וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם לא הספיקו לכם האיומים: המחלה הזו מתפשטת בישראל

עודכן לאחרונה: 7.8.2024 / 7:45

בחודש האחרון המספרים אומנם החלו קצת לרדת אבל הגל הנוכחי שהחל בירושלים נמצא כעת בכל עיר בישראל. איך מזהים את המחלה ומטפלים בה? מומחית מסבירה לנו

שעלת. ShutterStock
המחלה מפושטת בישראל/ShutterStock

בחודשים האחרונים אנחנו שומעים כי מחלת השעלת נמצאת בשיאה בישראל. על פי משרד הבריאות מדובר על מעל ל-4,385 מקרים עד כה, עד לרמות שיא של מעל ל-600 מקרים בחודש מאי האחרון. בחודש יוני המספר עמד על 500 מקרים ואילו בחודש יולי על פי נתונים חלקיים אנו עומדים על 202 מקרים ולכן נצפית אפשרות להאטה ראשונית במחלה, אך זה עדיין לא סופי. התחלואה מוסיפה להיות מפושטת בכל חלקי הארץ, כאשר בשבוע האחרון מרבית המקרים דווחו באשדוד, תל אביב, חיפה, נס ציונה, ראשון לציון ואשקלון.

שעלת היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת בשל חיידק הפרטוזיס והיא נחשבת למדבקת מאוד ואף לאלימה. המחלה תוקפת מבוגרים מעל גיל 65, מדוכאי חיסון, נשים בהיריון, ילדים ופעוטות ומתאפיינת בחום, נזלת ושיעול מתמשך שאינו עובר. השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה וכ-1-2 אחוזים מהתינוקת שנדבקים במחלה בגילאים אלה - מתים".

"כל 4-5 שנים יש דעיכה של החסינות של החיסון מאז שנת 2002 ואז הווירוס מרים את הראש", מסבירה ד"ר אורית יוספוביץ', מומחית למחלות זיהומיות מאסותא מרכזים רפואיים. "זה לא צחוק, המחלה גורמת לתמותה של תינוקות כי לוקח לתינוק יותר זמן לפתח את החיסון וההגנה מפני המחלה והחסינות שלו נבנית בהדרגה, אך ברגע שתינוק חשוף למבוגר שחלה הוא לחלוטין לא מוגן והוא יכול להידבק וזה מסוכן".

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
הכי קריטי להתחסן בהריון נגד שעלת/ShutterStock

מי צריך להתחסן?

החיסון לשעלת ניתן 6 פעמים, במסגרת חיסון מחומש ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ובגיל שנה. לאחר מכן הוא ניתן בכיתה ב' ואז בכיתה ח'. במשרד הבריאות ממליצים גם לנשים בהריון להתחסן בין שבועות 27-36. החיסון אמור לספק נוגדנים הן לאם והן לעובר מפני המחלה הזיהומית, שגובה מדי שנה את חייהם של כשני תינוקות בממוצע בישראל.

"הכי חשוב להתחסן בהיריון, צוות רפואי ואנשים מבוגרים מעל גיל 65 פלוס וזה לא משנה בכלל אם הם חלו בשעלת או לא. מבחינת אישה בהיריון ברגע שהיא מתחסנת אז העובר יהיה מוגן למחלה באופן חלקי בעת היוולדו לעולם. אני יודעת שהרבה נשים היום לא מתחסנות כי יש פחד להחדיר דברים לגוף כמו חיסון שפעת, קורונה, אבל זה חשוב מאוד".

"בנוסף, כל אדם מעל גיל 18 עדיף שיתחסן נגד שעלת עם בוסטר לפחות כל 6-5 שנים. אין המלצה כזאת, אבל צריך להיות ערניים ולהקפיד על חיסונים. למשל, אם הייתה שעלת בגן אז כל הגן צריך לקבל טיפול נגד שעלת וחיסון וככה ייקטעו שרשראות ההדבקה".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה

מה הסכנות?

"אצל תינוקות/פעוטות המחלה גורמת לדלקת מאוד קשה של דרכי הנשימה העליונות, השתעלות הפרשות ודרכי הנשימה נחסמות. תינוקות מאוד קטנים יכולים להגיע למצב של דום שינה (מוות בעריסה). תינוקות טיפה יותר גדולים מבצעים קולות של שיעול עם שריקה, וחווים התקפים מאוד קשים כולל הכחלות של הפנים. חשוב מאוד לפנות לעזרה ראשונה כי זו מחלה מסוכנת מאוד. ככל שהתינוקות בחודשים הראשונים נדבקים ומקבלים טיפול מהיר יותר, כך חייהם ניצלים".

איך מטפלים בשעלת?

"אם מזעיקים עזרה בזמן, יש אנלציות, מחוללי חמצן, מבצעים פינוי הפרשות מחלל הפה, יחד עם תרופת אזניל שאנחנו יודעים שעוזרת לחולי השעלת בישראל. ככל שקרובים לתחילת המחלה הטיפול יהיה טוב יותר. גם אצל מבוגרים קשה לאבחן כי הם ממשיכים להשתעל ולא יודעים שהם בעצמם מדביקים גם את הילדים וגם את בני המשפחה שלהם כי הם חושבים שזה עוד שיעול שיעבור".

"למרות שיש מודעות לחיסונים, הגל הנוכחי למשל החל בירושלים ובבני ברק, קבוצות שפחות מחסנות. גם כל מיני כתות שלא מאמינות בחיסונים וחיסוני שגרה שלא מחסנים. לכן יש ירידה בשיעור הכיסוי החיסוני. בכל מקרה, אם משתעלים במשך כמה ימים והשיעול לא עובר, צריך להימנע מחשיפה לילדים קטנים ותינוקות ללכת לרופא משפחה לבקש להיבדק לשעלת, לטפל ולהתחסן".

  • עוד באותו נושא:
  • שעלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully