וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק: 40% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה - זהו הגורם המרכזי למחלה שתוכלו לשנות

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 9:36

כמעט מחצית ממקרי הסרטן בעולם יכלו להימנע רק על-ידי אימוץ אורח חיים בריא יותר - כך קובע דוח מיוחד של האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן. ומהו הגורם המרכזי לסרטן שנתון לשליטתכם?

ד"ר מיה גוטפריד בשיחה עם איריס קול על שלבי המחלה של סרטן ריאה/עריכה: גלעד מנהיים

מחקר של האגודה האמריקנית למלחמה בסרטן שפורסם השבוע מעריך שכ-40% ממקרי הסרטן החדשים וכ-44% ממקרי המוות מסרטן בקרב אנשים בני 30 ומעלה יכלו להימנע אם אותם אנשים היו משנים את אורח חייהם והופכים אותו לבריא יותר. מומחים בתחום טוענים שהמחקר מספק ראיות חדשות עבור קובעי מדיניות בריאות הציבור כדי לעודד אנשים לאמץ אורח חיים בריא כדי להפחית את הסיכון לסרטן וראיות רבות לכך שאנשים צריכים לנקוט בפעולה כדי למנוע זאת.

המחקר בדק מקרי סרטן ומקרי מוות שניתן היה למנוע באמצעות שינויי התנהגות ותזונה או חיסונים ל-HPV והפטיטיס B, אשר מפחיתים את הסיכון לזיהומים הגורמים לסרטן.

אורחות חיים שמעלות את הסיכון לסרטן כוללות עישון, חשיפה לעישון פסיבי, שתיית אלכוהול ועודף משקל. גם צריכת כמות גדולה מדי של בשר אדום או בשר מעובד ודיאטות מצומצמות של פירות וירקות, סיבים תזונתיים או סידן מגבירים את הסיכוי לחלות בסרטן. המחקר גם ציין את הסיכון לסרטן מזיהומים כמו הפטיטיס B, וירוס אפשטיין-בר, HIV, וירוס הפפילומה האנושי וסרקומה על שם קפוסי.

עם פרסום תוצאות המחקר, מומחים שלא היו מעורבים בניהולו אמרו כי זוהי תזכורת חשובה לסוכנויות בריאות הציבור ומקבלי ההחלטות לאמץ מדיניות לעידוד התנהגויות בריאות.

המחקר העריך כי בשנת 2019, 40% מכמעט 1.8 מיליון מקרי הסרטן במבוגרים בני 30 ומעלה היו מיוחסים ל"גורמי סיכון הניתנים לשינוי". המחקר בדק 30 סוגים של סרטן אך לא כלל סרטני עור שאינם מלנומה.

תא סרטן. ShutterStock
אפשר להימנע ממנו בעזרת אימוץ אורח חיים בריא יותר. סרטן/ShutterStock

הגורמים העיקריים לסרטן שלפי המחקר ניתנים למניעה:

∎ עישון סיגריות היה גורם הסיכון הגבוה ביותר לסרטן והיווה 19.3% מהמקרים
∎ משקל גוף עודף היה גורם סיכון ב-7.6% מהמקרים
∎ צריכת אלכוהול הייתה קשורה ל-5.4% מהמקרים
∎ קרינה אולטרה סגולה גרמה ל-4.6% מהמקרים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"מספר מקרי המוות מסרטן הריאות המיוחסים לעישון סיגריות מדאיג ביותר"

לסרטן הריאות היה המספר הגדול ביותר של מקרים הקשורים לגורמי סיכון הניתנים למניעה שהוערכו על ידי החוקרים. המחקר מצא ש-104,410 מקרים של סרטן ריאות היו ניתנים למניעה בקרב גברים ו-97,250 מקרים בקרב נשים. הסרטן הבא בשכיחותו הניתן למניעה כלל 50,570 מקרים של מלנומה בעור ו-44,310 סרטן המעי הגס.

"למרות ירידה ניכרת בשכיחות העישון במהלך העשורים האחרונים, מספר מקרי המוות מסרטן הריאות המיוחסים לעישון סיגריות מדאיג ביותר", אמר פרופ' פאראד אסלאמי, המנהל המדעי הבכיר של האגודה האמריקנית לסרטן והחוקר הראשי במחקר הנוכחי.

גורמים באגודה האמריקנית לסרטן הדגישו גם את החשיבות של חיסונים להפטיטיס B ולנגיף הפפילומה האנושי, או HPV. הפטיטיס B גורם לסרטן הכבד ו-HPV יכול להוביל לסוגים מרובים של סרטנים, כולל סרטן צוואר הרחם, סרטן הרקטום ואיברי המין וסרטן הפה והגרון.

"קשה לשנות את אורח החיים באופן מידי או עקבי לאורך זמן", אמר ד"ר ארנסט הוק, סגן נשיא וראש מחלקת הסרטן באוניברסיטת טקסס. "המטרה היא לעזור לאנשים לאמץ התנהגויות מועילות ולהשפיע על קובעי המדיניות להפוך את הבחירות הבריאות האלו לקלות יותר להשגה".

פרופ' איסלאמי הוסיף כי המחקר מדגיש את הצורך באימוץ מדיניות קשוחה לגבי עישון בכל מדינות העולם, תוך כדי יצירת פתרונות זמינים לציבור שיסייעו להם להפסיק לעשן סיגריות. הוא גם ציין את הצורך בגילוי מוקדם של סרטן ריאות.

מוקדם יותר השנה, האגודה האמריקנית לסרטן חזתה שמקרי הסרטן בארצות-הברית יחצו השנה לראשונה את רף 2 מיליון המקרים. עם זאת, הדו"ח מציין ששיעורי עישון נמוכים יותר, גילוי מוקדם וטיפולים משופרים הורידו את שיעורי התמותה ממחלות הסרטן בשלושת העשורים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully