וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הלחם הבריא מכולם: קל לעיכול, מעכב הזדקנות ומונע מחלות

עודכן לאחרונה: 25.7.2024 / 0:04

לחם מחמצת זכה לפופולריות מחודשת במהלך מגפת הקורונה, כאשר אנשים רבים גילו מחדש את אמנות האפייה הביתית. מעבר לטעמו הייחודי, מתברר כי ללחם מחמצת יש השפעה משמעותית על תהליך ההזדקנות ועל הבריאות בכלל

רוצים להכין לחם מחמצת בבית? קבלו מתכון קל ומפורט/צילום: נמרוד סונדרס, עריכה: נועה לוי ועומרי וייס

בניגוד ללחם רגיל המיוצר עם שמרי אפייה, לחם מחמצת מתבסס על מחמצת טבעית המכילה שמרי בר וחיידקי חומצת חלב. תהליך ייצור ייחודי זה מעניק ללחם ערך תזונתי גבוה יותר וקל יותר לעיכול, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור אנשים עם בעיות עיכול כמו תסמונת המעי הרגיז.

לחם מחמצת עשיר במינרלים חיוניים כמו סידן, אשלגן, מגנזיום, וויטמינים כמו חומצה פולית וניאצין. פרופיל נוגדי החמצון שלו קושר אותו למניעת מחלות שונות. מחקר משנת 2019 שפורסם ב-Aging Clinical and Experimental Research מצא כי צריכה קבועה של לחם מחמצת מלא קשורה לסיכון מופחת למחלות לב, סוכרת וסרטן באוכלוסיות דרום הים התיכון.

אחד היתרונות המשמעותיים של לחם מחמצת הוא האינדקס הגליקמי הנמוך שלו. בניגוד ללחם לבן רגיל, לחם מחמצת אינו גורם לעליות חדות ברמות הסוכר בדם, מה שמועיל במיוחד לאנשים מבוגרים המנסים לווסת את רמות הסוכר בדמם.

לחם מחמצת. ShutterStock
תורם גם לבריאות המעיים. לחם מחמצת/ShutterStock

שומר על מעיים בריאים

הקשר בין בריאות המעיים להזדקנות הוא נקודה מרכזית ביתרונות של לחם מחמצת. התוכן הפרה-ביוטי שנמצא בלחם מחמצת תורם לשמירה על מעיים בריאים. מחקר משנת 2021 שפורסם ב-Cell מצא כי אכילת מזונות מותססים, כמו לחם מחמצת, תורמת להופעתם של מגוון חדש ומועיל יותר של חיידקים במעיים ומסייעת במאבק בדלקות בגוף. מחקר נוסף משנת 2019 שפורסם ב-Nutrients הראה כי תהליך התסיסה מגביר את הפעילות נוגדת החמצון של מזונות ומספק יתרונות נגד יתר לחץ דם וסוכרת.

פרופסור טים ספקטור, מומחה לגנטיקה, מדגיש כי המיקרוביום של המעי מהווה מפתח להזדקנות בריאה, הן כאינדיקטור לבריאות והן בהשפעתו על מערכת החיסון ומנגנוני התיקון הטבעיים של הגוף. מעיים בריאים מסייעים במאבק במחלות הקשורות להזדקנות, כמו מחלות לב וכלי דם וסוכרת.

יתרה מזאת, הקשר המעי-מוח מצביע על כך ששמירה על מעיים בריאים תורמת גם להגנה על המוח והבריאות הנפשית עם ההזדקנות. היא מסייעת במאבק בדיכאון וחרדה ותומכת בתפקוד הקוגניטיבי, שני היבטים חשובים בשמירה על איכות חיים גבוהה בגיל מבוגר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

חשוב לבריאות העצמות

הערך התזונתי של לחם מחמצת הוא משמעי, במיוחד בהקשר של הזדקנות. לא רק שהוא מכיל רכיבים תזונתיים חיוניים, אלא שתהליך התסיסה מאפשר ספיגה קלה יותר של חומרים מזינים אלו. זה חשוב במיוחד מכיוון שהזדקנות משפיעה על יעילות ספיגת החומרים המזינים בגוף.

מזון מותסס מקל על מערכת העיכול לספוג מינרלים חיוניים כמו אבץ, מגנזיום וברזל, החשובים לשמירה על בריאות העצמות עם הגיל. הסיבה לכך היא שהפיטאט, חומר המפריע לספיגת מינרלים, מתפרק בתהליך התסיסה.

הסידן בלחם מחמצת חשוב לבריאות העצמות, אשלגן עוזר להפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס, אבנים בכליות, לחץ דם גבוה ושבץ, בעוד חומצה פולית היא המפתח למערכת עצבים בריאה ולתפקוד קוגניטיבי.

מחמצת. לירז אלה
שווה לנסות ולהכין בבית. בצק לחם מחמצת/לירז אלה

עדיף לבחור - לחם מחמצת מדגנים מלאים

עם זאת, חשוב לבחור את סוג לחם המחמצת הנכון. מומחים ממליצים על לחם מחמצת מדגנים מלאים על פני הסוג הלבן. ישנם אתגרים בהערכת היתרונות הבריאותיים של לחם מחמצת בשל השוני בשיטות הייצור. חלק מהמומחים ממליצים לרכוש לחם מחמצת מלא ממאפיות מקומיות המתמחות במוצר, בעוד אחרים מציעים להכין אותו בבית.

אם אתם בוחרים להכין לחם מחמצת בבית, חשוב לנקוט זהירות בשל הסיכון לזיהום. התמודדות עם מחמצות ומרכיבים אחרים דורשת תשומת לב מיוחדת כדי למנוע זיהומים לא רצויים.

חשוב לציין כי למרות היתרונות הרבים, ייתכן שלחם מחמצת אינו מתאים לכולם. אנשים הנוטלים תרופות מסוימות עשויים להידרש להימנע מאכילת לחם מחמצת. לכן, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני שמשלבים לחם מחמצת בתזונה באופן קבוע, במיוחד אם יש מצבים רפואיים קיימים או טיפול תרופתי.

לסיכום, לחם מחמצת מציע יתרונות משמעותיים להזדקנות בריאה. מתמיכה בבריאות המעיים ועד לאספקת חומרים מזינים חיוניים, הוא יכול לתרום לשיפור איכות החיים בגיל מבוגר. עם זאת, כמו בכל שינוי תזונתי, חשוב לגשת לנושא בצורה מושכלת ומאוזנת, תוך התחשבות בצרכים האישיים ובמצב הבריאותי הכולל.

בעידן שבו אנו מחפשים דרכים לשפר את בריאותנו ולהאריך את תוחלת החיים שלנו, לחם מחמצת מציע אפשרות מעניינת ומבטיחה. עם מחקרים נוספים וידע מתפתח, ייתכן שנגלה עוד יותר על היתרונות הבריאותיים של מזון זה ועל תפקידו בתהליך ההזדקנות הבריא.

  • עוד באותו נושא:
  • מחמצת
  • לחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully