגיפי שעלת/ShutterStock

ועדת הבריאות דנה בשבוע שעבר בגל תחלואת השעלת הפוקד את הארץ, וחשפה עליה בכ-45% ממספר החולים בשנת 2023 כולה, יותר מ-4,000 מקרים חדשים, רובם של תינוקות וילדים. בגל הנוכחי מתו מהמחלה שלושה תינוקות בני שנה או פחות, ובכל המקרים אמם לא חוסנה בזמן ההיריון, בניגוד להמלצות משרד הבריאות. כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

הגל הנוכחי החל בתחילת 2023 והתגבר בתחילת השנה, עם בין 188 ל-653 מקרים חדשים מדי חודש, ובסך הכל כבר יותר מ-4,000 מקרים חדשים, רובם של תינוקות וילדים. ב-2024, בזמן המלחמה, היקף המחלה גדל בהרבה בהשוואה לשנה שעברה.

לפי הנתונים העולמיים במערב, כ-50% מהילדים החולים בשעלת יזדקקו לאשפוז, ומהם חמישית יסבלו מדלקת ריאות. אחד מתוך 125 תינוקות בני עד חצי שנה עלול למות מהמחלה, או ללקות בנזק מוחי או בנזקים גופניים בלתי הפיכים אחרים. באנגליה דווח בסוף השבוע כי מתו מהמחלה 10 תינוקות.

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
אישה בהריון מתחסנת/ShutterStock

מה זה שעלת?

שעלת היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי חיידק ושמועברת מאדם לאדם ברסס טיפתי. המחלה גורמת לזיהום בדרכי הנשימה ויוצרת התקפי שיעול ארוכים, חזקים ושרקניים. השיעול גורם אצל תינוקות להפסקת נשימה ולתמותה. פרצי שיעול ממושכים עלולה להביא לדלקת ריאות.

המחלה מטופלת בתרופות אנטיביוטיות, ויש לה חיסון שניתן בישראל עוד משנת 1957 שמקטין בצורה משמעותית את חומרת המחלה ובוודאי מקטין את מקרי המוות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

הורים מסרבים להתחסן

לפי נתוני משרד הבריאות מתחילת שנת 2023 ועד יולי 2024 דווחו למשרד הבריאות 4,382 מקרים חדשים של שעלת, מתוכם 1,792 מקרים בשנת 2023 ו-2,590 מקרים מינואר עד יולי 2024, כלומר מספר המקרים בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2024 גבוה בכ-45% ממספר החולים בשנת 2023 כולה.

על פי מערך מודיעין בריאות של המשרד, בחודש יולי 2024 גל תחלואת השעלת עודנו במגמת עליה והוא מתרחש במדינות נוספות בעולם, בחלקן הוא במגמת עליה ובחלקן המגמה בהתייצבות או בהאטה. עדין סיפר כי על פי נתוני השעלת בגל זה (ינואר 2023 עד 12 ליוני 2024) 50% ממקרי השעלת הם בקרב בני 5-,14 17% בקרב בני 1-4 ו-13% מהמקרים הם בקרב תינוקות עד גיל שנה.

פרופ' זוהר מור, מ"מ מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד, הדגיש כי מדובר בגל עולמי של המחלה, שנובע בעיקר בגלל ירידת השפעת החיסון, והפעילות למניעת המחלה היא חקירה בעקבות כל מקרה של החשיפה, בידוד החולים, הקדמת החיסון מגיל 8 שבועות ל-6 שבועות, עידוד נשים בהריון להתחסן, פעילות יזומה של אחיות למשפחות לבוא ולהתחסן, הפעלת ניידת חיסונים בעיקר לאוכלוסיות המהססות להתחסן, עידוד לקופות החולים, מרפאות היוצאים לחו"ל ובתי החולים להוסיף חיסון לשעלת גם למקבלי חיסון הטטנוס. לא ניתן חיסון לשעלת בפני עצמו. טיפות החלב, ערוכות לדבריו, להעניק חיסונים לכל דורש, והדרכת האחיות כיצד לשוחח עם משפחות שטרם התחסנו.

ליבי קאהן, מנהלת תחום בריאות הציבור נוכחות בדיון ומניעת זיהומים ב"לאומית", סיפרה על הימנעות מחיסונים של הורים עד גיל מאוחר, ואפילו סירוב לשמוע על חיסונים. ד"ר איילת נבט ראש מחלקת רפואת ילדים ב"כללית", סיפרה על כ-70% של נשים בהיריון המתחסנות, ופועלים על ניסיונות שכנוע, למרות שיש לדבריה, "אוכלוסיות קשות לפיצוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully