וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מכינים ספורטאי מבחינה מנטלית כדי שיגיע לאולימפיאדה

גיא צימרמן, עו"ס ופסיכותרפיסט

עודכן לאחרונה: 26.7.2024 / 8:57

הדרך של ספורטאי למדליה אולימפית עוברת קודם בראש: על חשיבות ההכנה המנטלית בתחרות הספורט הגדולה בעולם

פרו-פלסטינים מפגינים בפריז נגד השתתפות ישראל באולימפיאדה/רויטרס

מדליה אולימפית היא חלומו של כל ספורטאי שמשתתף באולימפיאדה. בכדי להשיג אותה, הוא צריך מכלול של תכונות שנדרשות ממנו החל ממשמעת עצמית שמביאה אותו לכדי כושר מיטבי, שמירה על תזונה מאוזנת הכוללת צריכת חלבונים בכמות מספקת ושמירה על מינרלים ומלחים. כמו כן, גם שינה איכותית בכמות מספקת, שינה שכזו מסייעת בהתאוששות ומצמצמת את הסיכויים לפציעה ומשפרת את הביצועים הספורטיביים. תכונות אלו ביחד עם חוסנו המנטאלי של הספורטאי מקדמות אותו לעבר המטרה.

ספורט הוא אמצעי ויסות יעיל, מחקרים שונים שבחנו את ההשפעה של פעילות גופנית על רמת חרדה מצאו כי פעילות גופנית יעילה בהפחתת חרדה, נמצא כי פעילות גופנית אירובית מביאה להפרשת הורמונים התורמים לתחושת רוגע, חיוניות ושיפור במצב הרוח.

לפני שננסה להבין את ההלך המנטלי שספורטאי מתמודד איתו, חשוב שננסה להסביר מה זה ספורט בהיבט של חוסן נפשי. אנו נמצאים בתקופה מורכבת, בה מנעד הרגשות פועל בעוצמה. אנשים שונים מתמודדים באופן שונה אחד מהשני בעזרת כלים מגוונים שהם מכירים. אחד הכלים המשמעותיים ביותר המהווים משאב התמודדות זהו הספורט, אנשים שעוסקים בספורט עצים מפתחים תחושת מסוגלות, תחושה זו היא היכולת של האדם להאמין ביכולותיו ובהצלחתו, תחושה זו מעותקת לחיי היום יום ונוסחת באותם אנשים תחושת מסוגלות גם בדברים שלא קשורים לספורט, אצל אנשים פוסט טראומטיים תחושת המסוגלות נפגעת בצורה משמעותית ועיסוק בספורט יכול לפצות ולסייע להם מול תחושת הפגיעות הזו.

לינוי אשרם מתעמלת אומנותית ישראלית. רויטרס
לינוי אשרם מתעמלת אומנותית ישראלית/רויטרס

אילו תכונות ספורטאי צריך מעבר ליכולות הפיזיות, לפני ובמהלך תחרויות?

ספורטאים ניחנים במכלול תכונות שמסייעות להם בהתמודדות עם הלחץ, לא מספיק להיות חזק פיזית. החוזק המנטלי משתווה בחשיבותו ופעמים אף מתעלה בחשיבותו על החוזק הפיזי. בין התכונות הבולטות שמאפיינות ספורטאים רבים הן: חוסן מנטלי, קור רוח, יכולת להתמודד עם מצבי לחץ, תחרותיות, תשוקה לספורט, התמדה, נחישות ויכולת התמודדות עם הצלחה וכישלון, תכונות אלו מאפיינות ספורטאים, אך חשוב להדגיש כי הן אינן ערובה לכך שהספורטאי יהיה חף מקושי ועליו לבדוק עצמו ולזהות סימנים שעשויים להצביע על בעיה כלשהי, באפשרותו להיעזר בצוות המקצועי המקיף אותו.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה

איך עובדים עם ספורטאי שיצליח לעמוד במטרותיו תוך כדי התחרות?

אחד הכלים המשמעותיים שמסייעים לספורטאי במהלך האימונים והתחרויות זוהי ההכנה המנטלית. בהכנה זו מנסים לנטרל ככל הניתן גורמים פסיכולוגים שעלולים לחבל בדרך להצלחה ומנסים לחזק ולהעצים מאפיינים פסיכולוגיים שתורמים להצלחה ולניצחון. כשם שהספורטאי זקוק לאימונים פיזיים רבים בכדי למקסם את היכולות שלו, כך עליו לעבוד ולאמן את החוסן המנטלי שלו, עבודה מנטלית כוללת את הדברים הבסיסיים ביותר כדוגמת היכולת להתמיד ולקום בכל בוקר לאימון, היכולת לא להפסיק את הפעילות הגופנית למרות שהגוף משדר למוח שהוא תשוש והקול הפנימי של הספורטאי שאומר לעצמו שהוא מסיים את התחרות ויהי מה.

מה כולל אימון מנטלי בתוך תהליך שכזה?

חלק מהותי בהכנה מנטלית זה שינוי האופן בו אנו מסתכלים על דברים כך שיהיה לנו יותר קל להתמודד עם הסיטואציה. לדוגמא רץ שמתכנן לרוץ 30 ק"מ וכל מה שמעסיק אותו זו המחשבה על המרחק הרב שעליו לגמוע, מחשבה זו עלולה לחבל בסיכויו להצליח לסיים את את המרחק המתוכנן, לחילופין אם הוא יחשוב על כך שעליו לרוץ בסך הכל 3 פעמים מרחק של 10 ק"מ, זה ירגיש לו קל יותר.

ככל שמועד התחרות מתקרב רמת הלחץ עולה. בכדי לווסת את הלחץ הספורטאי יכול לעשות תרגילי נשימות בסיסיים. הוא יתבקש להריץ בראשו את כל הטכניקות והתנועות שהוא נדרש לעשות במהלך התחרות ובנוסף יעבדו איתו על דימיון מודרך בו הוא יתבקש לדמיין את רגע הזכיה, כיצד הוא מסיים ראשון את המקצה ועומד על הפודיום, המטרה להפוך את התחושות ואת הדימיון למוחשי ובר השגה ככל הניתן ובכך גם להפחית את הלחץ.

גיא צימרמן הוא עו"ס, פסיכותרפיסט, מומחה לטיפול בטראומה ומנהל סקטור עבודה סוציאלית במרפאת בריאות הנפש ילדים ונוער במכבי שירותי בריאות, אולטרה מרתוניסט ורוכב שטח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully