וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהתופעה הזו מתרחשת בהריון - חייבים לטוס למיון

ד"ר רן נגר

עודכן לאחרונה: 12.8.2024 / 12:33

ההיריון הוא תקופה מרגשת ומלאה בשינויים. עם זאת, הוא מלווה גם בתסמינים ותופעות לוואי שונות שעלולים להיות מטרידים ואף לעורר דאגה. מהן התופעות השכיחות, ומתי צריך לפנות מיידית לרופא

פרופ' לירן הירש מסביר מהו הריון בסיכון ובאילו מקרים יש צורך בשמירת הריון/מערכת וואלה!

ההיריון הוא תקופה שמלווה בשינויים רבים בגוף האישה ההרה. בעוד שחלק מהתסמינים והתופעות הם תקינים ומהווים חלק טבעי מהתהליך, אחרים עשויים להעיד על בעיות הדורשות התערבות רפואית. הכרה והבנה של ההבדלים בין התסמינים השכיחים והנורמליים לבין אלו שמצריכים פנייה לרופא חשובות לשמירה על בריאות האם והעובר.

תסמינים ותופעות לוואי תקינים:

1. בחילות והקאות (בחילות בוקר):

בחילות והקאות הן תסמינים שכיחים במהלך השליש הראשון של ההיריון. התסמינים עשויים להופיע בכל שעות היום ולא רק בבוקר. הסיבה לבחילות היא לרוב שינויים הורמונליים, במיוחד עלייה בהורמון ההיריון hCG.

טיפול: לרוב ניתן להקל על התסמינים באמצעות אכילת ארוחות קטנות ותכופות, שתיית נוזלים במנות קטנות, והימנעות ממאכלים מתובלים או שמנוניים. במקרים חמורים, ניתן לפנות לטיפול תרופתי בהמלצת רופא.

2. עייפות:

תחושת עייפות מוגברת נפוצה מאוד, בעיקר בשליש הראשון והשליש השלישי של ההיריון. העייפות נגרמת משינויים הורמונליים, עלייה במשקל ושינויים בחילוף החומרים. העייפות יכולה להיות מתישה ולעיתים קשה להמשיך בשגרה היומית.

טיפול: מומלץ לנוח ולהקדיש זמן לשינה מספקת, לנהל אורח חיים מאוזן שכולל תזונה נכונה המכילה את כלל אבות המזון. שתיית מים מרובה יכולה גם לסייע בהפחתת תחושת העייפות. פעילות גופנית מתונה כגון הליכה, יוגה או פילטיס המותאמים להיריון יכולה לשפר את רמת האנרגיה ולסייע בהפחתת העייפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
אישה בהריון. ShutterStock
שתיית מים מרובה יכולה לסייע בהפחתת תחושת העייפות בהריון/ShutterStock

3. תשוקות ודחיות למאכלים (Cravings):

נשים רבות חוות תשוקות עזות או דחיות חזקות למאכלים מסוימים במהלך ההיריון.

טיפול: כל עוד התשוקות לא פוגעות בתזונה מאוזנת, אין צורך בטיפול מיוחד.

4. נפיחות ברגליים ובקרסוליים:

נפיחות היא תופעה שכיחה הנובעת מעלייה בנפח הדם והנוזלים בגוף.

טיפול: מומלץ להימנע מעמידה ממושכת, להרים את הרגליים בעת מנוחה, ולהשתמש בגרביים אלסטיות.

5. כאבי גב תחתון וכאבים אגניים:

כאבים ממושכים בגב התחתון ובאגן הם תסמינים שכיחים בעיקר בשליש השלישי של ההיריון, ונובעים מעלייה במשקל ושינוי במרכז הכובד של הגוף.

טיפול: תרגילי מתיחות, פיזיותרפיה, הידרותרפיה ושימוש בכריות תמיכה יכולים להקל על הכאבים. בנוסף, מומלץ להימנע מהרמת משאות כבדים ולשמור על תנוחות גוף נכונות במהלך היום.

תסמינים ותופעות לוואי שדורשים פנייה דחופה לרופא

1.דימום וגינלי:
דימום טרי, קל או כבד, בכל שלב של ההיריון, דורש בירור רפואי. הסיבות לדימום עלולות להיות שונות בין הטרימסטרים השונים. לא כל דימום דינו בעיה חמורה אך יש לבצע בכל פעם הערכה רפואית לוודאות תקינות ההיריון וקבלת המשך המלצות בהתאם.

2.כאב בטן חזק ומתמשך:
כאבים עזים בבטן התחתונה או בגב התחתון הבאים לפרקים או רציפים באופיים, יכולים להעיד על צירים, או צירים מוקדמים (לפני שבוע 37 להריון). במידה וקיים חשד, יש לבצע הערכה רפואית בהקדם במיוחד בשבועות המוקדמים, ובמידת הצורך קבלת טיפול תרופתי תואם.

3.הפחתה בתנועות עובר:
הפחתה בתחושת תנועות עובר, בעיקר לאחר השבוע ה-24, דורשת הערכה רפואית. במרבית המקרים, העובר חש בטוב והפחתת התחושה נובעת משינוי מצג של העובר וחוסר תשומת לב עקב עיסוקי היום יום. יחד עם זאת בכל מצב בו ישנה הפחתה בתחושת התנועות יש לבצע הערכה עוברית לרבות אולטרה סאונד וניטור עוברי (תלוי שבוע הריון) לוודא תקינות הריון.

4. חום:
חום מעל 38 מעלות צלזיוס מצריך הערכה רפואית. חום הוא ביטוי להליך זיהומי, שברוב המקרים כאשר מופיע לא יגרום לסיבוכי הריון משמעותיים ולא ישפיע על העובר באופן ישיר. יחד עם זאת, חום גבוה וממושך יכול להיגרם ממזהמים שונים הקשורים לסיבוכים של דלקת בדרכי השתן, דלקת ריאות ואף זיהום של קרומי שק ההיריון אשר עלולים להשפיע על האישה ההרה והעובר.

טיפול: במקרה של חום גבוה, יש לפנות להערכה בהקדם. הטיפול כולל לרוב נטילת תרופות להורדת חום, כמו אקמול (פרצטמול),בדיקות דם, והתחלת טיפול אנטיביוטי במידת הצורך בהתאם לסיבת החום. במקרים מסוימים, יומלץ על הליך ילוד.

5.לחץ דם גבוה, כאבי ראש, ראייה מטושטשת:
שילוב של תסמינים אלו יחדיו, בנוכחות הפרשה מוגברת של חלבון בשתן ההרה (נבדק בבדיקת שתן) עלולים להצביע על היתכנות של רעלת הריון (pre-eclampsia) ודורשים הערכה וטיפול רפואי במסגרת בית חולים.

ד"ר רן נגר, מומחה במיילדות גינקולוגיה ואולטרה סאונד ויועץ מקצועי לחברת "צירים"

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully