וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעולם: גרסה גנרית ומוזלת לזריקת ההרזיה הפופולרית

עודכן לאחרונה: 14.7.2024 / 8:59

חברת התרופות הישראלית "טבע" הודיעה על השקת גרסה גנרית לתרופה "ויקטוזה" והיא תהיה התרופה הראשונה בעולם שמהווה תחליף זול לתרופות מסוג GLP-1 - משפחת התרופות הפופולארית לירידה במשקל אליה משתייכת גם וויגובי, אוזמפיק ומונג'רו

6 תרגילים שיעלימו את הכרס/צילום: עדן ביבס

חברת התרופות הישראלית "טבע" הכריזה על השקת גרסה גנרית של התרופה ויקטוזה (לירגלוטיד), התרופה הגנרית הראשונה מסוג GLP-1 . "ויקטוזה" אושרה ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ב-2010 והיא חלק מאותה קבוצת התרופות כמו אוזמפיק, וויגובי ומונג'רו. מומחים מעריכים שהתרופה החדשה תביא לצניחה משמעותית במחיר.

התרופה "ויקטוזה" פועלות במנגנון שמחקה את פעולתו של הורמון הנקרא GLP-1. הורמון זה מיוצר בתאי רירית המעי, מופרש בזמן האכילה ועובר בזרם הדם לכבד, הלבלב, הקיבה והמוחו הוא מסייע בחילוף חומרים ויסות רמות הסוכר בדם ובוויסות תחושת הרעב. למעשה ההורמון גורם למזון הנכנס לקיבה להתעכב בתוכה זמן רב יותר ורק לאחר מכן להמשיך למעי וכך נוצרת תחושת שובע למשך זמן ארוך יותר. תרופות בקבוצת הטיפול הזו הוכחו כיעילות במיוחד, בעיקר לירידה במשקל, כאשר חלק מהמטופלים שנטלו תרופות אלו השילו עד 25% ממשקל גופם. תרופות אלו גם הראו ייתרון משמעותי גם בהפחתת ערכי הסוכר בדם ושיפור בתוצאות הקרדיווסקולריות.

תרופות גנריות הן תרופה המיוצרת ומשווקת כשאין פטנט רשום ותקף על החומרים הפעילים שבה. מותר לשווק אותה במדינות שבהן פג תוקף הפטנט או במדינות שבהן לא נרשם פטנט על התרופה המקורית. כדי שתרופה תוכר כתרופה גנרית לתרופה קיימת היא חייבת להכיל בדיוק את אותו חומר פעיל כמו התרופה המקורית ולחקות את משך הפעולה בגוף של התרופה המקורית. הפיתוח של תרופה גנרית מהיר, והמחיר שלה זול יותר מתרופת המקור. השפעתה של התרופה הגנרית אמורה להיות זהה להשפעה של התרופה המקורית.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
התרופה הגנרית של טבע תעלה פחות מתרופת המקור/ShutterStock

יעילה פחותה מתרופות הדור החדש

"השקת גרסה הגנרית של ויקטוזה יכולה לספק למטופלים עם סוכרת מסוג 2 אפשרות נוספת לטיפול", אמר ארני ריצ'רדסן, סמנכ"ל בכיר בחברת התרופות טבע, "אנחנו מביאים את התרופה הגנרית הראשונה של -GLP-1 הגנרי לשוק האמריקאי, ומדגימים שוב את יכולתנו לשמור על מעמדנו כמעצמת תרופות גנריות".

הגעתן של תרופות מסוג GLP-1 גנרית מעניקה תקווה לרופאים ולמטופלים, אבל יש גם כמה הסתייגויות. "אני חושבת שאף אחד לא יחלוק על כך שויקטוזה יעילה בהורדת ערכי הסוכר והמשקל, אבל היא נחותה יחסית לטיפולים החדשים כמו אוזמפיק, וויגובי ומונג'רו", אמרה פרופ' סון קים מומחית לאנדוקרינולוגיה באוניברסיטת סטנפורד. "אני גם מקווה שהמחיר שלה יהיה נמוך יותר".

הנחיתות של ויקטוזה, כמו גם התרופה הגנרית החדשה שלה, באה לידי ביטוי במספר תחומים: כך למשל התרופה ניטלת מדי יום, בניגוד לדור החדש של התרופות שנלקחות אחת לשבוע. בנוסף, יעילותה פחותה בהשוואה לדור התרופות החדש. בעוד שתרופות הדור החדש הצליחו להוריד את ה-A1C (סמן הסוכרת) ב-1.7%, ויקטוזה הורידה רכיב זה רק ב-1%.

גם בכל הקשור בירידה במשקל, ויקטוזה נחותה לדור התרופות החדש. משתמשי אוזמפיק, וויגובי ומונז'רו הראו ירידה של עד 20% ויותר ממשקל גופם, בעוד שבקרב משתמשי ויקטוזה הוותיקה נרשמה ירידה של כ-6% בלבד ממשקל הגוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כרגע רק בארצות-הברית, בקרוב בישראל

ומה לגבי העלות? נתון זה עדיין אינו ידוע, אולם סביר שתהיה ירידה במחיר, בהשוואה לעלות התרופה המקורית.

"לצערנו, בישראל כמו מדינות נוספות בעולם קיים שיעור גבוה של אוכלוסייה שנזקקות לתרופות אלו אך מחירן הגבוהה מהווה מכשול לרכישתן ולשימוש בהן לאורך זמן", אומר לוואלה בריאות ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "ניתן לקוות שכניסה של תרופות גנריות תביא לירידה במחיר בארצות הברית ובישראל ושבעתיד הקרוב יצטרפו שחקנים נוספים שיאפשרו הנגשה של טיפולים למגוון רחב יותר של אוכלוסיות.

"השמנה היא מחלה שנחשבת לגורם תמותה משמעותי בעולם. השמנת מעלה משמעותית את הסיכון למחלות נלוות כמו סוכרת, מחלות לב ולחץ דם ואפילו סרטן ולכן יש חשיבות גבוה לטיפול במחלה זו בעיקר באוכלוסיות ממעמד סוציו אקונומי נמוך שם השכיחות שלה גבוהה יותר. בשנים האחרונות, פותח דור חדש של תרופות יעילות מאוד לירידה במשקל. טיפולים אלו המבוססים על תרופות מסוג GLP1 המשפיעים על מנגנוני השובע והרעב במוח ובקיבה והוכיחו יעילות בטיפול במחלות הסוכרת השמנה".

נכון לעכשיו, התרופה הגנרית של טבע תהיה זמינה בארצות-הברית, אולם סביר שתגיע לישראל בהקדם מאחר שחלפו יותר מ-10 שנים מאז נרשמה כאן התרופה ויקטוזה, מה שמאפשר חוקית למכור בישראל את התרופה הגנרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully