וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: שתיה מבקבוק פלסטיק מעלה את לחץ הדם

עודכן לאחרונה: 7.8.2024 / 8:45

המחקר שנעשה אומנם קטן מאוד אבל הממצאים שלו מדאיגים ומעלים שאלות באשר לבטיחות השתיה מבקבוקי פלסטיק

בקבוק מים מינרליים. ShutterStock
כדאי להזהר. בקבוק פלסטיק/ShutterStock

הגיע הזמן שנשקול מחדש את השימוש שלנו בבקבוקי מים מפלסטיק. ההשפעה של החומר על בריאות האדם כבר מזמן מהווה דאגה אמיתית, ומחקרים עדכניים מוסיפים סיבה חדשה לחשש. מחקר חדש מצא כי שתייה מבקבוקי פלסטיק עלולה לגרום לחלקיקי מיקרו-פלסטיק להיכנס לזרם הדם, מה שעלול להוביל לעלייה בלחץ הדם.

החוקרים מהמחלקה לרפואה באוניברסיטה הפרטית של דנובה באוסטריה בדקו את ההשפעה של "דיאטה פלסטית חלקית" על לחץ הדם בקבוצה קטנה של משתתפים וגילו שהימנעות משימוש בפלסטיק למשך שבועיים בלבד יכולה לסייע בהורדת לחץ הדם.

במחקר, החוקרים ביקשו משמונה מבוגרים בריאים להפסיק לשתות משקאות בבקבוקים ולהיצמד למי ברז למשך 28 עד 30 יום. החוקרים מדדו את לחץ הדם שלהם לפני המחקר, לאחר 14 ימים ולאחר 28 עד 30 ימים.

רופא בודק לחץ דם. LightField Studios, ShutterStock
אחראי ל- 7.5 מיליון מקרי מוות מדי שנה. רופא מודד לחץ דם/ShutterStock, LightField Studios

הנשים במחקר הראו שינוי בולט בלחץ הדם הסיסטולי בזרוע ימין לאחר שבועיים ולאחר ארבעה שבועות, בעוד שזרוע שמאל לא הראתה שינויים משמעותיים. עבור גברים, מדידות לחץ הדם בשתי הזרועות לא הראו שינויים משמעותיים עקב שונות גבוהה בין המשתתפים. עם זאת, לאחר שבועיים, היו שינויים בולטים בלחץ הדם הדיאסטולי עבור כל המשתתפים בשתי הזרועות.

למרות שהמחקר לא קבע קשר סיבתי והממצאים התבססו על אוכלוסייה קטנה, החוקרים גילו מגמה יוצאת דופן, המדגישה את הסכנות הפוטנציאליות של פלסטיק.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

אחראי ל- 7.5 מיליון מקרי מוות בשנה

בעוד שלחץ הדם של אדם קשור לגורמים ידועים כמו כושר גופני, תזונה, גיל, מגדר ונטייה גנטית, בהתבסס על ממצאי המחקר, חוקרים מציעים שגם חלקיקי פלסטיק במחזור עלולים להשפיע. לטענת החוקרים, חלקיקים אלו יכולים לקיים אינטראקציה עם תאי דם, עלולה להפעיל טסיות דם, לגרום לשינויים בכלי הדם, לעורר תגובות דלקתיות, ובסופו של דבר לתרום להיווצרות רובד.

"כדי לאשש השערה זו, יש לבדוק מדגם גדול יותר של גברים ונשים, באופן אידיאלי עם ניטור ריכוז הפלסטיק בדם", כתבו החוקרים במחקר שפורסם ב-Microplastics. "שינויים שנצפו בלחץ הדם מצביעים על כך שהפחתת צריכת הפה של חלקיקי פלסטיק עשויה להוריד את הסיכון הקרדיווסקולרי. ממצאים אלה מדגישים את החשיבות של צמצום השימוש בפלסטיק כדי למנוע השפעות בריאותיות שליליות ומדגישים את הצורך במחקר מקיף יותר כדי להבהיר את הקשר בין חשיפה לפלסטיק לבין בריאות לב וכלי דם", סיכמו החוקרים.

בעשורים האחרונים הוכפל מספר האנשים הסובלים מלחץ דם גבוה ברחבי העולם, והגיע בללמעלה ממיליארד בני אדם. לפי ארגון הבריאות העולמי לחץ דם גבוה אחראי ל- 7.5 מיליון מקרי מוות מדי שנה, ובעוד שבעבר הוא אפיין בעיקר מדינות מפותחות ועשירות במערב, כיום התופעה דווקא נמצאת במגמת התחזקות במדינות עניות באפריקה ובדרום אסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully