וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

14 אלף פציעות ו-10 הרוגים בעשור: גני המשחקים הציבוריים הם פצצה מתקתקת

עודכן לאחרונה: 16.7.2024 / 16:06

בעשר האחרון נהרגו 10 ילדים, וכ-14 אלף ילדים הגיעו לחדרי המיון עם פגיעות שנגרמו בגני משחקים. רובם המוחלט (כ-81%) נפגעו מנפילה, מכה או חבלה. סקר משרד מבקר המדינה: רק 55% מהציבור מרגיש שגן המשחקים הקרוב לביתו בטוח

גן שעשועים. ShutterStock
14 אלף פציעות ו-10 הרוגים בתוך עשור. גן משחקים/ShutterStock

גני המשחקים הפזורים בתוך הערים מהווים כר פורה מדי לפציעות רבות ובמקרים קיצוניים גם למקרי מוות. בין השנים 2013-2023 נהרגו 10 ילדים וכ-14,000 הגיעו לחדרי המיון בשל פגיעה שנגרמה בגני משחקים. רובם המוחלט (כ-81%) נפגעו עקב נפילה, מכה או חבלה.

משרד מבקר המדינה, שהקדיש לנושא פרק שלם בדוח שמתפרסם היום, מצא שעל אף הדרישה בתקן הישראלי, חמש משש הרשויות המקומיות שנבדקו (חדרה, טבריה, רחובות, שפרעם ורמת ישי) לא רשמו בטופס מפורט את המידע על תאונות שאירעו בגני המשחקים בתחום שיפוטן; לרשויות המקומיות שנבדקו אמנם היה ביטוח צד ג', אולם קיימים פערים ביניהן, כמו בתקרת הכיסוי הביטוחי.

מהביקורת עולה כי בחדרה, ברחובות ובשפרעם מספר התושבים לכל גן משחקים ציבורי גבוה באופן יחסי - 1,374, 1,322 ו-4,838 בהתאמה, ואילו בטבריה היה מספר התושבים לכל גן 808, ברמת ישי - 738, ובחוף הכרמל - 553. עוד עלה כי מספר הילדים לכל גן בממוצע ברחובות ובשפרעם היה 358 ו-1,146 בהתאמה, ואילו בחוף הכרמל וברמת ישי היה מספר הילדים לכל גן 147 ו-176 בהתאמה. ככל שמספר הילדים לגן משחקים באזור מסוים גבוה יותר, הדבר עלול לפגוע בהנאתם מהשימוש בגנים ובמיצוי התועלת מהמרחב הציבורי.

רק כ-55% מרגישים שגן המשחקים הקרוב לביתם הוא בטיחותי

עוד עלה מסקר עמדות התושבים שערך משרד מבקר המדינה כי בחדרה, ברחובות וברמת ישי הרוב המוחלט של המשיבים ציינו כי זמן ההליכה לגן המשחקים הקרוב הוא פחות מ-10 דקות. מנגד, בטבריה ציינו כרבע מהמשיבים כי נדרשת הליכה של יותר מ-10 דקות לגן הקרוב ביותר לביתם; ובשפרעם ציינו 51% מהמשיבים שאין אפילו גן משחקים אחד בקרבת ביתם, וכי הם נדרשים לנסוע ברכב לגן הקרוב. רק כ-55% מהמשיבים על סקר עמדות התושבים ציינו שגן המשחקים הקרוב לביתם הוא בטיחותי.

המבקר מצא כי רק ל-37 רשויות מקומיות מתוך 257 רשויות יש היתר תחזוקה על שמן, כנדרש בהחלטת מנהלת תו תקן של מכון התקנים ממאי 2020. ליותר מ-50% מגני המשחקים בתחום שיפוטן של שתיים מהרשויות המקומיות שנבדקו - שפרעם וחוף הכרמל - לא היו היתרי תחזוקה ממכון התקנים לשנת 2023. בשפרעם לא היה היתר תחזוקה לשום גן משחקים.

המבקר אנגלמן ממליץ לרשויות המקומיות שנבדקו לפעול לתיקון הליקויים שבדוח. על הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה לפעול לאכיפת הוראות החוק והתקן בתחום תחזוקת גני המשחקים, ועל מכון התקנים לפקח על גני המשחקים שבפיקוחו, כדי לוודא כי הם מותאמים לדרישות התקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully