וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יואל בן ה-88 חי חיים עצמאיים ופעילים. עד שנדבק בקדחת הנילוס

עודכן לאחרונה: 6.8.2024 / 9:40

בגיל 88, יואל בנציוני ניהל חיים פעילים ועשירים בתרבות, פנאי וחוגים רבים. אבל לפני מספר שבועות חש תשישות ועייפות קיצונית, שהלכו והחמירו במשך האשפוז. עכשיו, כשהוא משתקם בבית החולים רעות, מטרתו אחת - לחזור לחיים שהיו לו

בווידאו: סרטון הדרכה על קדחת הנילוס/משרד הבריאות

על רקע התפרצות מחלת קדחת הנילוס כשעשרות חולים נזקקים לאשפוז בשל תסמיני המחלה וסיבוכיה, רבים שחלה אצלם ירידה תפקודית משמעותית או שנזקקו להנשמה - יידרשו לתהליכי שיקום כדי לשוב לתפקוד עצמאי.

יואל בנציוני, 88, תושב תל אביב, נהנה מחיים עצמאיים, פעילים ועשירים בתרבות פנאי וחוגים. אבל אז, לפני מספר שבועות, חלה בקדחת הנילוס, אושפז וכעת הוא בתהליך שיקום בבית החולים רעות תל-אביב, עקב ירידה תפקודית קשה.

את הנסיבות שהובילו אותו לאשפוז יואל זוכר במעורפל. "הרגשתי תשישות ועייפות קיצונית. אני זוכר שהגעתי לבית חולים ומעבר לזה אני כבר לא זוכר כלום", הוא מחייך. "רק לאחר ששוחררתי מאשפוז קיבלתי תשובה לבדיקות שמדובר בקדחת הנילוס".

יואל בנציוני. דוברות ביה"ח שיקומי רעות ת"א,
משתקם בדרך לחזרה לחיים עצמאיים. יואל בנציוני/דוברות ביה"ח שיקומי רעות ת"א

"ראינו שהוא היה מאוד תשוש וישן במשך שעות", סיפרו בני המשפחה. "במשך כמה ימים חלה החמרה במצב שלו. בהתחלה זו הייתה תשישות קיצונית, אחר כך חום לסירוגין, ירידה בתיאבון ונוקשות שרירים, בעיקר בצוואר, שהכבידה עליו בתפקוד. החלטנו אחרי כמה ימים לקחת אותו לבית חולים והוא אושפז לשבוע".

"אוכלוסיית הגיל השלישי חשופה יותר להשלכות של מחלות זיהומיות", מסביר ד"ר איתמר גרוסקופ, רופא מומחה בגריאטריה בביה"ח השיקומי רעות תל אביב. "מחלות זיהומיות קשות, כמו קדחת הנילוס, עשוית לפגוע במערכת הלב והריאות, שלד ושרירים, לצד השלכות נוירולוגיות ולכך יש רלוונטיות ישירה לתהליכי השיקום.

"חשוב לזכור כי גם אם קשישים מתפקדים בחיי היום יום בצורה עצמאית לחלוטין, אוכלוסיית הגיל השלישי חשופה ורגישה יותר להשלכות", מדגיש ד"ר גרוסקופ. "לפי מחקרים, ידוע שמגיל 75 ומעלה ישנה ירידה תפקודית כוללת בשיעור של למעלה מ-10 אחוז בשנה. בשל הירידה התפקודית הטבעית הרי שכל מצב של סטרס, אפילו קל, עלול להוביל לאי ספיקה תפקודית. למשל - חולשת שרירים כתוצאה מדלדול שרירים, ירידה בתפקוד הלב, הריאות והכליות. קדחת הנילוס היא דוגמא לסטרס קיצוני, מחלה חריפה, הגורמת לעומס רב בקרב קשישים אשר הרזרבה התפקודית שלהם פוחתת עם הגיל כמעט בכל פרמטר".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
יואל בנציוני וד"ר איתמר גרוסקופ. דוברות ביה"ח שיקומי רעות ת"א,
"הגיע לאשפוז מותש ובמצב הכרתי ירוד". יואל בנציוני וד"ר איתמר גרוסקופ/דוברות ביה"ח שיקומי רעות ת"א

ד"ר גרוסקופ מוסיף: "יואל הגיע אלינו עם אבחנה של נסיגה תפקודית לאחר מחלה זיהומית קשה. הוא הגיע לאשפוז בבית חולים כללי מותש ובמצב הכרתי ירוד ובמשך שבוע קיבל טיפול תומך ואנטיביוטי.

לאחר ששוחרר לביתו הוא נותר עם חולשת שרירים בגפיים במידת חומרה ניכרת. התהליך השיקומי נועד בראש ובראשונה לשפר את המסוגלות שלו בתפקוד הבסיסי, מה שנקרה בשפה המקצועית BADL - Basic activities of daily living. זהו הבסיס לשיקום. ומעבר לו - מסוגלות לביצוע מטלות נרחבות יותר בכדי ליהנות מאיכות חיים ותפקוד מיטבי.

האתגר השיקומי לאחר קדחת הנילוס, כפי שבאה לידי ביטוי במקרה של יואל, הוא התמקדות של הצוות הרב מקצועי בטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ליווי סוציאלי ותמיכה רגשית במידת הצורך. במקרים כאלה ניתן להגיע להישגים ניכרים בפרק זמן של עד 3 חודשים, במסגרת של טיפול אינטנסיבי בתדירות של שלוש פעמים בשבוע למשך עד 5 שעות ביום. לאחר השחרור המטופל חוזר לביתו ולמעקב בקופת החולים כדי לשמור על הרצף התפקודי. יואל, למרות גילו המתקדם, ניהל אורח חיים פעיל ועצמאי ומטרתנו היא להחזירו בדיוק לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully